Historia komunikacji — 04 kwietnia 2014

Torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Mostowej, na całej jej długości – od Starego Rynku do Placu Teatralnego powstało jako fragment pierwszej linii tramwaju konnego. Pierwszy tramwaj konny przejechał tą trasą 18 maja 1888 roku, przywitany przez bydgoszczan z ogromną radością. Linia prowadziła z dworca kolejowego na Zbożowy Rynek. W 1892 roku uruchomiona została druga linia, również poprowadzona przez ówczesny Most Gdański. Do roku gdy w 1901 roku powstała trasa na Wilczak, była to jedyna tramwajowa przeprawa w Bydgoszczy. Wcześniej, bo w 1896 roku uruchomiona została trakcja elektryczna. Tramwaje kursowały wówczas na dwóch trasach:

  • dworzec kolejowy – ulica Poznańska
  • ulica Gdańska – Zbożowy Rynek

W roku 1902 do użytku oddano nowy, wyższy i bardziej nowoczesny most w tym miejscu, nazwany Mostem Teatralnym. Po położonym na nim podwójnym torowisku wciąż biegły dwie linie tramwaju elektrycznego, natomiast Plac Teatralny był centralnym węzłem całej sieci i punktem przesiadkowym dla wszystkich linii przez następne pięćdziesiąt lat. Tuż przed wybuchem II wojny światowej trasą przez most kursowały aż trzy linie: „A”, „B” i „D”.

Dwukrotnie niszczony w 1939 i 1945 roku most był stosunkowo szybko naprawiany i udostępniany dla ruchu szynowego. Wciąż był przecież najważniejszym fragmentem bydgoskiej sieci. Było tak aż do uruchomienia w 1953 roku linii „Brda”, kiedy to centralnym węzłem stała się pętla przy Babiej Wsi, a zupełnie nowe torowisko położone zostało na pobliskim moście Bernardyńskim.
Mimo to przez most Teatralny kursowała wciąż linia nr 1 (dawna „A”), łącząca Dworzec PKP z Okolem, a niedługo później do „jedynki” dołączyła również „szóstka” z Łęgnowa. W 1955 roku na trasę tą poprowadzono znów trzecią linię, kursującą na trasie Osiedle Leśne – Ulica Długa „dziesiątkę”, wkrótce zamienioną na łączącą Stare Miasto z Bielawkami linię nr 2.

W maju 1960 roku rozpoczęto budowę nowego, szerokiego mostu Teatralnego z podwójnym torowiskiem tramwajowym, wraz z przebudową całego węzła przy dzisiejszym Placu Teatralnym (wówczas Zjednoczenia). Na nowy most czerwone wozy linii „2” (Bielawki – Okole) oraz „6” (Stary Rynek – Łęgnowo) pierwszy raz wjechały w dzień państwowego święta – 22 lipca 1962 roku. Kolejna zmiana tras nastąpiła w 1964 roku, gdy na most powróciła popularna „jedynka”. Z tego odcinka torów wycofano jednak „szóstkę”, a później również „dwójkę”. Tak więc pozostała tylko „jedynka”. W kwietniu 1969 roku ruch tramwajowy na Starym Mieście został zamknięty. Ostatnia linia kursująca po moście Staromiejskim, „jedynka”, została zawieszona.

Ostatni raz czerwone wozy po moście Staromiejskim pomknęły w czerwcu 1974 roku, gdy trwał ostatni etap budowy ronda XXX- lecia (dziś Jagiellonów) i konieczny był objazd. Ulicą Mostową kursowały wówczas pojazdy prawie wszystkich bydgoskich linii: 1, 2, 3, 5, 6, 8 i 10. Po 18 czerwca 1974 torowiska we wschodniej części Starego Miasta zostały rozebrane lub zalane asfaltem.

 

   

Tekst: Dariusz Falkowski

Share

About Author

Robert Reimus

(1) Odpowiedź

  1. Chcę zwrócić uwagę na dwie nieścisłości w zamieszczonym artykule Tory tramwajowe na ulicy Mostowej. Pierwsza to w 6 wierszu od góry jest napisane: Tramwaje kursowały wówczas na dwóch liniach: Dworzec – ul. Poznańska i ul. Gdańska – Wełnianny Rynek, a winno być: Dworzec – ul. Poznańska i ul. Gdańska – Zbożowy Rynek. Odnośnie mostu Teatralnego to od 1902 do ok. 1910 był tam tylko jeden tor i jest to dobrze widoczne na starych widokówkach. Drugi tor został dobudowany dopiero ok. 1911 roku.
    Stanisław Sitarek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *