Krótka historia bydgoskich "Ogórków" - Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy
557
post-template-default,single,single-post,postid-557,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Krótka historia bydgoskich “Ogórków”

Krótka historia bydgoskich “Ogórków”

Pierwsze autobusy Jelcz 272MEX (26 sztuk) trafiły do Bydgoszczy we wrześniu 1966 roku. 272MEX, była to miejska wersja produkowanego na czeskiej licencji już od kilku lat modelu międzymiastowego Jelcz 043. Nowa odmiana wyposażona była w dwoje drzwi otwieranych pneumatycznie. W porównaniu z wersją 043 zmieniony został układ foteli we wnętrzu pojazdu, co umożliwiło zwiększenie liczby pasażerów. Autobus mógł zabierać 81 pasażerów, gdy pojemność eksploatowanych do tej pory w Bydgoszczy „Sanów” ograniczona była do 50 osób ze względu na konstrukcję. Pojazd wyposażony był w 28 miejsc siedzących. Prędkość maksymalna pojazdu wynosiła 60 km/h.

9 września 1966 roku nowe Jelcze wyjechały na linie „52” i „57”. Jak szybko się jednak okazało, bydgoskie ulice nie były przystosowane do eksploatacji jedenastometrowych autobusów („Sany” były nieomal dwa metry krótsze). Po kilku dniach eksploatacji okazało się, że ulice naszego miasta nie są przystosowane do poruszania się tego typu pojazdów. Np. na wielu skrzyżowaniach ulic autobusy z ledwością skręcały, a często musiały wjeżdżać na chodnik, co z kolei stwarzało poważne niebezpieczeństwo dla przechodniów. Na ulicy Poznańskiej z kolei zagrożenie stwarzały kursujące tramwaje, które autobusy musiały przepuszczać, lub w razie spotkania na środku jezdni zjeżdżać głęboko na chodnik . Ograniczenia i zatrzymania w ruchu autobusowym jakie powodowały tramwaje na ul. Poznańskiej stanowiły jedną z przyczyn wycofania komunikacji tramwajowej z obrębu Starego Miasta.

“Jelcze” utkwiły w pamięci kierowców jako wozy solidne i wytrzymałe, dużo lepsze od “Sanów”. “To mocne wozy, przez pierwszy rok jazdy na nich nie wiedziałem co to awaria – wspominał po latach kierowca Stanisław Jędraszczyk”.

Łącznie w roku 1966 bydgoskie MPK otrzymało 26 sztuk autobusów Jelcz 272MEX. Kolejne, coroczne dostawy autobusów tego typu trwały do roku 1978 i złożyły się na łączną liczbę ponad 200 sztuk. W połowie lat siedemdziesiątych do Bydgoszczy trafiło również 15 przyczep autobusowych przeznaczonych do eksploatacji z “ogórkami”. Na liniach miejskich Jelcze 272MEX spotkać można było do roku 1983. Zastąpione zostały popularnymi “Berlietami” oraz Ikarusami.

Już 3 sierpnia 2013 roku „Ogórki” z Muzeum Komunikacji w Paterku ponownie pojawią się na ulicach naszego miasta. Wozić będą bydgoszczan na turystycznych liniach 100 i 101. Zapraszamy do korzystania z wakacyjnych linii! Zdjęcia z podróży oraz z Izby Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych możecie wstawiać na naszą tablicę na facebooku, lub wysyłać na naszego maila. Na pewno je opublikujemy!

Tekst: Dariusz Falkowski

Zdjęcia: Mateusz Machel, Michał Stróżyński