Rozpoczynamy nową serię, w której zaprezentujemy państwu historię bydgoskich linii autobusowych. Zaczynamy od linii dziennych. Na pierwszy ogień – linia 51, łącząca Plac Kościeleckich z Czyżkówkiem.
Za właściwy moment inauguracji dzisiejszej linii „51” możemy uznać 1 lipca 1946 roku, kiedy linię „1” skierowano na trasę Plac Kościeleckich – Toruńska – Huta Szkła (Czersko Polskie, skrzyżowanie Toruńskiej i Hutniczej). Przez blisko dwa lata „jedynka” była jedyną linią autobusową w Bydgoszczy. W Święto Pracy 1950 roku linię „1” przedłużono przez Nowy Rynek aż na Czyżkówko, tworząc długo oczekiwane i pierwsze w historii połączenie tej dzielnicy z centrum miasta. Nowa pętla znalazła się obok lasu, przy skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Chmurnej.

Linia „1” w relacji Huta Szkła – Czyżkówko funkcjonowała do lipca 1953 roku. Uruchomienie zespołu linii tramwajowych „Brda” spowodowało, że komunikacja autobusowa w ciągu ulicy Toruńskiej przestała być potrzebna. „Jedynkę” skrócono do nowego węzła tramwajowego przy Babiej Wsi.

1954:

BABIA WIEŚ – Toruńska – Wały Jagiellońskie – Pl. Pawła Findera – Wierzbickiego – Poznańska – Olszewskiego – Świerczewskiego – Grunwaldzka – Koronowska – CZYŻKÓWKO LAS

W tym kształcie linia „1” funkcjonowała przez następną dekadę. W listopadzie 1962 roku zmieniona została numeracja bydgoskich linii autobusowych. W ten sposób powstała linia „51”. Latem 1963 roku linię skrócono na odcinku od Babiej Wsi do Zbożowego Rynku, natomiast od jesieni 1964 roku w kierunku Czyżkówka rozpoczęła kursowanie ulicą Długą, natomiast w stronę Zbożowego Rynku przez ul. Wierzbickiego i Wały Jagiellońskie.

1965:

ZBOŻOWY RYNEK – Długa – Wełniany Rynek – Poznańska – Plac Poznański – Olszewskiego – Świerczewskiego – Grunwaldzka – Koronowska – CZYŻKÓWKO

Trasa powrotna: CZYŻKÓWKO – Koronowska – Grunwaldzka – Świerczewskiego – Olszewskiego – Plac Poznański – Poznańska – Wełniany Rynek – Wały Jagiellońskie – ZBOŻOWY RYNEK

Dzięki pierwszemu, powstałemu w 1966 roku profesjonalnemu schematowi bydgoskiej komunikacji miejskiej, prześledzić możemy trasy wszystkich istniejących wówczas linii:

51. Przystanek początkowy znajdował się na Zbożowym Rynku. Autobusy przejeżdżały ulicą Długą na całej jej długości i zatrzymywały się dopiero przy Placu Poznańskim, następnie wykonywały skręt w ulicę Olszewskiego. Kolejny przystanek znajdował się przed skrzyżowaniem ze Świerczewskiego. W drodze na Czyżkówko wozy zatrzymywały się jeszcze przy ul. Jasnej, w okolicy Czarnej Drogi, przy ul. Kraszewskiego i trzy razy przy ul. Koronowskiej. Przystanek końcowy znajdował się w pobliżu ul. Chmurnej. W kierunku Placu Poznańskiego autobusy kursowały przez Wrocławską i Dolinę, a do Zbożowego Rynku dojeżdżały od strony ul. Wierzbickiego i Wałów Jagiellońskich. Linia zapewniała dojazd do Śródmieście mieszkańcom Czyżkówka, Flisów i Okola.

W 1967 roku przystanek początkowy linii „51” przeniesiony został ze Zbożowego Rynku na pobliski Plac Kościeleckich.

1967:

PLAC KOŚCIELECKICH – Długa – Wełniany Rynek – Poznańska – Plac Poznański – Dolina – Wrocławska – Grunwaldzka – Koronowska – Chmurna – CZYŻKÓWKO

Trasa powrotna: CZYŻKÓWKO – Koronowska – Grunwaldzka – Świerczewskiego – Olszewskiego – Plac Poznański – Poznańska – Wełniany Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Bernardyńska – PLAC KOŚCIELECKICH

W styczniu 1968 roku na linii „51” zlikwidowano obsługę konduktorską.

W latach 1974 – 1975 linia „51” kursowała w przedłużonej relacji, na nowe osiedle Wyżyny. Będąca w budowie dzisiejsza aleja Wojska Polskiego funkcjonowała wówczas na odcinku Nowowiejskiego – Zachem. Linię poprowadzono więc od ul. Nowowiejskiego, przez Magnuszewską, Glinki, Ujejskiego do ulicy Kujawskiej. Ukończone było już rondo Grunwaldzkie.

1975:

WYŻYNY – al. Ludowego Wojska Polskiego – Magnuszewska – Glinki – Ujejskiego – Kujawska – Bernardyńska – Pl. Kościeleckich – Długa – Poznańska – Świerczewskiego – Olszewskiego – Czerwonej Armii – r. Grunwaldzkie – Grunwaldzka – Koronowska – Chmurna – CZYŻKÓWKO

Trasa powrotna: (Czerwonej Armii – Olszewskiego – Poznańska – Wierzbickiego – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Kujawska)

We wrześniu 1976 roku oddano do użytku przebudowaną ulicę Grudziądzką, z przebiciem do Nowego Rynku. Wycofano wówczas ruch autobusowy z ul. Długiej.

W 1984 roku uruchomiona została nowa pętla linii „51” przy ul. Deszczowej.

3679

W 1987 roku dzięki otwarciu nowej, dwujezdniowej ul. Kruszwickiej autobusy wycofano z ciasnych ulic Świętej Trójcy i Kordeckiego.

1988:

PL. KOŚCIELECKICH – Bernardyńska – Wały Jagiellońskie – Poznańska – Kruszwicka – Grunwaldzka – Koronowska – DESZCZOWA

Trasa powrotna: DESZCZOWA – Koronowska – Grunwaldzka – Kruszwicka – Grudziądzka – Wały Jagiellońskie – Bernardyńska – rondo Jagiellonów – Bernardyńska – PL. KOŚCIELECKICH

W sierpniu 1990 roku linię „51” skierowano w kierunku centrum ul. Wiejską. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Wiejskiej i Koronowskiej uporządkować miało trasę wylotową w kierunku Koszalina.

img093

Ostatnie większe zmiany w układzie linii miały miejsce w roku 2002, gdy otwarty został węzeł zachodni wraz z trasą Nad Torem. Linia „51” przestała być wówczas tylko szczytową.

Od początku swojego istnienia, linia „51” pełni ważną funkcję dowozową dla mieszkańców Okola i Czyżkówka. Z tymi osiedlami związana jest już ponad 60 lat. Przez ten czas jej kształt i funkcje zmieniły się w niewielkim stopniu. Od 1950 roku powiązana była z południową częścią Starego Miasta, z pl. Kościeleckich, Nowym Rynkiem oraz ulicą Grunwaldzką i Czyżkówkiem.

Do roku 1997 linia „51” obsługiwana była przez MZK Bydgoszcz. W 1997 roku jej obsługę czterema wozami marki Volvo rozpoczęła wyłoniona w przetargu firma Rami z Słupska. W styczniu 2000 roku linia trafiła pod skrzydła firmy For-bus, obsługującej bydgoskie linie nowoczesnym taborem marki Solaris. Kolejnym przewoźnikiem został w 2007 roku bydgoski PKS.

img_0070

W latach 2013-2015 linię znów obsługiwał miejski przewoźnik. Od początku 2016 roku linię przejęła firma KDD.

Nazwy ulic i placów użyte w tekście:

  • Pl. Pawła Findera – Nowy Rynek
  • Olszewskiego – Kordeckiego
  • Świerczewskiego – Świętej Trójcy
  • Czerwonej Armii – Marsz. Focha

Dariusz Falkowski

Zdjęcia: Piotr Tomasik

 

Share

About Author

Dariusz Falkowski

(0) Odpowiedzi

Komentowanie wyłączone.