Projekty — 17 sierpnia 2010

Obecnie dostęp do komunikacji nocnej na tym najdynamiczniej rozwijającym się osiedlu w Bydgoszczy jest mocno utrudniony i przypomina sytuację jaka miała tu miejsce z komunikacją dzienną przed uruchomieniem wariantowych kursów linii nr 70 do pętli Mariampol, o które zabiegał Bydgoski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Na najbliższy przystanek linii nr 33N zlokalizowany u zbiegu al. Marsz. Józefa Piłsudskiego i ul. Swobodnej niektórzy z mieszkańców Terenów Nadwiślańskich mają nawet 1,5 km. Część z mieszkańców decyduje się na korzystanie z linii nocnej nr 32N, której przystanek zlokalizowany jest na osiedlu Tatrzańskim a oddalony jest o nieco ponad kilometr. Droga prowadząca na przystanek tej linii biegnie niestety przez nieoświetlone nieużytki oraz las co sprawia, że jest to dość długa droga w kompletnych ciemnościach i niebezpieczna z racji tego, że okoliczne tereny są miejscem częstych schadzek młodych ludzi, zwłaszcza w ciepłe dni.

Nasza propozycja zakłada wydłużenie trasy przebiegu linii nr 33N do pętli Mariampol w następujący sposób: autobus ruszający z przystanku „Piłsudskiego-Swobodna” dojeżdża do pętli „Nad Wisłą” następnie zawraca i skręca w ul. Swobodną i dalej w ul. Bora-Komorowskiego, Geodetów do pętli „Mariampol”. Dokładnie takie samo rozwiązanie proponujemy w przypadku kursów w kierunku pętli „Piaski”, czyli: autobus jadący ul. Bora-Komorowskiego, Swobodną skręca w ul. Piłsudskiego, dojeżdża do pętli „Nad Wisłą”, zawraca i ponownie jedzie ul. Piłsudskiego podjeżdżając na przystanek „Piłsudskiego-Swobodna” i dalej po stałej trasie. Naszą propozycję ilustruje rycina.
Schemat komunikacji nocnej na Fordonie. Propozycja Stowarzyszenia.Propozycja Bydgoskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej stanowi idealny kompromis, gdyż nie pozbawia dostępu do komunikacji nocnej mieszkańców osiedla Nad Wisłą, a dodatkowo daje taki dostęp mieszkańcom osiedla Terenów Nadwiślańskich.

Ponadto z przeprowadzonej przez nasz Klub analizy jasno wynika, że koszty wydłużenia tej linii w proponowany przez nas sposób są najniższe z możliwych. Wynika to przede wszystkim z przerw pomiędzy kursami, które są bardzo długie i wahają się od 54 do 71 min. Dzięki temu nie ma potrzeby kierowania na tą linię dodatkowego autobusu z kierowcą. Jedyny koszt jaki się z tym wiąże to zapłata przewoźnikowi za dodatkowe ok. 5,5 km (w obie strony). Nasze obliczenia prezentujemy w tabeli poniżej.

 Rozkład linii 33N. Propozycja Stowarzyszenia.

Szacujemy, że przejazd z pętli „Nad Wisłą” do pętli „Mariampol” zajmie około 6 min., czyli 12 min. w dwie strony. Widać więc wyraźnie, że dzięki temu, że przerwy między kursami są tak długie nie ma potrzeby całkowitej zmiany rozkładu jazdy co z pewnością jest dobrą wiadomością, gdyż w innym przypadku mógłby wystąpić problem z synchronizacją linii nocnych na Placu Kościeleckich. Nasza propozycja jest nie tylko najtańszą z możliwych, ale też najłatwiejszą do wprowadzenia, gdyż jedyną zmianą jaką należy dokonać w rozkładzie jazdy to przyśpieszenie wyjazdu z zajezdni kolejności nr 3, która jako pierwsza dojeżdża do pętli „Nad Wisłą” oraz opóźnienie kursu zjazdowego kolejności nr 1 (w niedziele kol. nr 2). BKMKM uważa, że nie powinno stanowić to problemu, gdyż wspomniane przed chwilą dwa kursy nie dojeżdżają na Plac Kościeleckich, więc ta korekta nie wpłynie na wspomnianą wcześniej synchronizację linii nocnych na Placu Kościeleckich. Przykładowe rozkłady jazdy opracowane przez nas a prezentujące proponowane zmiany zamieszczamy w załącznikach 1,2 oraz 3.

Ponadto przerwy na poziomie od 42 do 59 minut są naszym zdaniem wystarczająco długie, aby zapewnić kierowcy dostateczny wypoczynek pomiędzy kursami.

Poniżej przykładowe rozkłady jazdy dla zmienionej trasy linii 33N. Pismo o powyższej treści zostało skierowane do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Miejskiej w Bydgoszczy.

 

Załączniki

Proponowany rozkład jazdy dla przystanku Fordońska – Kazimierza Wielkiego, w kierunku Mariampola.

Proponowany rozkład dla przystanku Mariampol, w kierunku Piasków.

Proponowany rozkład dla przystanku Nad Wisłą, w kierunku Piasków.

 

Zdjęcie: Mateusz Machel.

Share

About Author

Robert Reimus