Historia komunikacji — 15 lutego 2013

Pierwsza linia tramwajowa w Bydgoszczy przebiegała z dworca kolejowego do Zbożowego Rynku. Trasa prowadziła ulicą Dworcową, następnie tramwaj skręcał pod katem 90 stopni w ulicę Gdańską i kierował się w stronę Starego Miasta i Zbożowego Rynku. Skrzyżowanie ulicy Gdańskiej i Dworcowej było ważnym miejscem na tramwajowej mapie miasta aż do 1990 roku.

W 1888 roku przebiegała przez nie jedna linia, a cztery lata później dołączyła druga. W szczytowym okresie – pod koniec lat 80 – przejeżdżało tamtędy 6 linii tramwajowych dziennych i 3 nocne. Niestety zdarzały się także wypadki, paraliżujące ruch tramwajów w śródmieściu.

9 grudnia 1957 Tramwaj marki Lilpop wyjeżdżając z ul. Dworcowej w kierunku ul. Gdańskiej wykoleił się i wjechał w okno wystawowe kolektury loteryjnej w kamienicy obok hotelu „Orbis” (dz. „Pod Orłem”). Przyczyną wypadku była awaria hamulców. Lekko rannych zostało kilka osób podróżujących tramwajem. O wypadku wspomniała Gazeta Pomorska.

 

29 września 1966 roku tramwaj typu N jadący na linii 6 od Stadionu Zawisza na skrzyżowaniu ul. Gdańskiej i Dworcowej wypadła z szyn, po czym wjechała w okno wystawowe w PDT „Centrum”. Nikt z pasażerów nie ucierpiał w wypadku. Tego samego dnia wydarzył się kolejny wypadek w tym miejscu. Tym razem tramwaj linii 4 zderzył się z taksówką. Lokalna prasa tak odnotowała to wydarzenie:

   

 

22 grudnia 1969 roku doszło do poważnego wykolejenia tramwaju linii „4” na skrzyżowaniu ul. Gdańskiej i Dworcowej. Wywrócone na bok zostały dwa wagony. Obrażenia odniosły 2 osoby. O wypadku wspomniała prasa:

Do niecodziennego zdarzenia doszło 1 stycznia 1977 roku. W noc sylwestrową pusty skład tramwajowy wyruszył pusty spod dworca PKP, przejechał całą ul. Dworcową i wjechał wagonem silnikowym do hotelu „Orbis”, doczepa wykoleiła się i przewróciła na Gdańskiej. Tak o wypadku napisano w Gazecie Pomorskiej i Ilustrowanym Kurierze Polskim:

   

O tych i innych historiach związanych z historią naszego miasta możesz przeczytać i usłyszeć na wystawie w Archiwum Państwowym, organizowanej przez Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy oraz Archiwum Państwowe w Bydgoszczy.

Share

About Author

Robert Reimus