Bez kategorii Opinie — 23 lutego 2017

Wnioski Stowarzyszenia do projektu przebudowy torowiska tramwajowego na ul. Wojska Polskiego od ul. Baczyńskiego do pętli Kapuściska, zgłoszone w ramach konsultacji społecznych:

1.Realizacja inwestycji w wariancie zawierającym budowę trzech torów na pętli Kapuściska.

Trzeci tor może być przydatny w sytuacjach awaryjnych (zmiany tras, odstawienia wozów itp.)

2.Wyznaczenie przejścia dla pieszych przez południową jezdnię al. Wojska Polskiego po wschodniej stronie przystanku końcowego tramwajowego Kapuściska. Przejścia dla pieszych znajdowałyby się po obu stronach peronu. Ograniczenie prędkości przed przejściem oraz montaż elementów infrastruktury uspokajającej ruch.

Wg projektu pasażer chcący przesiąść się z jadącego od centrum tramwaju do autobusu kursującego w kierunku Zachemu i Łęgnowa, zmuszony będzie cofnąć się i przejść cały peron w celu dojścia do przejścia dla pieszych. Wyznaczenie przejścia po wschodniej stronie peronu tramwajowego skróci znacznie tą drogę i ułatwi przesiadkę. Ułatwienie to wymaga niewielkich zmian projektowych. Jezdnia al. Wojska Polskiego będzie i tak zwężona przed nowym rondem, infrastruktura uspokajająca ruch nie wpłynie więc negatywnie na przepustowość – samochody będą już zwalniać dojeżdżając do ronda.

3.Włączenie do projektu remontu nawierzchni jezdni całego odcinka al. Wojska Polskiego od pętli Kapuściska do ul. Baczyńskiego.

Pozostawienie bez remontu krótkiego odcinka al. Wojska Polskiego wpłynie negatywnie na odbiór inwestycji.

4.Namalowanie oznaczenia poziomego „BUS” na pasie jezdni, który prowadzić będzie od planowanej pętli autobusowej do przystanku początkowego Kapuściska w kier. centrum, wychodząc z pętli i łącząc się z pojedynczym pasem prowadzącym od projektowanego ronda. Za przystankiem krótki „buspas” zanika, a oba pasy ruchu dostępne są dla wszystkich użytkowników.

Takie oznaczenie (wraz z linią ciągłą) ułatwi kierowcom orientację i zmniejszy liczbę przypadków zbyt szybkiej zmiany pasa na prawy w miejscu połączenia obu jezdni (zakaz przekraczania pojedynczej linii ciągłej jest nagminnie łamany). Powstanie w ten sposób krótki „buspas”, kończący się za przystankiem Kapuściska w kierunku centrum.

5.Montaż wiaty na przystanku tramwajowym Baczyńskiego w kierunku centrum.

Wiata ochroni przed złymi warunkami atmosferycznymi pasażerów oczekujących na tramwaj w kierunku centrum.

6.Wyznaczenie i budowa ścieżki rowerowej po północnej lub południowej stronie al. Wojska Polskiego.

Przy tak dużej inwestycji wskazana jest budowa ścieżek rowerowych, będących częścią trasy Zachem – Błonie.

7.Montaż sygnalizacji świetlnej przy wyjeździe z pętli tramwajowej.

Wzbudzana sygnalizacja świetlna ułatwi motorniczym wyjazd z pętli Kapuściska przez ruchliwą jezdnię al. Wojska Polskiego.

fot. P. Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski