Projekty Publikacje — 05 lutego 2016

Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy z przyjemnością informuje, iż władze miasta zaakceptowały koncepcję budowy tzw. przystanku „wiedeńskiego” na Placu Teatralnym. Stwarza to możliwość poprawy bezpieczeństwa pasażerów komunikacji miejskiej w samym środku miasta.

 

Czym jest przystanek wiedeński?

 

Przystanek „wiedeński” polega na wyrównaniu powierzchni jezdni do poziomu chodnika, a zatem umożliwia pasażerom wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie, co jest szczególnie ważne dla osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami, nawet w przypadku korzystania z taboru niskopodłogowego. Poprawia też znacznie bezpieczeństwo pasażerów i stanowi element uspokojenia ruchu samochodów w obrębie przystanku. Umożliwia także szybszą wymianę osób wsiadających i wysiadających, a zatem bardziej sprawne funkcjonowanie komunikacji tramwajowej i krótsze przebywanie pasażerów na jezdni.

 

Jak to wygląda obecnie?

 

Plac Teatralny, przystanek tramwajowy (3). Fot. Robert Reimus Focha-plac Teatralny. Wsiadanie i wysiadanie z tramwajów jest bardzo utrudnione (1)
Plac Teatralny, przystanek tramwajowy (2). Fot. Robert Reimus Plac Teatralny, przystanek tramwajowy (1). Fot. Robert Reimus

O naszej propozycji można przeczytać też w najnowszych doniesieniach medialnych w regionie:
– Gazeta Pomorska:
http://www.pomorska.pl/wiadomosci/bydgoszcz/art/9348212,bydgoszczanie-do-tramwajow-beda-wsiadac-po-wiedensku,id,t.html

– Express Bydgoski:
http://express.bydgoski.pl/348816,Po-wiedensku-do-tramwaju-takze-w-Bydgoszczy-Specjalny-przystanek-ma-powstac-przy-placu-Teatralnym.html

-Gazeta Wyborcza:
http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/1,48722,19588211,rewolucja-przystankowa-wsiadamy-po-wiedensku-zdjecia.html#BoxLokBydImg

oraz na branżowych portalach transportowych:
– Transport-publiczny.pl:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/w-bydgoszczy-pojawi-sie-pierwszy-przystanek-wiedenski-auta-zostaja-na-torowisku-51264.html

 

Udało się

Stowarzyszenie zabiegało o takie rozwiązanie od kilku lat, wraz z wzajemną zamianą lokalizacji przystanków tramwajowego i autobusowego w tym miejscu (przesunięcie przystanku tramwajowego w stronę ulicy Mostowej w miejsce przystanku autobusowego i odwrotnie), przedstawiając swoje propozycje przy okazji różnorodnych konsultacji społecznych dotyczących obszaru Placu Teatralnego:

– w ramach projektu uspokojenia ruchu na ul. Focha, z którego jednak miasto się wycofało:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/propozycje-zmiany-organizacji-ruchu-na-ulicy-focha

– apelując bezpośrednio do Prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/wp-content/uploads/2015/08/Apel-do-Prezydenta-Miasta-Bydgoszczy-w-sprawie-przystanku-na-placu-Teatralnym.pdf
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/wp-content/uploads/2015/08/Odpowied%C5%BA-Prezydenta-Miasta-Bydgoszczy-na-propozycje-zmiany-organizacji-ruchu-na-ulicy-Focha.pdf

– przy okazji projektów rowerowych na trasie Rondo Grunwaldzkie – Rondo Jagiellonów:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/uwagi-do-konsultacji-spolecznych-dotyczacych-ulicy-focha

– bądź też wskazując na nieczytelność sytuacji drogowej w obrębie przystanku oraz wiążące się z tym realne niebezpieczeństwo dla pasażerów i pieszych oraz ukazując absurdy w postaci chyba jedynego na świecie przystanku tramwajowego z… zatoczką:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/apelujemy-o-zmiany-na-ulicy-focha

– i oczywiście przy konsultacjach nowego układu komunikacyjnego w ramach uruchomienia tramwaju do Fordonu:
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/nowa-siec-komunikacji-miejskiej-nasze-uwagi

 

W swoich propozycjach kierowaliśmy się doświadczeniami, zarówno pozytywnymi jak i negatywnymi z innych miast, gdzie wdrażano takie rozwiązanie:

– ul. Gwarna w Poznaniu:
http://www.fakt.pl/pierwszy-w-poznaniu-przystanek-wiedenski-sprawia-ludziom-problemy,artykuly,461059,1.html
http://naszglospoznanski.pl/ulica-gwarna-przystanek-wiedenski-z-problemami/

– ul. Kawęczyńska w Warszawie:
http://www.twoja-praga.pl/info/informacje/3477.html

– analiza na stronach Komunikacji Miejskiej w Krakowie:
http://kmkrakow.pl/informacje-o-systemie-kmk/infrastruktura/80-przystanki-wiedenskie.html

 

Jak wygląda wsiadanie i wysiadanie pasażerów na przystankach wiedeńskich w innych miastach? Sprawdziliśmy to w pięciu miastach:

 

Toruń

 

Przystanek wiedeński w Toruniu (1). Fot. Robert Reimus Przystanek wiedeński w Toruniu (2). Fot. Robert Reimus
Przystanek wiedeński w Toruniu (3). Fot. Robert Reimus Przystanek wiedeński w Toruniu (4). Fot. Robert Reimus
Przystanek wiedeński w Toruniu (5). Fot. Robert Reimus

 

Poznań

 

Przystanek wiedeński w Poznaniu (1). Fot. Robert Reimus Przystanek wiedeński w Poznaniu (2). Fot. Robert Reimus
Przystanek wiedeński w Poznaniu (3). Fot. Robert Reimus Przystanek wiedeński w Poznaniu (4). Fot. Robert Reimus

 

Wrocław

 

Wrocław, ul. Hubska, fot. M. Reimus (44) Wrocław, ul. Hubska, fot. M. Reimus (45)
Wrocław, ul. Hubska, fot. M. Reimus (46) Wrocław, ul. Hubska, fot. M. Reimus (47)
Wrocław, ul. Hubska, fot. M. Reimus (48) Wrocław, ul. Hubska, fot. M. Reimus (49)

 

Łódź

 

Przystanek wiedeński w Łodzi (1). Fot. Robert Reimus Przystanek wiedeński w Łodzi (2). Fot. Robert Reimus
Przystanek wiedeński w Łodzi (3). Fot. Robert Reimus Przystanek wiedeński w Łodzi (4). Fot. Robert Reimus

 

Kraków

 

Przystanek wiedeński w Krakowie (1). Fot. Robert Reimus Przystanek wiedeński w Krakowie (2). Fot. Robert Reimus

 

Uzupełnieniem naszej propozycji, ciągle czekającym na przychylność władz miasta, jest budowa nowego przejścia dla pieszych przez ul. Focha u wylotu ulicy Warmińskiego oraz stworzenie na Placu Teatralnym nowego przystanku tramwajowego w przeciwnym do istniejącego kierunku, umożliwiającego wysiadanie w samym centrum miasta, w tym z nowych linii do Fordonu.

Share

About Author

Robert Reimus