Z wielką radością informujemy, że staliśmy się właścicielami autobusu marki Volvo B10MA #2459. Autobus przybył do Bydgoszczy we wrześniu 1997 r., jako pierwszy wóz tego typu. Jest to pierwsze i prawdopodobnie jedyne zachowane w Bydgoszczy Volvo z MZK, jednocześnie pierwszy w Polsce zachowany autobus tego modelu. Rozpoczęliśmy starania o wpisanie pojazdu do rejestru zabytków (ze względu na jego unikatowość). Planujemy zorganizowanie oficjalnej prezentacji autobusu dla bydgoszczan, wraz z przejazdem po mieście. W późniejszym czasie będziemy dążyć do utrzymania autobusu w stanie czynnym, by móc wykorzystywać go w przejazdach okolicznościowych.

Pożegnanie autobusów Volvo 10.10.2015. Fot. Robert Reimus 7 Pożegnanie autobusów Volvo 10.10.2015. Fot. Robert Reimus 24
Pożegnanie autobusów Volvo. Fot. Dawid Szramke 3 Pożegnanie autobusów Volvo. Fot. Dawid Szramke 2
Pożegnanie autobusów Volvo. Fot. Dawid Szramke 1 Pożegnanie autobusów Volvo. Fot. Dawid Szramke 4

 

Krótka historia modelu B10MA

 

Podwozie nowej serii autobusów marki Volvo opracowane zostało w II połowie lat 70. XX wieku. Karosowaniem podwozi zajmowało się wiele firm z branży autobusowej jak: Alexander Säffle, Steyr, Carrus i Leyland. Volvo B10MA jest następcą modelu Carrus N204 City, którego producent został wchłonięty przez koncern Volvo. Model ten oferowany był od 1978 aż do 2001 roku. Podwozie Volvo B10MA w podstawowej wersji przeznaczone było do zabudowy pod 18 metrowe nadwozia. 9.6 litrowy silnik Volvo DH10A285, spełniający normy emisji spalin EURO-2, umieszczony został pod podłogą członu A za pierwszą osią. Napęd przenoszony jest na drugą oś za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów ZF. Konstrukcja podwozia typu ramowego, oparta jest na podłużnych szynach wzmocnionych spawanymi belkami poprzecznymi. Pneumatyczne zawieszenie również wykonano w technologii spawanych profili. Nadwozie Carrus N204 oparte jest na profilach pionowych wzmocnionych profilami poziomymi o przekroju zamkniętym. Jego poszycie wykonane jest głównie ze stali nierdzewnej z elementami wykonanymi z tworzyw sztucznych (ściany czołowa i tylna). Nadwozie wyposażono w podwójne szyby boczne oraz giętą szybę przednią. Wchodzeniu i wychodzeniu z pojazdu służy czworo drzwi o częściowym przeszkleniu (powyżej linii nadkoli), zamontowanych w układzie 2-2-2-2, otwieranych do wnętrza pojazdu. Dla pasażerów zamontowano wandaloodporne, tapicerowane siedzenia o konstrukcji metalowej, wyposażone dla podwyższenia wygody w cienką warstwę gąbki powlekającej stal.  Za ogrzewanie odpowiada bardzo wydajny system grzejników olejowych ulokowanych wzdłuż burt nieco powyżej linii podłogi. Autobus wyposażony jest w dźwiękowo-wizualny system informacji pasażerskiej produkcji firmy „Pixel”.

 

Zdjęcia: Robert Reimus, Dawid Szramke.

Share

About Author

Robert Reimus