Projekty — 24 lipca 2012

23 lipca 2012 r. Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy złożyło w siedzibie ZDMiKP pismo z propozycją optymalizacji kursów zjazdowych linii 53, 65, 93. Treść pisma przytaczamy poniżej.
Po przekształceniu linii przyspieszonej 93 w linię zwykłą kursy zjazdowe autobusów tej linii są realizowane do przystanku Fordońska – Sochaczewska. Stowarzyszenie proponuje rozważenie jednej z dwóch opcji zmiany kursowania zjazdów linii 93:

  • wydłużenie kursów zjazdowych do przystanku Skłodowskiej-Curie – Gajowa. Obecnie zjazdy linii 93 realizowane są do przystanku, który nie jest przystankiem docelowym dla większości podróży, stąd pasażerowie muszą się przesiadać na inne linie, które nie jadą w tym samym kierunku, lub czekać na zwykły kurs 93 lub 94. Natomiast do poruszania się po Fordonie są do dyspozycji autobusy linii 69, 70, 72 i 74 – kursujące znacznie częściej.
  • przemianowanie kursów zjazdowych linii 93 na 72. Obecnie od pętli Tatrzańskie aż do przystanku Fordońska – Sochaczewska trasa i przystanki linii 93 i 72 są ze sobą tożsame. Autobusy linii 93 zjeżdżające do zajezdni mijają przystanki linii 72 przy Spornej i Wyścigowej. Dlatego też Stowarzyszenie proponuje przemianowanie kursów zjazdowych linii 93 na 72. W ten sposób kurs będzie nadal realizowany tą samą trasą, ale da pasażerom możliwość dojazdu do ul. Wyścigowej, skąd mogą kontynuować podróż innymi liniami autobusowymi, a także tramwajowymi. Obecnie zjazdy linii 93 realizowane są do przystanku, który nie jest przystankiem docelowym dla większości podróży. Dzięki temu rozwiązaniu skróci się dystans, jaki autobusy pokonują bezproduktywnie, generując jedynie koszt.

 

Druga propozycja Stowarzyszenia dotyczy kursów zjazdowych linii 65. Z Osiedla Leśnego są one realizowane do Ronda Fordońskiego, do przystanku linii 68. Osoby wysiadające z autobusu i chcące kontynuować podróż linią 65 muszą przejść pieszo przez całe Rondo Fordońskie, jeśli nie wysiadły na Rondzie Skrzetuskim. Stowarzyszenie proponuje przemianowanie kursów zjazdowych linii 65 z Leśnego na numer 68. Dzięki temu autobus nadal będzie się zatrzymywał na tym samym przystanku na Rondzie Fordońskim (umożliwiając łatwe przesiadki na tramwaj) a jednocześnie kurs zjazdowy będzie można wydłużyć do Ronda Toruńskiego, dzięki temu rozwiązaniu skróci się dystans, jaki autobusy pokonują bezproduktywnie.

Kolejna uwaga dotyczy kursów zjazdowych linii 53. Obecnie ostatni kurs zjazdowy linii 53 z przystanku Glinki – Szpitalna w dni powszednie realizowany jest o 23:36. Minutę później odjeżdża autobus linii nocnej 31N, jadący w tym samym kierunku. Stowarzyszenie proponuje przyspieszenie godziny odjazdu autobusu 53, ponieważ obecnie w związku z charakterem linii nocnych, autobus 31N często pojawia się na przystanku przed autobusem dziennym 53.

Stowarzyszenie proponuje także uporządkowanie kwestii autobusów linii 53 zjeżdżających z Glinek do zajezdni. Autobusy odjeżdżające z Glinek o 16:14 i 23:33 zabierają pasażerów do Ronda Kujawskiego. Natomiast autobusy linii 53 zjeżdżające z Glinek do zajezdni o godzinie 8:13, 17:34 i 19:18 pasażerów nie zabierają, jadąc do zajezdni bezproduktywnie.

Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy wyraża nadzieję, że propozycje spotkają się z Państwa uznaniem i będą przydatne przy planowaniu i wdrażaniu zmian w komunikacji publicznej.

 

Załączniki

Odpowiedź ZDMiKP na wniosek o modyfikację rozkładów zjazdowych linii 53, 65, 93

 

Zdjęcie: Michał Stróżyński. Schematy: Robert Reimus.

Share

About Author

Robert Reimus