Tory tramwajowe na ulicy Mostowej - Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy
779
post-template-default,single,single-post,postid-779,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Tory tramwajowe na ulicy Mostowej

Tory tramwajowe na ulicy Mostowej

Torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Mostowej, na całej jej długości – od Starego Rynku do Placu Teatralnego powstało jako fragment pierwszej linii tramwaju konnego. Pierwszy tramwaj konny przejechał tą trasą 18 maja 1888 roku, przywitany przez bydgoszczan z ogromną radością. Linia prowadziła z dworca kolejowego na Zbożowy Rynek. W 1892 roku uruchomiona została druga linia, również poprowadzona przez ówczesny Most Gdański. Do roku gdy w 1901 roku powstała trasa na Wilczak, była to jedyna tramwajowa przeprawa w Bydgoszczy. Wcześniej, bo w 1896 roku uruchomiona została trakcja elektryczna. Tramwaje kursowały wówczas na dwóch trasach:

  • dworzec kolejowy – ulica Poznańska
  • ulica Gdańska – Zbożowy Rynek

 

W roku 1902 do użytku oddano nowy, wyższy i bardziej nowoczesny most w tym miejscu, nazwany Mostem Teatralnym. Po położonym na nim podwójnym torowisku wciąż biegły dwie linie tramwaju elektrycznego, natomiast Plac Teatralny był centralnym węzłem całej sieci i punktem przesiadkowym dla wszystkich linii przez następne pięćdziesiąt lat. Tuż przed wybuchem II wojny światowej trasą przez most kursowały aż trzy linie: „A”, „B” i „D”.

Dwukrotnie niszczony w 1939 i 1945 roku most był stosunkowo szybko naprawiany i udostępniany dla ruchu szynowego. Wciąż był przecież najważniejszym fragmentem bydgoskiej sieci. Było tak aż do uruchomienia w 1953 roku linii „Brda”, kiedy to centralnym węzłem stała się pętla przy Babiej Wsi, a zupełnie nowe torowisko położone zostało na pobliskim moście Bernardyńskim.
Mimo to przez most Teatralny kursowała wciąż linia nr 1 (dawna „A”), łącząca Dworzec PKP z Okolem, a niedługo później do „jedynki” dołączyła również „szóstka” z Łęgnowa. W 1955 roku na trasę tą poprowadzono znów trzecią linię, kursującą na trasie Osiedle Leśne – Ulica Długa „dziesiątkę”, wkrótce zamienioną na łączącą Stare Miasto z Bielawkami linię nr 2.

W maju 1960 roku rozpoczęto budowę nowego, szerokiego mostu Teatralnego z podwójnym torowiskiem tramwajowym, wraz z przebudową całego węzła przy dzisiejszym Placu Teatralnym (wówczas Zjednoczenia). Na nowy most czerwone wozy linii „2” (Bielawki – Okole) oraz „6” (Stary Rynek – Łęgnowo) pierwszy raz wjechały w dzień państwowego święta – 22 lipca 1962 roku. Kolejna zmiana tras nastąpiła w 1964 roku, gdy na most powróciła popularna „jedynka”. Z tego odcinka torów wycofano jednak „szóstkę”, a później również „dwójkę”. Tak więc pozostała tylko „jedynka”. W kwietniu 1969 roku ruch tramwajowy na Starym Mieście został zamknięty. Ostatnia linia kursująca po moście Staromiejskim, „jedynka”, została zawieszona.

Ostatni raz czerwone wozy po moście Staromiejskim pomknęły w czerwcu 1974 roku, gdy trwał ostatni etap budowy ronda XXX- lecia (dziś Jagiellonów) i konieczny był objazd. Ulicą Mostową kursowały wówczas pojazdy prawie wszystkich bydgoskich linii: 1, 2, 3, 5, 6, 8 i 10. Po 18 czerwca 1974 torowiska we wschodniej części Starego Miasta zostały rozebrane lub zalane asfaltem.

Tekst: Dariusz Falkowski

Zdjęcia na licencji public domain.