Działamy — 06 stycznia 2012

W związku z planowanym remontem mostu Sulimy – Kamińskiego oraz przywróceniem klasycznego wyglądu z początku XX wieku, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy przygotowało pismo z apelem o zachowanie torów na moście Sulimy – Kamińskiego.
Przejeżdżający po moście elektryczny tramwaj, ukazany na tle Placu Teatralnego lub nieistniejących już kamienic na Długiej – taki obraz utrwalony został na wielu znanych widokówkach ukazujących piękno tamtej, przedwojennej Bydgoszczy. To właśnie torowisko tramwajowe, obok latarń czy stylizowanych balustrad było zawsze charakterystycznym elementem mostu. Uważamy zatem, że nieuwzględnienie w projekcie modernizacji przeprawy pozostawienia na swoim miejscu torowiska tramwajowego byłoby dużą niekonsekwencją w wystylizowaniu mostu na przełom XIX/XX wieku.

Na podstawie pierwszych doniesień prasowych możemy poinformować, że nasz wniosek spotkał się z pozytywnym przyjęciem i najprawdopodobniej część torowiska na moście zostanie zachowana. Torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Mostowej, na całej jej długości – od Starego Rynku do Placu Teatralnego powstało jako fragment pierwszej linii tramwaju konnego. Pierwszy tramwaj konny przejechał tą trasą 18 maja 1888 roku, przywitany przez bydgoszczan z ogromną radością. Ostatni raz czerwone wozy po moście Staromiejskim pomknęły w czerwcu 1974 roku. Po 18 czerwca 1974 torowiska we wschodniej części Starego Miasta zostały rozebrane lub zalane asfaltem.

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami naszego apelu dotyczącego zachowania torów na ulicy Mostowej.

   

 

Załączniki

Odpowiedź zastępcy prezydenta Bydgoszczy Stefana Markowskiego na propozycję Stowarzyszenia
Odpowiedź ZDMIKP na propozycję Stowarzyszenia

Share

About Author

Robert Reimus