Działamy Publikacje — 03 lutego 2014

Miniony rok minął nam szybko i pracowicie. 30 maja obchodziliśmy 5 urodziny Stowarzyszenia – już od kilku lat nieprzerwanie i niestrudzenie działamy na rzecz rozwoju komunikacji miejskiej w naszym mieście. Naszą wizją jest niezmiennie Bydgoszcz sprawna komunikacyjnie, gdzie transport nie zagraża środowisku, nie pogarsza warunków życia w mieście, żadni uczestnicy ruchu nie są dyskryminowani, a komunikacja publiczna działa sprawnie i jest dostępna i przyjazna dla mieszkańców.

W 2013 roku wzięliśmy udział lub organizowaliśmy 9 wydarzeń. Sezon rozpoczęliśmy mocnym akcentem 16 marca, kiedy to odbyły się w Bydgoszczy 11 urodziny największego polskiej galerii transportowej phototrans.eu. Mimo, że zima trwała w najlepsze, odwiedziło nas ponad 110 pasjonatów transportu publicznego z całego kraju, a w podróż wyruszyliśmy zabytkowym Jelczem M11 należącym do Stowarzyszenia, Mercedesem O305 , a także Jelczem Pr110Dlux z Grudziądza. Pod koniec imprezy odbył się grill w Muzeum Komunikacji w Paterku.

Niespełna miesiąc później, 7 kwietnia wzięliśmy udział w nowej, cyklicznej imprezie „Exploniedziela” organizowanej przez Muzeum Okręgowe. Podczas wydarzenia przedstawiliśmy prezentację o historii komunikacji miejskiej w naszym mieście, a bydgoszczan przewoziliśmy naszym zabytkowym autobusem. Niestety jeden z przejazdów zakończył się awarią autobusu.

W maju drugi rok z rzędu byliśmy uczestnikami Nocy Muzeów w stolicy biorąc także udział w Międzynarodowym Zlocie Zabytkowych Autobusów. Imprezę rozpoczęliśmy przejeżdżając przez ulice Warszawy w paradzie zabytkowych autobusów. Wieczorem natomiast, autobusy tradycyjnie woziły mieszkańców Warszawy na specjalnej linii muzealnej.

Z okazji 60 rocznicy ukończenia budowy zespołu linii „Brda”, w mieście odbyła się paradę tramwajowa na trasie linii. W czasie parady członek Stowarzyszenia opowiadał o historii linii – rekordowo szybkiej budowie, problemach z nią związanych i wielu innych ciekawostkach.

W wakacje odbyły się jeszcze dwie imprezy, organizowane przez nasze Stowarzyszenie. Pierwszą była druga edycja „Wakacji z Mercedesem”, która odbyła się 13 lipca. Wakacje tradycyjnie już zakończyliśmy przejazdem zabytkowym Jelczem, który cieszy się niesłabnącą popularnością:)

22 września odbyły się obchody Europejskiego Dnie bez Samochodu, które w tym roku zostały połączone ze 125 rocznicą uruchomienia komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Główne obchody odbyły się na Wyspie Młyńskiej, gdzie organizatorzy – w tym Stowarzyszenie – przygotowali masę atrakcji. W tym samym czasie na zajezdni tramwajowej Miejskich Zakładów Komunikacyjnych odbywały się drzwi otwarte, które jak zwykle cieszyły się zainteresowaniem mieszkańców. Wszak niecodziennie mogą zobaczyć jak modernizuje się tramwaje, lub też jak wygląda tramwaj od spodu. Na zajezdni Stowarzyszenie zaprezentowało fragmenty wystawy „Tramwajem po Dworcowej”, która powstała przy współpracy z Archiwum Państwowym. Pomiędzy Wyspą Młyńską a zajezdnią kursowały zabytkowe autobusy (w tym nasz Jelcz).

Tuż po godzinie 14 rozpoczęła się uroczysta parada tramwajowo-autobusowa z ronda Jagiellonów, przez ulicę Gdańską do Myślęcinka. Wzięło w niej udział 6 tramwajów MZK (w tym 3 zabytkowe), 4 zabytkowe autobusy (w tym autobus Stowarzyszenia), a także reprezentacja autobusów wszystkich przewoźników komunikacji miejskiej w Bydgoszczy.

9 października 2013 roku w Poznaniu odbył się II Kongres Transportu Publicznego. Jednym z patronów wydarzenia było nasze Stowarzyszenie.

W nocy z 16 na 17 listopada odbyła się nasza kolejna impreza – „IV bydgoska nocka tramwajowa”, która odbyła się dzięki uprzejmości Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. Tym razem w podróż wyruszyliśmy wagonem Konstal 805Na #279 i zwiedziliśmy prawie całą sieć tramwajową. Nie zabrakło oczywiście tradycyjnego grilla:)

IV bydgoska nocka tramwajowa, rondo Jagiellonów. Fot. Krystian Dobosz IV bydgoska nocka tramwajowa, przed Drukarnią. Fot. Krystian Dobosz

Braliśmy także udział w konsultacjach społecznych dokumentów, które mogą mieć wpływ na nasze miasto w najbliższych kilkudziesięciu latach – Studium Transportowego, Planu Transportowego, a także Strategii Rozwoju Bydgoszczy do 2030 roku. Proponowaliśmy również zmiany w ofercie biletów komunikacji miejskiej.

Przez cały rok regularnie podejmowaliśmy działania na rzecz optymalizacji funkcjonowania komunikacji publicznej w Bydgoszczy. Uważamy, że w czasach dynamicznego rozwoju motoryzacji oraz rosnącej konieczności przemieszczania się, tylko dobrze zorganizowany, atrakcyjny dla pasażera transport publiczny może zagwarantować utrzymanie miasta w ruchu.

Przedstawiciel naszego Stowarzyszenia brał udział w pracach społecznego zespołu ds. remarszrutyzacji linii komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Jego celem było m.in. stworzenie nowego projektu organizacji linii autobusowych i tramwajowych w mieście.

Wspólnie z mieszkańcami Osowej Góry zabiegaliśmy o wyznaczenie nowego przystanku na ul. Kolbego (w okolicy skrzyżowania z ulicą Dzięciołową), a także nowego przejścia dla pieszych. Mieszkańcy zebrali kilkaset podpisów poparcia pod naszym pismem. W efekcie naszych działań nowy przystanek wraz z przejściem dla pieszych zostanie uruchomiony i znacznie ułatwi życie mieszkańcom osiedla.Zabiegaliśmy również o utworzenie dodatkowych przystanków dla linii 57 na Błoniu. Uruchomienie dodatkowych przystanków znacząco zmniejszyłoby odległość do najbliższego przystanku dla ulicy Stawowej i Wysokiej. Według informacji z ZDMiKP jeden z wnioskowanych przez nas przystanków zostanie uruchomiony. Będzie lepiej na Błoniu:)

Znaleźliśmy także sposób na skrócenie korków na ul. Pięknej przy skrzyżowaniu z ul. Szubińską. ZDMiKP początkowo nie odnosił się zbyt entuzjastycznie do naszego pomysłu, ostatecznie jednak otrzymaliśmy zapewnienie, że wnioskowana przez nas przebudowa zostanie przeprowadzona w 2014 roku.

Szerokim echem odbiła się nasza (i nie tylko!) propozycja, by w ramach częściowej i tymczasowej rekompensaty wprowadzić darmowe przejazdy komunikacją miejską na trasie Uniwersyteckiej. Propozycja spotkała się z uznaniem Rady Miasta i od połowy stycznia mieszkańcy mogą za darmo podróżować linią 57 od dworca autobusowego do ul. Wojska Polskiego. To tylko nasze najważniejsze propozycje – było ich oczywiście znacznie więcej! O każdej z nich możecie przeczytać na naszej stronie.

Nie sposób nie wspomnieć o naszych dwóch dużych akcjach, które zapoczątkowaliśmy w 2013 roku. Postanowiliśmy wypowiedzieć wojnę nielegalnym reklamom na wiatach przystankowych. Bydgoszcz, jako jedno z największych miast w Polsce jest zalewana materiałami reklamowymi. Może to potwierdzić każdy pieszy, który musiał przejść ze Starego Rynku na ulicę Gdańską. Niektóre firmy posuwają się jednak o krok dalej i obklejają swoimi reklamami również miejsca w których reklama jest zabroniona. Traktowanie przystanków, jako darmowej przestrzeni reklamowej jest nie tylko nieestetyczne, ale również niezgodne z prawem. Postanowiliśmy więc zrywać wszystkie nielegalne reklamy, które zaśmiecają przystanki. Zachęcamy do tego wszystkich mieszkańców. Stojąc na przystanku, zerwijmy plakaty reklamowe, które szpecą przystanki. Nie wstydźmy się zareagować!

Nasza druga akcja przeprowadzona w minionym roku polegała na monitorowaniu stanu dróg, które były remontowane i posiadają gwarancję wykonawcy na wykonane prace. Niestety na wyremontowanych ulicach szybko pojawiają się dziury, pęknięcia, można zaobserwować wiele fuszerek. Każdą taką usterkę dokumentujemy i przesyłamy do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Nadal regularnie zamieszczamy na naszej stronie artykuły historyczne i publicystyczne. Mamy nadzieję, że cieszą się one Waszym uznaniem i pozwalają odkrywać mało znane karty historii naszego miasta. Pamiętajcie, że zawsze możecie wspomóc działania Stowarzyszenia, nawet nie będąc jego członkami!

• Dziel się swoimi uwagami i pomysłami związanymi z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej, pozwoli nam to lepiej działać w interesie mieszkańców Bydgoszczy.
  • Dziel się swoimi informacjami i materiałami historycznymi. Dzięki nim Stowarzyszenie może publikować kolejne artykuły poświęcone historii naszego miasta przybliżając ją mieszkańcom Bydgoszczy.
  • Pomóż nam w remoncie zabytkowego autobusu Jelcz M11 należącego do Stowarzyszenia. Wiele już udało nam się zrobić, jednak autobus nadal wymaga wykonania pewnych prac, dzięki którym przez wiele lat będzie mógł wozić bydgoszczan przypominając im dawne czasy. Jeśli możesz zaoferować części do autobusu lub wykonanie usługi na korzystnych warunkach prosimy o kontakt!
  • Przekaż 1% należnego podatku dochodowego na realizację celów Stowarzyszenia. Za te środki utrzymujemy naszą stronę internetową, największe w regionie forum poświęcone transportowi publicznemu, organizujemy imprezy, a przede wszystkim remontujemy nasz zabytkowy autobus.
  • Polub nasz profil na facebooku i udostępniaj nasze wpisy dla znajomych. Dzięki temu więcej osób dowie się o naszych działaniach.
  • Dołącz do Stowarzyszenia! Poznaj zaangażowane społecznie osoby, razem z nami organizuj imprezy, sporządzaj pisma związane z optymalizacją komunikacji miejskiej, miej wpływ na to, co się dzieje w Twoim mieście.