15 listopada 2010 roku rozpoczęła się największa przygoda Stowarzyszenia.

Tego dnia, dzięki przychylności MKS w Mielcu i wsparciu lokalnych miłośników staliśmy się posiadaczami autobusu Jelcz M11, który woził mieszkańców Mielca od 1989 roku. Pojazd skusił nas oryginalnym wyglądem zewnętrznym, idealnie zachowanym wnętrzem oraz bogactwem detali. Wybór modelu pojazdu także nie był przypadkowy – około 30 takich samych autobusów woziło bydgoszczan od 1986 do 2001 roku.

Już dwa tygodnie po przyjeździe do Bydgoszczy autobus wziął udział w imprezie charytatywnej „Gramy dla Andrzeja”, a my pomimo zbliżającej się wielkimi krokami zimy rozpoczęliśmy pierwsze nieśmiałe prace przy autobusie. Mimo coraz niższej temperatury, przystąpiliśmy do żmudnej pracy przy oczyszczeniu całego poszycia z reklamy, z którą autobus jeździł przez kilka lat. Niestety reklama skrywała wiele niemiłych niespodzianek. Z każdym dniem utwierdzaliśmy się w przekonaniu, że pracy przy autobusie jest więcej niż się spodziewaliśmy. Na szczęście, po oględzinach na kanale rewizyjnym okazało się, że stan kratownicy jest zadowalający. W międzyczasie doprowadziliśmy do porządku kabinę kierowcy i przedział pasażerski. Oczyściliśmy pojazd z naklejek, wlepek, wyczyściliśmy kasety od „filmów”, włazy dachowe, osłony mechanizmów drzwiowych. Podłączyliśmy też nowy, oryginalny prędkościomierz.

Zimą nasze działania skupiliśmy na wpisaniu autobusu do rejestru zabytków. 28 stycznia 2011 roku odebraliśmy od certyfikowanych rzeczoznawców „białą kartę” i już 21 lutego nasz pojazd został włączony do ewidencji pojazdów zabytkowych Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, stając się pierwszym zabytkowym autobusem w Bydgoszczy.

Wraz z przyjściem wiosny, wyposażeni w narzędzia i dobre chęci przystąpiliśmy do demontażu dwóch skrzydeł drzwi, poręczy i szyb. W ich miejsce wstawiliśmy drzwi wymontowane z autobusu Jelcz L11, który służył strażakom z PSP na Glinkach do ćwiczeń. Pozyskaliśmy także sporo innych detali i części, które przydadzą nam się w przyszłości.

31 maja, po krótkim grillu z okazji urodzin Stowarzyszenia, udaliśmy się na przegląd techniczny do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w Lisim Ogonie. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku przeglądu udaliśmy się do warsztatu w Brzozie pod Bydgoszczą, gdzie prowadzone były kolejne prace.

28 czerwca autobus otrzymał żółte tablice rejestracyjne (CB 84A) stając się oficjalnie pierwszym zarejestrowanym na zabytkowe tablice „migiem” w Polsce oraz pierwszym zabytkowym autobusem w Bydgoszczy.

Dwa dni później w Brzozie rozpoczął się remont autobusu. Na początek uzupełniono ubytki w poszyciu oraz zmatowiono boczne poszycie, by przygotować je go lakierowania. W międzyczasie naprawione zostały elementy ogrzewania postojowego. Dalsze prace polegały na zmatowieniu poszycia na dachu oraz przygotowaniu do malowania podkładem.

29 sierpnia rozpoczął się najbardziej oczekiwany moment tej fazy remontu – lakierowanie pojazdu w oryginalne, fabryczne barwy. W tym samym czasie trwało też malowanie uchwytów lusterek, nóżek siedzeń, klap podłogowych, schodów oraz felg. 16 września wyruszyliśmy do Gdańska na „I Zlot Zabytkowych Autobusów” zorganizowany w ramach Europejskiego Dnia bez Samochodu w Gdańsku. Przed wyjazdem prace trwały do ostatniego dnia, by móc w Gdańsku po raz pierwszy zaprezentować nasz autobus po remoncie. Dokładnie tydzień po gdańskim Dniu bez Samochodu, członkowie Stowarzyszenia oraz nasz autobus wzięli udział w obchodach Dnia bez Samochodu w Bydgoszczy, które odbyły się na Wyspie Młyńskiej. Dla najmłodszych przygotowaliśmy konkurs z nagrodami, a o godzinie 17 zaprosiliśmy mieszkańców na pierwszy oficjalny przejazd naszym zabytkiem po mieście. Przez kilka godzin przez nasz pojazd przewinęły się tłumy bydgoszczan, a nasze działanie spotkało się miłym przyjęciem.

Kolejna zima znowu była okresem odpoczynku dla poczciwego Jelcza, jednak jego zimowy sen został na moment zakłócony 7 stycznia 2012 roku. Tego dnia zorganizowaliśmy symboliczne pożegnanie zajezdni autobusowej przy ulicy Szajnochy, a autobus był jedną z atrakcji tego wydarzenia, które przyciągnęło bardzo wielu bydgoszczan. Z nadejściem wiosny wymieniliśmy w nim rozrusznik, pomalowaliśmy nóżki siedzeń, nadkola, naprawiliśmy tylne drzwi, obrotomierz, klapę zamykającą dopływ ciepłego powietrza do kabiny kierowcy.

Kolejnym wydarzeniem, podczas którego mieszkańcy mieli możliwość podróżowania naszym autobusem były obchody Dnia bez Samochodu 22 września 2012 roku.

Przed nami jeszcze wiele pracy, by autobus mógł służyć przez wiele lat, wożąc bydgoszczan podczas imprez i przypominając im przeszłość naszego miasta. Zachęcamy do wspierania naszych działań przy remoncie zabytkowego Jelcza. Skontaktuj się z nami, jeśli możesz nam zaoferować wykonanie usługi, posiadasz części do autobusu Jelcz M11, lub możesz nam pomóc w inny sposób.

Share

About Author

Robert Reimus