Projekty — 17 listopada 2011

Pismo, które przytaczamy poniżej zostało złożone 17.11.2011 w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Dotyczy ono propozycji likwidacji przystanku Fordońska – Towarowa oraz uruchomienia dodatkowego przystanku tramwajowego na Rondzie Fordońskim.

 

Nawiązując do publikacji Gazety wyborczej z dnia 30.10.2011 dotyczącej przystanku komunikacji publicznej Fordońska – Towarowa, gdzie wypowiadał się m. in. rzecznik UM Krzysztof Kosiedowski, Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy również zabierze głos w tej sprawie.

Nie jest zrozumiały argument, ze barierka ochronna powinna być zamontowana 50 cm od krawężnika i dlatego nie ma możliwości zamontowania jej na przystanku Fordońska – Towarowa w kierunku ul. Wyścigowej. Istnieje wiele przystanków tramwajowych zlokalizowanych w Bydgoszczy, które posiadają barierki tuż przy krawędzi – również przystanków remontowanych w ostatnich latach. Pasażerowie bezpiecznie z takich przystanków korzystają.

Przystanek Fordońska – Towarowa jest pozostałością po układzie przystanków na ul. Fordońskiej jaki obowiązywał przed wybudowaniem mostu Kazimierza Wielkiego. W tej chwili kilkudziesięciocentrymetrowa strefa wyłączenia z ruchu przy przystanku nie zapewnia bezpieczeństwa dla pasażerów. Wyprowadzenie wózka inwalidzkiego lub dziecięcego, lub wysiadanie z dziećmi nie jest bezpieczne ze względu na bliskość jezdni i pojazdów – w tym autobusów i pojazdów ciężarowych.

 

W sytuacji niemożności zapewnienia przez ZDMiKP bezpiecznego korzystania z przystanku, Stowarzyszenie wnioskuje o likwidację przystanku Fordońska – Towarowa, mając także na uwadze bardzo małe wykorzystywanie tego przystanku przez pasażerów – głównie tych, którzy nie chcą czekać na skrzyżowaniu Fordońska – Fabryczna. Po likwidacji przystanku w żadnym miejscu ulicy Fordońskiej między Fabryczną a Wyścigową odległość do przystanku nie będzie przekraczała 600 metrów, co mieści się w normach.

Jako alternatywę pasażerowie mają do dyspozycji przystanek Fordońska – Fabryczna, który jest zlokalizowany na bezpiecznym skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, odpowiednią szerokością przystanku, barierkami ochronnymi i wiatą.

 

Razem z likwidacją przystanku Fordońska – Towarowa, Stowarzyszenie proponuje uruchomienie przystanku po wschodniej stronie Ronda Fordońskiego dla tramwajów linii 1, 3. Ułatwi to dojście na tramwaj dla mieszkańców Bartodziejów, którzy obecnie muszą pokonać nawet 4 sygnalizacje świetlne zanim dojdą do przystanku. Ponadto daje to możliwość znacznie dogodniejszej przesiadki na autobusy jadące w kierunku Osiedla Leśnego – obecnie taka przesiadka może wymagać również nawet 4-krotnego przekraczania jezdni, co biorąc pod uwagę program sygnalizacji świetlnej może zajmować niemało czasu. Ponadto przy niekorzystnym dla komunikacji publicznej programie sygnalizacji świetlnej na Rondzie Fordońskim, uruchomienie przystanku nie wpływie negatywnie na czas przejazdu tramwaju. Proponowane rozwiązanie funkcjonuje i ułatwia życie pasażerom m.in. w Poznaniu i Warszawie, nie wpływając negatywnie na ruch tramwajów.

Propozycję uruchomienia dodatkowego przystanku na r. Fordońskim oraz efekt w postaci ułatwienia przesiadek w tym miejscu ilustrują schematy:

 

Schematy: Robert Reimus. Zdjęcia: Paweł Lawrenz, Mateusz Machel.

Share

About Author

Robert Reimus