Działamy — 26 kwietnia 2014

Od dłuższego czasu zapowiadany jest remont mostu Sulimy-Kamińskiego. Wszyscy z niecierpliwością oczekujemy przywrócenia pierwotnego piękna i uroku tej przeprawy, która może stać się kolejną ozdobą Starego Miasta w Bydgoszczy. W grudniu 2011 roku opublikowaliśmy apel o pozostawienie torów tramwajowych na moście. Przejeżdżający po moście tramwaj, ukazany na tle placu Teatralnego lub nieistniejących już kamienic na Długiej – taki obraz utrwalony został na wielu znanych widokówkach ukazujących piękno przedwojennej Bydgoszczy. To właśnie torowisko tramwajowe, obok latarń czy stylizowanych balustrad było zawsze charakterystycznym elementem mostu. Uważamy zatem, że nieuwzględnienie w projekcie modernizacji przeprawy pozostawienia na swoim miejscu torowiska tramwajowego byłoby dużą niekonsekwencją w wystylizowaniu mostu na przełom XIX/XX wieku. Warto nadmienić, że pozostawione po ostatecznym zamknięciu trasy tramwajowej przez Stare Miasto w 1974 roku torowisko pełni również funkcję poznawczą.

Ulica Mostowa w Bydgoszczy. Fot.Jakub Klein

Naszą propozycję skierowaliśmy do Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, a także Komisji Gospodarki Przestrzennej Rady Miasta.

W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że pozostawienie wspomnianych torów negatywnie wpłynie na konstrukcję mostu. Za kompromis uznaliśmy więc pozostawienie torów na ulicy Mostowej, przed samym mostem. W związku z zapowiadanym na 2014 rok remontem mostu Sulimy-Kamińskiego, przypominamy o naszym apelu. Poniżej przytaczamy treść pisma przekazanego Zarządowi Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Apel o pozostawienie torów na ulicy Mostowej w Bydgoszczy

W związku z zapowiadanym na 2014 rok remontem mostu Sulimy-Kamińskiego, Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy pragnie uprzejmie przypomnieć o naszym postulacie z grudnia 2011 roku. Wnioskowaliśmy wówczas o zachowanie fragmentu torów tramwajowych na moście jako świadectwo historii o istotnej funkcji poznawczej. Jako rozwiązanie kompromisowe zaakceptowaliśmy  pozostawienie fragmentu torów na ulicy Mostowej, od początku deptaka do mostu. W związku z przebudową pętli przy ulicy Wyścigowej, proponujemy wykorzystanie szyn z bocznicy, które są tego samego typu, co tory ułożone na ulicy Mostowej. Na samym moście proponujemy natomiast wskazać dawne położenie dwóch torów tramwajowych za pomocą kostki brukowej/chodnikowej o wyraźnie innym kolorze od pozostałych. To samo rozwiązanie proponujemy zrealizować po drugiej stronie mostu. W naszej ocenie zasadne jest także zamontowanie w powierzchni mostu tablicy pamiątkowej, tak jak ma to miejsce m.in. w Toruniu pod Łukiem Cezara.

Zapraszamy także do zapoznania się z krótkim rysem historycznym torowiska na ulicy Mostowej.

 

Załączniki

Odpowiedź ZDMiKP na przypomnienie Stowarzyszenia o zachowaniu torów na moście Sulimy-Kamińskiego

 

Share

About Author

Robert Reimus