Projekty — 28 grudnia 2013

Do 13 stycznia 2014r. firmy przewozowe mogą składać swoje oferty na obsługę linii 55, 67 i 69. Firma, która zaoferuje najniższą cenę i spełni wszystkie kryteria, z którą ZDMiKP podpisze umowę, będzie woziła pasażerów na tych liniach od 1 września 2014r. do 31.12.2022r., łącznie przejeżdżając ponad 7 milionów kilometrów.

Na wspomnianych liniach pojawi się sporo nowości, m.in. klimatyzowane pojazdy, pomalowane w miejskie barwy, wolne od reklam całopojazdowych, z bezprzewodowym internetem. Ku naszemu zadowoleniu, niektóre z punktów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia są zgodne ze zgłaszanymi przez nas (w kwietniu 2012 roku) postulatami.

Postulaty Stowarzyszenia dotyczące przetargów na obsługę linii z 2012 roku

 

15 listopada złożyliśmy w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy pismo z uwagami do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia przetargu na świadczenie usług przewozowych na liniach autobusowych nr 55, 67 i 69. Wnioskowaliśmy m.in. o doprecyzowanie wymogów dotyczących oczekiwanych pojazdów, tak, by nie dopuścić pojazdów posiadających stopień za drugimi drzwiami i w trzecich drzwiach. Kolejne uwagi dotyczyły informacji pasażerskiej, monitoringu, klimatyzacji, systemu zliczania pasażerów, funkcjonowania internetu bezprzewodowego.

 

Uwagi Stowarzyszenia do przetargu na obsługę linii 55, 67, 69

 

W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że każda specyfikacja techniczna musi być kompromisem pomiędzy potrzebami, a możliwościami finansowymi. Każdy dodatkowy element wyposażenia lub funkcjonalność wpływa na cenę zakupu pojazdu oraz koszty jego eksploatacji. Pełną treść odpowiedzi publikujemy poniżej.

Odpowiedź ZDMiKP na uwagi do SIWZ przetargu na obsługę linii 55, 67, 69.

Niestety nie mogliśmy się zgodzić z przedstawionymi argumentami. Stąd też 20.12.2013 złożyliśmy w ZDMiKP pismo o następującej treści.

Część naszych uwag dotyczyła doprecyzowania wymogów, które nie powinny były wywołać skutków finansowych dla Zarządu, takich jak sposób umieszczania cenników i ogłoszeń. Te natomiast, które wywoływały, takie jak elektroniczna tablica wewnętrzna bądź system rejestracji temperatury wewnętrznej uważamy za niemające znaczącego wpływu na cenę wozokilometra wykonawców przy zamawianiu usług fabrycznie nowymi autobusami na okres ośmiu lat.

Zauważalne skutki finansowe może wywołać natomiast postulowane przez nas wykluczenie z przez nas możliwości wykonywania przewozów autobusami niskowejściowymi. Uważamy jednak, że w sytuacji zamawiania usług na lata 2014-2022 możliwość taka jest niedopuszczalna ze względu na drastyczne obniżenie standardu świadczenia usług w stosunku do stanu istniejącego.

Prawdą jest, że autobus niskowejściowy jest o około 10% tańszy od w pełni niskopodłogowego, jak również niższe mogą być koszty jego utrzymania. Praktyka pokazuje jednak że obniżenie potencjalnych kosztów usługodawcy nie musi przełożyć się na spadek ceny świadczonej usługi, natomiast obniżenie standardu jest natychmiastowo zauważalne dla pasażerów, a przy długoterminowym kontrakcie praktycznie niemożliwe do zniwelowania w czasie jego trwania.

Uwagi o równych szansach są dla nas niezbyt zrozumiałe, zważywszy na wymóg świadczenia usług autobusami, które są w momencie rozpoczęcia przewozów fabrycznie nowe, który wypełnia w dostatecznym stopniu postulat równości podmiotów.

 

Z przyjemnością możemy poinformować, że Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia została zmodyfikowana przez ZDMiKP w taki sposób, by nie dopuścić do oferowania przez przewoźników autobusów ze stopniem za drugimi lub trzecimi drzwiami pojazdu. Przypomnimy, że takie pojazdy kupowały Miejskie Zakłady Komunikacyjne w drugiej połowie lat 90., natomiast od kilku lat dominują zakupy pojazdów bez stopni w przestrzeni pasażerskiej. Dzięki naszej interwencji, na naszych ulicach w najbliższym czasie nie spotkamy np. takich pojazdów:

 

Mercedes Citaro LE ze stopniem za 2 drzwiami. Źródło: Wikipedia, autor: Martin Hawlisch (LosHawlos)

Załączniki

Pismo z uwagami do SIWZ przetargu na przewozy na liniach 55,67,69

Odpowiedź ZDMiKP na uwagi do SIWZ przetargu na obsługę linii 55, 67, 69

Uwagi Stowarzyszenia do SIWZ przetargu na obsługę linii 55, 67, 69 – polemika
 

Share

About Author

Robert Reimus