Publikacje — 17 listopada 2013

Pod koniec października br. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłosił przetarg na wykonywanie usług przewozowych na liniach 55, 67 i 69. Przypomnijmy co to oznacza. ZDMiKP w przetargu wybierze firmę, która oferując najniższą cenę i spełniając wszystkie kryteria, będzie wozić pasażerów na tych liniach od 1 września 2014r. do 31.12.2022r., łącznie przejeżdżając ponad 7 milionów kilometrów.

Aby firma przewozowa mogła startować w tym przetargu, musi spełnić szereg warunków, w tym posiadać odpowiednie zaplecze techniczne oraz tabor. Skupimy się na wymaganiach dotyczących taboru. Firma, która będzie przewoziła pasażerów na liniach 55, 67 i 69 będzie musiała dysponować minimum 33 autobusami (21 przegubowych i 12 12-metrowych), które będą spełniały kryteria:

  • każdy z autobusów musi być wyprodukowany po III kwartale roku 2013 i być fabrycznie nowy,
  • każdy autobus musi być niskopodłogowy i posiadać minimum 140 miejsc (przegubowy) i minimum 90 miejsc (12-metrowy),
  • sygnalizację przystanków „na żądanie”,
  • zapowiedzi głosowe,
  • monitoring wizyjny,
  • system wentylacji przestrzeni pasażerskiej – ogrzewania i klimatyzacji,
  • system bezprzewodowego dostępu do Internetu (WI-FI),
  • możliwość zamontowania biletomatu mobilnego,
  • system umożliwiający otwieranie wybranych drzwi pojazdu bezpośrednio przez pasażera zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu (tzw. ciepły guzik),
  • kolorystyka pojazdów będzie odzwierciedlała barwy flagi Bydgoszczy.

Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy z zadowoleniem przyjęło ogłoszenie wieloletniego przetargu na świadczenie usług przewozowych w komunikacji miejskiej. Jego formuła stanowi zdecydowany postęp w stosunku do lat ubiegłych.

Cieszymy się, że niektóre z punktów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia są zgodne ze zgłaszanymi przez nas (w kwietniu 2012 roku) postulatami. Wnioskowaliśmy wówczas m.in. o wprowadzenie jednolitej, „miejskiej” kolorystyki lakieru autobusów, zakaz umieszczania reklam wielkoformatowych na szybach pojazdów, czy też wprowadzenie wewnętrznych tablic ze schematycznym przebiegiem trasy.

Do obecnego przetargu także zgłosiliśmy kilkanaście uwag i propozycji. Zachęcamy do zapoznania się z treścią naszego wniosku.

Niezależnie od firmy, która wygra przetarg i będzie woziła pasażerów linii 55, 67 i 69, można powiedzieć, że pasażerowie będą podróżowali całkiem nowymi, klimatyzowanymi autobusami, spełniającymi surowe normy emisji spalin. Śmiało możemy stwierdzić, że jakość naszej komunikacji autobusowej z roku na rok jest coraz wyższa.

Zdjęcia: Michał Stróżyński.

Share

About Author

Robert Reimus