Projekty — 04 października 2009

W dniu 30. września 2009 r. nasze Stowarzyszenie złożyło w siedzibie ZDMiKP pismo z propozycją zmiany rozkładu jazdy dla kursów wariantowych linii 70, w celu poprawienia dostępności komunikacji dla pasażerów. Pismo przez nas złożone jest zasygnalizowaniem problemu w optymalnym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

 

Po wielu latach mieszkańcy osiedla Terenów Nadwiślańskich doczekali się wreszcie budowy drogi a co za tym idzie uzyskali dostęp do komunikacji publicznej. Przez wiele lat musieli przemierzać znaczne odległości (ponad 1-1.5km) do najbliższego przystanku zlokalizowanego u zbiegu ulic Piłsudskiego i Swobodnej. Decyzją ZDMiKP od 1 września na ulicy Bora-Komorowskiego pojawiły się wariantowe kursy linii numer 70 do Mariampola. Wielu mieszkańców bardzo cieszy się z faktu, że na ich osiedle wreszcie docierają autobusy, jednak na łamach lokalnej prasy oraz w Internecie pojawiają się głosy niezadowolenia dotyczące rozkładu jazdy a w szczególności częstotliwości kursowania w/w linii. Mieszkańcy uważają, że zaproponowany przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej rozkład jest niedostosowany do ich potrzeb. Mimo iż z obecnie z tego połączenia korzysta wiele osób Bydgoski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej podziela zastrzeżenia mieszkańców i uważa, że pasażerów korzystających z tego połączenia było by znacznie więcej, gdyby autobusy na przystankach pojawiały się częściej. Pragniemy przedstawić w dalszej części tego pisma naszą koncepcje rozwiązania tego problemu, która, jak mamy nadzieję zyska akceptację ZDMiKP.

Główne wady obecnego rozkładu jazdy to brak dodatkowych kursów podczas porannego oraz popołudniowego szczytu przewozowego w dni powszednie, brak dodatkowych kursów podczas porannego oraz popołudniowego szczytu przewozowego w soboty oraz brak wieczornego kursu (ok. godziny 22) z pętli przy ul. Wyścigowej w soboty.

Propozycja Bydgoskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej zakłada zwiększenie częstotliwości w porannym i popołudniowym szczycie przewozowym w dni powszednie tak, aby autobusy na przystankach pojawiały się średnio, co 16 minut. Proponujemy także dodanie kursów oznaczonych literą „s” (kursy dodatkowe w sobotę) tak, aby autobusy na przystankach podczas porannego i popołudniowego szczytu przewozowego w sobotę pojawiały się średnio, co 30 minut oraz dodanie kursu oznaczonego literą „s” o godzinie 5.30 i 6.00 oraz 22.30 z pętli Mariampol w soboty.

Przykładowy rozkład jazdy z wyżej zaproponowanymi zmianami dostępny w załączniku.

Stowarzyszenie uważa, że ZDMiKP w zamian za zwiększenie częstotliwości kursowania linii nr 70 może również do Mariampola skierować wybrane kursy linii nr 94 dając mieszkańcom tego osiedla bezpośrednie połączenie ze ścisłym centrum miasta. Wśród głosów niezadowolenia dają się również słyszeć te mówiące o braku linii nocnej. Stowarzyszenie uważa, że temat wydłużenia linii nr 33n do pętli Mariampol powinien zostać przeanalizowany przez ZDMiKP.

BKMKM pragnie również przypomnieć, że osiedle Terenów Nadwiślańskich to najszybciej rozwijające się osiedle w tej części miasta. Już wkrótce do nowo wybudowanych bloków przez ADM i BTBS wprowadzą się setki nowych lokatorów. Ponadto obie spółdzielnie zapowiedziały dalsze inwestycje na tym terenie. Każdy nowy mieszkaniec to potencjalny pasażer a zarazem klient. Oferując mu dobre połączenie tj. o dobrej częstotliwości z pewnością chętniej będzie on korzystał z usług komunikacji publicznej. Dotyczy to również mieszkańców tego osiedla dojeżdżających do pracy samochodami.

Stowarzyszenie chciałoby się również odnieść do słów pana Sarula, który na łamach lokalnej prasy mówił o tym, że Zarząd nie ma możliwości skierowania większej ilości kursów do Mariampola z racji tego, iż linia nr 70 obsługuje cały rejon osiedla Nad Wisłą oraz ulicę Altanową. Z analizy dokonanej przez BKMKM wynika, że autobus ruszający z pętli Nad Wisłą zabiera nie więcej niż ok. 5 osób, podczas gdy autobus odjeżdżający z Mariampola zanim podjedzie na przystanek Piłsudskiego-Swobodna wiezie kilkunastu pasażerów. Dokładnie tak samo wygląda sytuacja, gdy autobusy podążają w odwrotnym kierunku. Na pętlę Nad Wisłą jedzie bardzo mała liczba pasażerów a w kierunku Mariampola pasażerów jest kilkunastu. Dlatego uważamy, że ZDMiKP może bez wahania zwiększyć ilość kursów wariantowych do Mariampola i nie musi się obawiać, że przez te zmiany ucierpią mieszkańcy wspomnianych rejonów.

Wierzymy, że celem Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej jest tworzenie dobrze funkcjonującej i przyjaznej mieszkańcom komunikacji publicznej, dlatego liczymy na pozytywną odpowiedź ze strony ZDMiKP.

 

Załączniki

Proponowany rozkład linii 70 dla kursów do Mariampola

Odpowiedź ZDMiKP na propozycje zmiany rozkładu linii 70

 

Zdjęcie: Mateusz Machel.

Share

About Author

Robert Reimus