Publikacje — 06 stycznia 2012

1 stycznia 2012 roku likwidacji uległa linia tramwajowa nr 9. Jak się okazuje, nie po raz pierwszy. I kto wie, może nie ostatni.

„Dziewiątka” była jedną z linii uruchomionych do obsługi torowisk „Brdy”, uroczyście otwartych 22 lipca 1953 roku. Jako jedyna z pięciu wówczas otwartych nie docierała do Babiej Wsi. Linię opisano w „Charakterystyce miasta Bydgoszczy” z 1954 roku: „Jest linią pomocniczą, mającą zapewnić dojazd mieszkańcom Osiedla Kapuściska do pracy w wytwórni chemicznej w Łęgnowie. Przebiega ul. Wł. Bełzy, Spokojną, Toruńską, Spadzistą, pod bramę wytwórni chemicznej Łęgnowo”1. Na trasie „dziewiątki” przystanki znajdowały się w następujących miejscach: na mijance na wysokości dzisiejszej ul. Baczyńskiego, przy ul. Ruskiej (dziś Modrakowej), przy ul. Spokojnej, przy tartaku „Lasy Polskie”, przy ul. Równej, ul. Spornej, Bydgoskich Zakładach Przemysłu Gumowego oraz przy ul. Spadzistej.

Już od chwili uruchomienia, „dziewiątka” okazała się najmniej obciążoną spośród wszystkich bydgoskich linii tramwajowych. Wobec fatalnego stanu taboru i braku dostaw nowych wozów 1 października 1956 roku linię zlikwidowano, natomiast zaoszczędzone wozy przerzucone zostały na bardzo przeciążoną „szóstkę” oraz „ósemkę”, które dowoziły pasażerów z Łęgnowa i Kapuścisk do Śródmieścia i węzła przy Babiej Wsi.

Na krótką chwilę „dziewiątka” powróciła w 1961 roku na zupełnie innej trasie, podczas budowy ronda na skrzyżowaniu Jagiellońskiej i Bernardyńskiej przez kilka miesięcy łączyła pętlę przy ul. Polanka z mijanką przy ul. Uroczej. Na wielki powrót „dziewiątki” trzeba było jednak czekać jeszcze kolejne piętnaście lat. We wrześniu 1976 roku powróciła do obsługi wschodnich rejonów miasta. Nowo uruchomiona linia oznaczona cyfrą „9” połączyła oddaną do użytku ponad półtora roku wcześniej, zakończoną przy ul. Magnuszewskiej trasę na Wyżyny z położoną w urokliwym lasku na Czersku Polskim pętlą Stomil. Już 18 stycznia 1977 roku zmieniono jednak trasę linii, kierując ją na Glinki, z którą to pętlą związana została aż do końca 2011 roku. W 1988 roku linię przedłużono ze Stomilu na Łęgnowo. Na ponad 20 lat.

20 października 2010 roku z powodu zbyt małej frekwencji na końcowym odcinku linii, „dziewiątka” skrócona została do Stomilu. I w tej relacji, takiej samej jak w latach 1977-1988 kursowała w ostatnim roku swojego istnienia.

W ostatnim kursie „dziewiątki” wzięło udział kilku członków Stowarzyszenia. Ostatni wóz oznaczony cyfrą 9 do zajezdni zjechał około godziny 17:45, 30 grudnia 2011 roku. Był to Konstal 805Na o numerze 293 wyprodukowany w 1983 roku, jeden z ostatnich wozów o „klasycznym” wyglądzie, z fabrycznymi przeszklonymi drzwiami i srebrnymi poręczami. Żegnamy więc „dziewiątkę” oczekując powrotu innej linii uruchomionej w 1953 roku, „piątki”. Linia nr 5 jesienią połączy Glinki z dworcem głównym, zostanie reaktywowana po ponad dwudziestu latach.

1 Archiwum Państwowe w Bydgoszczy, Prezydium MRN, Charakterystyka miasta Bydgoszczy, sygn. 1234.

Tekst: Dariusz Falkowski. Zdjęcia: Mateusz Machel.

Share

About Author

Robert Reimus