Działamy Publikacje — 21 marca 2015

W 2014 roku Stowarzyszenie obchodziło 6 urodziny. Działamy nieprzerwanie od 30.05.2008 r., choć nieformalne początki naszej działalności sięgają 2006 roku. Miniony rok był dla nas rokiem nowych wyzwań i niestrudzonych działań na rzecz wszystkich mieszkańców Bydgoszczy. Nasza wizja jest niezmienna – cały czas zmierzamy ku Bydgoszczy sprawnej komunikacyjnie, gdzie transport nie zagraża środowisku, nie pogarsza warunków życia w mieście, żadni uczestnicy ruchu nie są dyskryminowani, a komunikacja publiczna działa sprawnie i jest dostępna i przyjazna dla mieszkańców.
4 grudnia naszemu zabytkowemu Jelczowi minęło 25 lat pracy, z czego już 4 lata spędził w Bydgoszczy, przewożąc tysiące pasażerów, dla których jest żywą lekcją historii. I trzeba przyznać, że i w 2014 roku Jelcz nie próżnował. 1 maja autobus pojawił się na inauguracji nowej linii autobusowej 61, wożąc pasażerów na trasie z Garbar na Kapuściska. Nowa trasa zwiększyła dostępność komunikacji miejskiej na Szwederowie i Kapuściskach. Na trasie pojawił się także zabytkowy Ikarus 280 oraz dobrze znany bydgoszczanom Jelcz „Ogórek” z Muzeum Komunikacji w Paterku.

Inauguracja nowej linii 61 w Bydgoszczy. Fot. Michał Stróżyński Jelcz M11 na Kapuściskach. Fot. Michał Stróżyński

Dwa tygodnie później, od 16 do 18 maja gościliśmy w Warszawie, na kolejnym Międzynarodowym Zlocie Zabytkowych Autobusów. 17 maja, podczas Europejskiej Nocy Muzeów, autobus obsługiwał także linię „A”, na której kursowało kilkanaście zabytkowych autobusów z wielu miast, goszczących w Warszawie.

Nasz Jelcz M11 w Warszawie. Fot. Mateusz Machel Plac Defilad (5). Fot. Mateusz Machel

W lipcu i sierpniu Jelcz pojawiał się regularnie na bydgoskiej linii wakacyjnej 100, razem z zabytkowymi autobusami firmy Byd-Bus oraz autobusami z Muzeum Komunikacji w Paterku. Przewieźliśmy do Myślęcinka tysiące zadowolonych pasażerów.
30 sierpnia odbyła się nasza cykliczna impreza na zakończenie wakacji. W ciekawą, 120-kilometrową podróż zabrał nas ponownie zabytkowy Jelcz. Odwiedziliśmy m.in. Michalin, Gumnowice, Suchary, Olszewkę, Kraczki. Nie zabrakło też tradycyjnego grilla. W międzyczasie regularnie prowadzone były prace remontowe przy autobusie. W minionym roku udało się zamontować nowe klemy do akumulatorów, wymienić olej i filtr w silniku, olej w skrzyni biegów i moście, zamontować nową tarczę sprzęgła, nowy pedał sprzęgła, nową sprężarkę, wymienić pasy klinowe, wymienić całe tylne poszycie na nowe, wymienić jedną z poduszek w zawieszeniu na nową.

Zakończenie wakacji z Jelczem 2014. Wspólne zdjęcie Zakończenie wakacji z zabytkowym Jelczem. Fot. Wojciech Osmański

Kolejną okazją, by ruszyć w podróż naszym autobusem było Święto Śliwki, które odbyło się w dniach 6-7 września. Nasz Jelcz zapewniał obsługę na linii 202 z osiedla Tatrzańskiego do Strzelec Dolnych w towarzystwie Ikarusa firmy Byd-Bus i autobusów Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.

Na Święcie Śliwki 2014. Fot. Marcin Kilewicz (3) Na Święcie Śliwki 2014. Fot. Marcin Kilewicz (4)

Poza szeregiem wyjazdów Jelczem, odbyły się także dwie wycieczki zabytkowym Ikarusem 280, należącym do członka Stowarzyszenia. 19 lipca ruszyliśmy w podróż wzdłuż bardzo malowniczych terenów Doliny Dolnej Wisły. Udaliśmy się do Świecia na zamek krzyżacki, po trasie prowadzącej wzdłuż linii kolejowej nr 131, a także przez piękne tereny Kociewia. Druga impreza Ikarusem odbyła się w nocy z 3-4 października, kiedy to ruszyliśmy śladami bydgoskich linii nocnych.

Zabytkowy Ikarus 280 w Parlinie. Fot. Mateusz Machel Lato z Ikarusem. Zamek w Świeciu.Fot. Paweł Lawrenz

17 maja w Szkole Podstawowej nr 65 odbył się finał konkursu „Tramwaj moich marzeń”, któremu towarzyszyła wystawa „Tramwaj kiedyś, dzisiaj i jutro”, na której można było zobaczyć część cieszącej się dużym powodzeniem wystawy „Tramwajem po Dworcowej”, zorganizowanej w 2012 roku przez Stowarzyszenie wraz z Archiwum Państwowym w Bydgoszczy.

Wystawa w SP65 (1) Wystawa w SP65 (2)
Wystawa w SP65 (3) Wystawa w SP65 (4)
 Wystawa w SP65 (5) Wystawa w SP65 (6)
Wystawa w SP65 (7) Wystawa w SP65 (8)

Ważnym wydarzeniem, które miało miejsce 30 października w bydgoskiej Operze Nova był ogólnopolski III Kongres Transportu Publicznego. W pracach rady programowej Kongresu uczestniczył Prezes Stowarzyszenia – Krzysztof Ziętara, a w obradach i w poszczególnych panelach dyskusyjnych wzięli udział członkowie Stowarzyszenia.22 września, jak co roku, organizowaliśmy razem z Urzędem Miasta obchody Europejskiego Dnia bez Samochodu. Mimo niesprzyjającej aury przygotowane przez organizatorów atrakcje przyciągnęły sporo młodych bydgoszczan na Wyspę Młyńską. Na trasę wyjechał ponownie nasz zabytkowy Jelcz M11, który przewiózł nawet całą brygadę małych dzielnych rowerzystów. Tradycyjnie nie zabrakło gier, quizów i zabaw związanych z ochroną środowiska.

EDBS 2014. Ostatni etap gry miejskiej. Fot. Jakub Kawczyński EDBS 2014. Fragment naszej wystawy. Fot. Jakub Kawczyński
EDBS 2014. Fot. Jakub Kawczyński (6) EDBS 2014. Wystawa historyczna. Fot. Jakub Kawczyński
EDBS 2014. Pokaz psów Straży Miejskiej. Fot. Jakub Kawczyński (3) EDBS 2014. Przy namiocie Urzędu Miasta i Stowarzyszenia. Fot. Jakub Kawczyński
EDBS 2014. Nawet najmłodsi przyjechali rowerami. Fot. Jakub Kawczyński (2) EDBS 2014. Pokaz psów Straży Miejskiej. Fot. Jakub Kawczyński (2)
EDBS 2014. Mimo chłodu, goście dopisali. Fot. Jakub Kawczyński (5) EDBS 2014. Mimo chłodu, goście dopisali. Fot. Jakub Kawczyński (4)

Jak zawsze, sporo czasu zajęło nam na przestrzeni całego roku wyszukiwanie niedostatków w organizacji naszego transportu publicznego i podejmowanie prób zmiany tego stanu. Coraz więcej takich sygnałów otrzymujemy od mieszkańców – dziękujemy! Część z naszych postulatów została zrealizowana, część jest w trakcie realizacji. Są też takie, które z różnych przyczyn zostały przez ZDMiKP odrzucone. Przyzwyczailiśmy się także do odpowiedzi w stylu „nie da się”. Często jednak, wskutek ponawianych wniosków Stowarzyszenia, okazuje się, że jednak „da się”. Życie niezmiennie nas zaskakuje:) Bardzo dużo uwagi w minionym roku poświęciliśmy przystankom i informacji pasażerskiej. Interweniowaliśmy m.in. w sprawie rozkładów jazdy zamieszczanych na słupkach obok wiat zamiast pod nimi, w sprawie złej lokalizacji gablot reklamowych pod wiatami, w sprawie zamieszczania czasu przejazdu między przystankami na rozkładach jazdy. Proponowaliśmy, by kilka przystanków stało się przystankami na żądanie, utworzyć nowy przystanek autobusowy w Centrum, ułatwić przesiadki na pętli przy ulicy Bałtyckiej. Oczywiście to nie wszystkie nasze pomysły – więcej znajdziecie w dziale „Projekty”Wiele uwagi poświęciliśmy naszej idei zachowania pamiątkowych torów tramwajowych na moście Sulimy-Kamińskiego. Walczyliśmy o to od 2011 roku, kiedy pojawiły się pierwsze konkretne informacje na temat remontu mostu. Mimo negatywnych informacji, które otrzymywaliśmy („pozostawienie torów na moście negatywnie wpłynie na konstrukcję mostu” oraz „pozostawienie toru jest niekonieczne”), ostatecznie jednak udało się wywalczyć zamontowanie krótkiego toru tuż przed mostem od strony ul. Grodzkiej oraz pamiątkowej tablicy na chodniku. Historyczna pamiątka w samym sercu miasta została dzięki naszym staraniom zachowana.
Podobnie jak w 2010 roku, w październiku spytaliśmy kandydatów na urząd Prezydenta Miasta Bydgoszczy o ich wizję rozwoju transportu i sposób rozwiązywania problemów mobilności w mieście. Tak jak 4 lata wcześniej, otrzymaliśmy komplet odpowiedzi od wszystkich kandydatów. Mamy nadzieję, że nasza inicjatywa pomogła podjąć bydgoszczanom słuszną decyzję podczas wyborów samorządowych. Stowarzyszenie jest także członkiem „Bydgosko-Toruńskiego Partnerstwa na rzecz zrównoważonego transportu”. Jest to projekt polegający na opracowaniu „Studium zrównoważonego rozwoju systemów transportowych miast Bydgoszczy i Torunia oraz powiatów bydgoskiego i toruńskiego”. Czas realizacji projektu został określony na lata 2014-2016. W projekcie bierze udział Gmina Miasta Toruń, Miasto Bydgoszcz, Powiat Toruński, Powiat Bydgoski, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Toruniu oraz Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy. Regularnie uczestniczymy w ogłaszanych przez różne podmioty konsultacjach społecznych. Jest to świetna okazja, by zgłosić uwagi do konkretnych projektów. Staramy się także zachęcać bydgoszczan do większego zaangażowania w życie swojego miasta, m.in. poprzez udział w konsultacjach.
W minionym roku konsultowaliśmy m.in.:

Staraliśmy się także przybliżać mieszkańcom kolejne rozdziały bogatej historii komunikacji publicznej w Bydgoszczy – historii, którą piszą bydgoszczanie. W 2014 roku przypomnieliśmy bydgoszczanom:

Warto również dodać, że jesteśmy autorami pomysłu zorganizowania plebiscytu na patronów dla 12 nowych tramwajów, które już niedługo trafią na nasze ulice.

 

A co nas czeka w 2015 roku? Kolejne wyzwania, bo nie zwalniamy tempa. Jeśli interesujesz się tematem ruchu w mieście – który dotyczy nas wszystkich – zapraszamy do dołączenia do naszego zespołu:) Zapraszamy na nasze spotkania, do dyskusji na naszym forum, do śledzenia naszych działań.

Share

About Author

Robert Reimus