Projekty — 25 sierpnia 2011

W celu zmniejszenia liczby pustych wozokilometrów wykonywanych przez tramwaje, a więc także optymalizacji wykorzystywania środków publicznych, Stowarzyszenie przygotowało projekt optymalizacji kursów tramwajów linii 2, 3, 4, 7, 8 wyjeżdżających z zajezdni. Projekt został złożony w siedzibie ZDMiKP. Treść przytaczamy poniżej.

 

Obecnie tramwaje linii 2, 4, 7, 8 wyjeżdżające z zajezdni w kierunku centrum zabierają pasażerów od przystanku Rondo Toruńskie. Wcześniej mijają przystanek Toruńska – Perłowa nie zatrzymując się na nim. Przystanek jest zlokalizowany kilkanaście metrów od przystanku Perłowa – Toruńska, na którym pozostałe kursy tych linii się zatrzymują.

W ciągu całego tygodnia kursów tramwajów ww. linii omijających przystanek Toruńska – Perłowa jest 77. Odległość pomiędzy przystankiem Toruńska – Perłowa a Rondem Toruńskim wynosi ok. 800 metrów, a więc tygodniowo daje to ok. 61 kilometrów, które pokonują tramwaje teoretycznie na swojej trasie, jednak nie zabierając pasażerów. Rocznie jest to ponad 3170 kilometrów.

Analogicznie tramwaje linii 3 wyjeżdżające z zajezdni w kierunku ul. Wyścigowej zabierają pasażerów od przystanku Fordońska – Bałtycka, nie zabierając pasażerów z Ronda Fordońskiego. W ciągu tygodnia takich kursów jest 15. Odległość między przystankami wynosi ok. 850 metrów. Tak więc tygodniowo daje to ok. 12 km, które pokonują tramwaje linii 3 teoretycznie po swojej trasie, jednak nie zabierając pasażerów. Rocznie jest to ponad 624 km.

Propozycja Stowarzyszenia zakłada uruchomienie przystanku Toruńska – Perłowa dla tramwajów linii 2, 4, 7, 8 wyjeżdżających z zajezdni i obecnie zabierających pasażerów dopiero od Ronda Toruńskiego. Analogicznie w przypadku linii 1, 3 – proponujemy utworzenie przystanku Rondo Fordońskie dla kursów wyjeżdżających z zajezdni i obecnie zabierających pasażerów dopiero od przystanku Fordońska – Bałtycka. Na przystankach Toruńska – Perłowa oraz Rondo Fordońskie należy zamieścić odpowiednie rozkłady jazdy – obejmujące tylko poranne kursy zatrzymujące się na tych przystankach.

Dodatkowo, w celu zapewnienia odpowiedniej informacji dla pasażerów, warto zamieścić na przystankach Perłowa – Toruńska oraz Rondo Fordońskie (po stronie zachodniej) informacje o zatrzymywaniu się porannych kursów wyjazdowych.
Wśród zalet tego rozwiązania za najważniejsze uważamy:

  • zmniejszenie ilości pustych wozokilometrów, a więc kilometrów za które płaci się przewoźnikowi – za które płacą podatnicy i klienci a z których nie mogą skorzystać. Łącznie rocznie da to o ponad 4000 kilometrów więcej pokonywanych przez tramwaje dostępnych dla pasażerów,
  • poprawienie oferty przewozowej w godzinach porannych,
  • brak istotnych kosztów i brak skomplikowania w realizacji (tramwaje zjeżdżające do zajezdni również zatrzymują się na przystankach na których normalnie nie stają, np. kursy zjazdowe linii 2, 4, 8 zatrzymujące się na przystanku Toruńska – Perłowa – w związku z tym zatrzymywanie się na nich kursów wyjazdowych także nie powinno stanowić problemu).

W załącznikach 1-5 zamieszczono proponowane zmiany związane z uruchomieniem ww. przystanków. Z powodu tegorocznych prac remontowych i budowlanych nie wzięto pod uwagę rozkładów linii 1. Rozkłady linii 2, 3, 4, 7, 8 analizowano w różnych dniach, ze względu na zmiany tras i rozkładów (rozkłady analizowano dla tras stałych linii)

Mając na uwadze poprawę dostępności komunikacji publicznej dla pasażerów, oraz fakt, iż proponowane rozwiązanie nie generuje zasadniczych trudności oraz istotnych kosztów, Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy rekomenduje uruchomienie przystanku Toruńska – Perłowa dla kursów tramwajów linii 2, 4, 7, 8 wyjeżdżających z zajezdni w kierunku centrum, oraz uruchomienie przystanku Rondo Fordońskie (po wschodniej stronie ronda) dla kursów tramwajów linii 1, 3 wyjeżdżających z zajezdni w kierunku ul. Wyścigowej.

 

Załączniki

Rozkłady linii 2, 3, 4, 7, 8 z propozycją uruchomienia dodatkowego przystanku dla kursów wyjeżdżających z zajezdni.

 

Zdjęcie: Michał Stróżyński.

Share

About Author

Robert Reimus