Projekty — 25 sierpnia 2011

Mając na uwadze zmniejszenie liczby pustych wozokilometrów wykonywanych przez tramwaje a więc także optymalizację wykorzystywania środków publicznych, Stowarzyszenie przygotowało projekt optymalizacji kursów zjazdowych linii 3 i 7.Projekt został złożony w siedzibie ZDMiKP. Treść przytaczamy poniżej.

 

Obecnie kursy zjazdowe tramwajów linii 2, 4, 6, 8 z kierunku centrum realizowane są do przystanku Toruńska – Perłowa (przystanek linii 6), natomiast linii 7 jedynie do Ronda Toruńskiego, mimo, że również przejeżdżają przez ww. przystanek. Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy rekomenduje wydłużenie kursów zjazdowych linii 7 do przystanku Toruńska – Perłowa. Ma to na celu zmniejszenie ilości pustych wozokilometrów, które tramwaje pokonują jadąc po swojej trasie, ale nie zabierając pasażerów. Wydłużenie kursu zjazdowego linii 7 spowoduje, że o 12 kilometrów tygodniowo – 624 km rocznie – zwiększy się ilość wozokilometrów „czynnych” (dostępnych dla pasażerów) pokonywanych przez tramwaje linii 7, bez zwiększania kosztów.

Z kolei zjazdy tramwajów linii 3 z ul. Wyścigowej realizowane są do Ronda Fordońskiego i dalej tramwaj wykonuje puste wozokilometry generując koszty a nie zabierając pasażerów. Stowarzyszenie proponuje wdrożenie jednego z dwóch rozwiązań:

  • Wydłużenie kursów zjazdowych linii 3 do przystanku Toruńska – Perłowa wraz z zamieszczeniem stosownych informacji na przystankach,
  • Zmiana numeru linii tramwaju zjeżdżającego do zajezdni z ul. Wyścigowej z 3 na 7 (w dni robocze).

Rozwiązanie pierwsze sprawia, że zmniejsza się ilość pustych wozokilometrów wykonywanych przez tramwaje, bez generowania kosztów.
Natomiast rozwiązanie drugie wnosi dodatkowo wyraźną korzyść. Dzięki jego zastosowaniu, zwiększa się ilość kursów linii 7, oraz powoduje to, że linia kursuje jeszcze dłużej niż obecnie, bez zwiększania kosztów utrzymania linii.

Powoduje to także zmniejszenie ilości pustych wozokilometrów wykonywanych przez tramwaje o ok. 30 km tygodniowo, czyli zwiększenie o ponad 1500 liczby kilometrów wykonywanych przez tramwaje linii 7, dostępnych dla pasażerów.
Stowarzyszenie zdaje sobie sprawę z potencjalnego niewielkiego zapełnienia wieczornych kursów zjazdowych linii 7 utworzonych wg sugestii, jednak mając na uwadze optymalne wykorzystywanie budżetu przeznaczanego na transport publiczny, uważamy, że należy zmniejszyć liczbę pustych wozokilometrów pokonywanych przez tramwaje. Propozycję drugą ilustruje przykładowy rozkład.

Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego wnosi zatem o modyfikację rozkładu jazdy kursów zjazdowych linii 3 oraz linii 7.

 

Załączniki

Odpowiedź ZDMIKP na propozycję modyfikacji kursów zjazdowych linii 3 i 7

 

Zdjęcie: Michał Stróżyński.

Share

About Author

Robert Reimus