Projekty — 26 lutego 2012

22.02.2012 r. Stowarzyszenie złożyło w siedzibie ZDMiKP pismo z propozycją uruchomienia dodatkowego przystanku linii 67 w rejonie skrzyżowania ul. Śniadeckich i Sienkiewicza.

Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy pragnie przedstawić propozycję mającą na celu zwiększenie dostępności komunikacyjnej śródmieścia. Uważamy, że obecnie dostęp do komunikacji publicznej w ciągu ul. Śniadeckich (i ul. przyległych) jest dość słaby. Najbliższe przystanki linii 67 jadącej tą ulicą oddalone są od siebie o blisko 900 m. Stanowi to zdecydowanie zbyt dużą odległość między przystankami autobusowymi w centrum (odległość jest porównywalna do odległości przystanków na peryferiach miasta lub linii przyspieszonych). W znacznych odległościach są także przystanki tramwajowe na ul. Gdańskiej oraz przystanki na ul. Mazowieckiej i Hetmańskiej. Jedynie pewną poprawę w tej kwestii przyniesie dopiero otwarcie linii tramwajowej do Dworca PKP.

Stowarzyszenie wnosi zatem o uruchomienie nowego przystanku linii 67 w okolicach skrzyżowania ul. Sienkiewicza i Śniadeckich.

Najważniejszą zaletą tego rozwiązania jest zmniejszenie odległości do najbliższego przystanku dla ulic Śniadeckich, Chrobrego, Zduny, Podolskiej, Lipowej, części ulic Sienkiewicza i Dworcowej. Biorąc pod uwagę fakt, że jest to obszar o niemałej gęstości zamieszkania, przy handlowych ulicach Dworcowej i Śniadeckich rozwiązanie to uważamy za uzasadnione.

Poniżej grafiki ilustrujące obecny zasięg przystanków komunikacji miejskiej w centrum i wpływ uruchomienia dodatkowego przystanku na jej dostępność.

Koszt uruchomienia takiego przystanku może się ograniczyć do postawienia słupka ze znakiem D‑15 i rozkładem jazdy. Jednocześnie konieczna będzie likwidacja kilku miejsc parkingowych i namalowanie znaków poziomych na jezdni w miejscu przystanku.

Stowarzyszenie zdaje sobie sprawę z niezadowolenia części kierowców, którym ubędą miejsca parkingowe (których w centrum nigdy nie będzie dostatecznie dużo) oraz ze zmniejszenia wpływów z opłat parkingowych. Uważamy jednak, że w ścisłym centrum miasta, gdzie ilość miejsc przeznaczonych do parkowania jest ograniczona, przepustowości ulic nie można w prosty sposób zwiększać bez ingerencji w zabudowę i bez pogarszania warunków życia (większy hałas, zatłoczenie ulic, spaliny) należy przede wszystkim promować i nadawać priorytet rozwojowi komunikacji publicznej. Działaniem temu sprzyjającym jest także zwiększanie dostępności komunikacji publicznej w centrum miasta.

Tekst i infografika: Robert Reimus.

Share

About Author

Robert Reimus