Projekty — 03 września 2014

Od 1 września na naszych ulicach jeździ kilkadziesiąt nowych autobusów marki Solbus wyprodukowanych w Solcu Kujawskim. Ich właścicielem jest firma KDD Trans, która od 1.09.2014 wozi pasażerów komunikacji miejskiej w Bydgoszczy na liniach 55, 67 oraz 69. Wszystkie nowe autobusy posiadają bezprzewodowy internet, klimatyzację, a także spełniają bardzo surowe normy emisji spalin Euro 6.

Prezentacja nowych Solbusów firmy KDD. Fot. Paweł Lawrenz Prezentacja nowych Solbusów firmy KDD. Fot. Paweł Lawrenz (2)
Prezentacja nowych Solbusów firmy KDD. Fot. Paweł Lawrenz (3) Prezentacja nowych Solbusów firmy KDD. Fot. Paweł Lawrenz (4)

W październiku 2012 roku zaproponowaliśmy ZDMiKP cały szereg zmian dotyczących m.in. specyfikacji autobusów komunikacji miejskiej. Wśród nich był obowiązek stosowania przez przewoźników jednolitego malowania pojazdów nawiązującego do flagi Bydgoszczy, zakaz stosowania reklam zasłaniających szyby pojazdu, a także wyposażenie pojazdu w kompleksową informację pasażerską.

 

W związku z wprowadzonymi pozytywnymi zmianami w specyfikacjach istotnych warunków zamówienia przetargów na obsługę linii komunikacji miejskiej, Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy zaproponowało ZDMiKP przy zakupie następnych pojazdów komunikacji miejskiej w ramach umowy powierzenia oraz przy tworzeniu specyfikacji dla kolejnych przetargów wprowadzić kolejny wymóg – obowiązek stosowania w pojazdach komunikacji miejskiej jednolitego wzoru tapicerki siedzeń, według wzoru ustalonego przez zamawiającego.
Takie rozwiązanie staje się coraz popularniejsze w Polsce i korzysta się już z niego np. Warszawie czy Toruniu, gdzie we wzorach wykorzystano znane symbole architektury miasta. Zdaniem Stowarzyszenia, zasadny byłby wymóg używania granatowej tapicerki siedzeń z budzącym pozytywne skojarzenia wzorem na oparciach – spichlerzy lub Łuczniczki, symboli kojarzących się z Bydgoszczą, zaś na siedziskach wzoru neutralnego. Ponadto można wyróżnić kolorystycznie miejsca dla osób niepełnosprawnych i uprzywilejowanych, z zastosowaniem innego koloru tapicerki i stosownego oznakowania.
Proponowane rozwiązanie może przyczynić się do popularyzowania charakterystycznych symboli Bydgoszczy wśród turystów, jak i mieszkańców, a także do zwiększenia atrakcyjności wyglądu pojazdów komunikacji publicznej i co za tym idzie promowania tego środka transportu.

Wnętrze warszawskiego Solbusa. Fot. Mateusz Trąbka

Załączniki

Odpowiedź ZDMiKP na propozycję dotyczącą jednolitej tapicerki w autobusach

Foto: Dawid Szramke, Paweł Lawrenz, Mateusz Trąbka.

Share

About Author

Robert Reimus