Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 52 | Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy
Historia linii autobusowych — 21 października 2016

Długo musieli czekać mieszkańcy ubogiego bydgoskiego przedmieścia, Górzyskowa na uruchomienie biegnącej skrajem osiedla linii autobusowej, łączącej ich osiedle z centrum. Miało to być pierwsze połączenie autobusowe w tej części miasta od 1939 r., czyli od dziesięciu lat.

Druga linia autobusowa w Bydgoszczy, oznaczona cyfrą „2”, uruchomiona została bowiem 16 stycznia 1949 roku. Początkowo kursowała okrężnie na trasie: Plac Teatralny – Jagiellońska – Bernardyńska – Kujawska – Konopnickiej – Ugory – Orla – Piękna – Szubińska – Kordeckiego – Focha – Pl. Teatralny. Jeden autobus kursował w jedną, drugi w drugą stronę. Mimo trasy przez Szwederowo, szybko okazało się że linia przynosi spore straty, wobec czego w marcu ustalono jej zupełnie nowy przebieg. Linię poprowadzono ulicą Szubińską od skrzyżowania ze Żwirki i Wigury, przez Plac Poznański, Nowy Rynek i Wały Jagiellońskie do mostu Bernardyńskiego, i dalej 3 Maja, Staszica, Słowackiego (ulica ta dochodziła wówczas do Staszica) i Gdańską do ul. Modrzewiowej. Niedługo później wyprostowano nieco przebieg linii, kierując ją ul. Gdańską aż do Jagiellońskiej. Na zmianę trasy wpływ mogła mieć budowa gmachu Filharmonii Pomorskiej i likwidacja fragmentu ul. Słowackiego.

17-03

W ten sposób połączenie ze Śródmieściem uzyskali mieszkańcy osiedla przy Szosie Gdańskiej oraz blokowego Osiedla Leśnego, którego budowa właśnie się zaczynała. Linia biegła skrajem Górzyskowa, ulicą Szubińską.

1954:

*Linia nr 2:

Łączy Osiedle Leśne z lotniskiem. Przebiega ulicami: Aleje 1 Maja, Gen. Stalina, Marchlewskiego, Zbożowy Rynek, Plac Pawła Findera, Poznańską, Szubińską przed lotnisko.

Na początku lat 50. linia „2” była najpopularniejszą z czterech bydgoskich linii autobusowych, przewożąc niemal połowę wszystkich pasażerów autobusów miejskich. Wpływ na taki stan rzeczy miała budowa Osiedla Leśnego, którego mieszkańców wciąż przybywało.

22 lipca 1955 roku otwarta została długo oczekiwana linia tramwajowa na Osiedle Leśne. Inwestycja umożliwiła wycofanie autobusów linii „2” z tego rejonu miasta. Wozy „dwójki” rozpoczęły kursowanie na trasie Lotnisko – Plac Zjednoczenia (Teatralny), przez ulicę Szubińską, Plac Poznański oraz ulice Kordeckiego i Focha.

Trasę „dwójki” zmieniono już w sierpniu, kierując wozy na trasę Lotnisko – Teatr Ziemi Pomorskiej przy Alejach Mickiewicza, przez ulicę Szubińską, Plac Poznański, ulicę Poznańską, Nowy Rynek, ulicę Bernardyńską, 3 Maja, Staszica, dalej Alejami Mickiewicza do ulicy 20 Stycznia. Przystanki znajdowały się wówczas praktycznie w tych samych miejscach, co w czasach nam współczesnych: Na ulicy Szubińskiej – przy Żwirki i Wigury, Gnieźnieńskiej i Pięknej, następnie na Placu Poznańskim, Nowym Rynku, Zbożowym Rynku, przy skrzyżowaniu ulic Bernardyńskiej i Jagiellońskiej (rondo wówczas jeszcze nie istniało) oraz przy popularnym kinie „Polonia” (Staszica – Markwarta). Przystanek końcowy znajdował się na Alejach Mickiewicza przed skrzyżowaniem z ulicą 20 Stycznia.

3835a

Linia biegła skrajem Górzyskowa obok dawnych pól ułańskich, na których wyrosnąć miało wkrótce „wzorcowe osiedle” – Błonie.

1958:

LOTNISKO – Szubińska – Pl. Poznański – Poznańska – Wełniany Rynek – Wierzbickiego – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Bernardyńska – 3 Maja – Staszica – Paderewskiego – Mickiewicza – TEATR ZIEMI POMORSKIEJ

W listopadzie 1962 roku zmieniona została numeracja bydgoskich linii autobusowych. W ten sposób powstała linia „52”.

W październiku 1963 roku uruchomiona została szczytowa linia „52bis”, kursująca w relacji Osiedle Błonie – Nowy Rynek. Miało to związek z coraz bardziej zaludniającym się nowym Błoniem i rosnącą popularnością linii „52”, do której autobusów już nie mieścili się pasażerowie.

3602

Jesienią 1964 r. linie „52” i „52bis” skierowane zostały w kierunku Błonia przez ul. Długą.

1964:

52:

LOTNISKO – Szubińska – Pl. Poznański – Poznańska – Wełniany Rynek – Wierzbickiego – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Bernardyńska – 3 Maja – Staszica – Paderewskiego – Mickiewicza – TEATR ZIEMI POMORSKIEJ

Trasa powrotna: TEATR – Mickiewicza – Paderewskiego – Staszica – 3 Maja – Bernardyńska – Zbożowy Rynek – Długa – Wełniany Rynek – Poznańska – Pl. Poznański – Szubińska – LOTNISKO

52BIS:

LOTNISKO – Szubińska – Pl. Poznański – Poznańska – Wełniany Rynek – Wierzbickiego – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – ZBOŻOWY RYNEK

Trasa powrotna:

ZBOŻOWY RYNEK – Długa – Wełniany Rynek – Poznańska – Pl. Poznański – Szubińska – LOTNISKO

Największe zmiany w kształcie linii „52” miały miejsce jesienią 1965 roku. Wówczas to ukształtowała się współczesna forma i znaczenie linii, praktycznie niezmienne od 50 lat:

Już od 3 listopada połączone zostaną linie autobusowe 52 i 59 w jedną łączącą Osiedle Błonie z Leśnym. Oznaczona ona zostanie numerem 52. Trasa nowej linii zmieni się tylko na krótkim odcinku przebiegając ul. Staszica, Paderewskiego, Mickiewicza, Pl. Weyssenhoffa, Powstańców Wielkopolskich, Sportową itd. Innowacja ta, przy tej samej ilości wozów pozwoli na zwiększenie częstotliwości na Błoniu z 4,5 na 4 minuty, z 5 na 4 zaś na Osiedlu Leśnym. Połączone zostaną również linie 52 bis i 57 bis w jedną całość, kursując na trasie Błonie (na wysokości ul. Bojowników PPR) – ul. Sporna.

Znaczenie linii „52”, łączącej dwa z trzech największych wówczas bydgoskich osiedli stale rosło. To właśnie na „52” wyjechały we wrześniu 1966 roku pierwsze Jelcze „ogórki”.

Wygląd linii „52” prześledzić możemy dzięki pierwszego schematowi bydgoskiej komunikacji, powstałemu w 1966 r.

Przystanek początkowy znajdował się przy ul. Szubińskiej na wysokości obecnej pętli, która uruchomiona została w 1975 roku. Aż do Zbożowego Rynku przystanki zlokalizowane były w pobliżu nam znanych, współczesnych lokacji. Następne przystanki znajdowały się na ul. Bernardyńskiej oraz w pobliżu ronda, później nazwanego rondem Jagiellonów. Następnie w drodze na Osiedle Leśne autobusy zatrzymywały się na ul. Staszica (za Markwarta), przed Placem Weyssenhoffa i przy skrzyżowaniu Sportowej i Chodkiewicza. Ostatnie dwa przystanki przed pętlą znajdowały się przy ul. Leśnej i 11 Listopada. W drodze powrotnej autobusy przemierzały na całej długości ul. Długą, zatrzymując się przed skrzyżowaniem z ul. Jana Kazimierza. Linia pełniła ważną funkcję dla mieszkańców budowanego wówczas Osiedla Błonie. Stanowiła również alternatywę dojazdu do centrum dla mieszkańców Osiedle Leśnego i Bielaw.

3420-6

1 czerwca 1967 roku zlikwidowano na linii „52” obsługę konduktorską.

1969:

OSIEDLE BŁONIE – Szubińska – Pl. Poznański – Poznańska – Wełniany Rynek – Wierzbickiego – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Bernardyńska – 3 Maja – Staszica – Pl. Weyssenhoffa – Powstańców Wlkp. – Sportowa – Sułkowskiego – OSIEDLE LEŚNE

Trasa powrotna: OSIEDLE LEŚNE – Sułkowskiego – Sportowa – Powst. Wlkp. – Pl. Weyssenhoffa – Staszica – 3 Maja – Bernardyńska – Zbożowy Rynek – Długa – Wełniany Rynek – Poznańska – Pl. Poznański – Szubińska – OSIEDLE BŁONIE

Na początku 1975 roku przystanek końcowy linii na Osiedlu Błonie przeniesiono na nową, funkcjonującą do dziś pętlę.

Po otwarciu w 1976 r. długo oczekiwanego przebicia ulicy Grudziądzkiej do Nowego Rynku oraz znacznym poszerzeniu tej ulicy, możliwe stało się wyprowadzenie ruchu autobusowego z ulicy Długiej. Autobusy linii „52” w stronę Leśnego skierowano ul. Grudziądzką, a w kierunku Błonia ul. Poznańską.

1977:

OSIEDLE BŁONIE – Szubińska – Pl. Poznański – Grudziądzka – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Bernardyńska – Rondo XXX-lecia – 3 Maja – Staszica – Kopernika – Ossolińskich – Pl. Weyssenhoffa – Powst. Wlkp. – Sportowa – Sułkowskiego – OSIEDLE LEŚNE

Z powrotem: OSIEDLE LEŚNE – Sułkowskiego – Sportowa – Powst. Wlkp. – Pl. Weyssenhoffa – Ossolińskich – Rondo Ossolińskich – Markwarta – 3 Maja – Rondo XXX-lecia – Bernardyńska – Zbożowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Nowy Rynek – Wierzbickiego – Wełniany Rynek – Poznańska – Szubińska – OSIEDLE BŁONIE

Na przełomie lat 70/80 wprowadzono nową organizację ruchu na Sielance. Od tego momentu autobusy linii „52” w kierunku Leśnego jadą ulicami Markwarta, Ossolińskich i przez Pl. Weyssenhoffa do Powstańców Wlkp, natomiast w stronę Błonia od Pl. Weyssenhoffa, przez Paderewskiego i Staszica do 3 Maja.

Od tego momentu, przebieg linii pomiędzy Osiedlem Błonie i Osiedlem Leśnym nie ulegał żadnym zmianom!

W połowie listopada 1981 roku na linię „52” wyjechały pierwsze przegubowe Ikarusy, a w 1996 roku pierwszy niskopodłogowy, przegubowy Jelcz.

img024

1995:

OSIEDLE BŁONIE – Szubińska – Pl. Poznański – Grudziądzka (z powrotem Wierzbickiego – Poznańska) – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Bernardyńska – Rondo Jagiellonów – 3 Maja – Markwarta – R. Ossolińskich – Al. Ossolińskich – Pl. Weyssenhoffa (z powrotem Paderewskiego – Staszica) – Powstańców Wlkp. – Rondo Wielkopolskie – Ogińskiego – Sułkowskiego – OSIEDLE LEŚNE

W lipcu 2009 roku linię „52” włączono do obsługi Myślęcinka, w zamian likwidowanej linii „75”.

Linia „52” jest już od ponad pięćdziesięciu lat jedną z najważniejszych linii autobusowych w Bydgoszczy. Łączy ze Śródmieściem dwa duże osiedla (od których jest starsza) – Błonie i Leśne. Obsługuje również kampus UKW przy ul. Chodkiewicza, osiedle Sielanka oraz Myślęcinek wraz z przyległymi terenami rekreacyjnymi. Od początku swego istnienia obsługiwana była tylko i wyłącznie przez miejskiego przewoźnika, czyli dzisiejsze Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy.

  • Pl. P. Findera – Nowy Rynek
  • Gen. Stalina – Jagiellońska
  • Marchlewskiego – Bernardyńska
  • Bojowników PPR – 16 Pułku Ułanów Wlkp.

Dariusz Falkowski

Zdjęcia: Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski

(0) Odpowiedzi

Komentowanie wyłączone.