Nasze zabytkowe autobusy Publikacje — 17 stycznia 2013

Pierwsze cztery Jelcze M11 trafiły do Bydgoszczy we wrześniu 1986 roku. Autobusy zbudowane na solidnym węgierskim podwoziu wspólnym z Ikarusami 260, które wraz z przegubowym modelem 280 stanowiły zdecydowaną większość ówczesnego taboru WPK Bydgoszcz. Następne dostawy miały miejsce w lutym, maju i wrześniu 1988 roku, dostarczono wówczas łącznie 27 Jelczy M11. Wszystkie te pojazdy zastąpiły w eksploatacji zużyte i nietrwałe Jelcze PR110. WPK postawiło na lepiej dostosowane do kiepskich i dziurawych dróg autobusy na węgierskim podwoziu. Migi kursowały na mniej obciążonych liniach takich jak 51,54,55,57,59,61,62,63,66 czy 77. Epokę tych pojazdów zakończyły dopiero duże dostawy autobusów Volvo w latach 1997-1998, natomiast ostatnie trzy egzemplarze wycofane zostały z eksploatacji pod koniec sierpnia 2000 roku, po zakupie przez MZK 12-metrowych autobusów MAN.

Najwięcej trafiło do prywatnych przewoźników w Jaworznie, i Lublinie, natomiast pojedyncze sztuki m. in. do Żywca, Bytomia a nawet wesołego miasteczka. Los kilkunastu egzemplarzy pozostał nieznany.

Ostatni pozostający w czynnej służbie bydgoski „mig” (jak nazywano Jelcze M-11) skasowany został w 2008 roku w Jaworznie. Wóz o numerze 3640 przekazany został do sekcji komunikacyjnej TMMB, jednak w wyniku braku środków finansowych pojazd przeznaczony na historyczny rdzewieje dziś na podbydgoskiej łące, a jego ponowne przywrócenie do ruchu wymagałoby bardzo dużych nakładów finansowych.

Pokolenie dzisiejszych 20-30 latków wiąże z tymi autobusami wspomnienia z czasów dzieciństwa, nauki w szkole średniej czy też studiów. Szczególnie wspominane i pamiętane są fioletowe egzemplarze z charakterystyczną reklamą „Fruittelli”.

Ocalony przez Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego, oryginalny i świetnie zachowany egzemplarz kursujący przez 21 lat po ulicach Mielca, zaprezentowany zostanie bydgoszczanom w roku wyjątkowym: 25-lecia wprowadzenia do eksploatacji Jelczy M11, po 45 latach od pierwszej dostawy Jelczy 272Mex (ogórków), i w roku wycofania przez MZK ostatnich przegubowych Jelczy M181M.
Historia tej zasłużonej polskiej marki trwać więc będzie dalej w mieście nad Brdą, zostanie w Bydgoszczy ocalona od zapomnienia.

Share

About Author

Robert Reimus