Dynamiczna rozbudowa Wyżyn w II połowie lat 70. wymusiła na włodarzach miasta polepszenie oferty komunikacyjnej w tym rejonie miasta. W 1977 roku mieszkańcy Glinek i Wyżyn do dyspozycji mieli jedynie dwie linie autobusowe (66 i 53) oraz pięć linii tramwajowych, z których tylko kursująca do Wyścigowej „siódemka” nie wiodła do centrum miasta. Okazją do uruchomienia kolejnej linii, tym razem komunikującej Górny Taras z północnymi osiedlami miasta, pojawiła się po otwarciu wiaduktu łączącego Wyżyny ze Wzgórzem Wolności w ciągu rozbudowywanych alej Ludowego Wojska Polskiego.

Linia nr 68 jest jedną z linii, których trasa przez lata nie ulegała większym zmianom. Uruchomiona została 2 stycznia 1978 roku na trasie z Osiedla Leśnego na Glinki.

1978:

Osiedle Leśne – Sułkowskiego – Sportowa – Powstańców Wlkp. – Szeroka – Ujejskiego – Ludowego Wojska Polskiego (powrót: Zdobywców Wału Pomorskiego) – Magnuszewska – Glinki

Ulica Sportowa to rzecz jasna dzisiejsza ul. Ogińskiego na odcinku Chodkiewicza – Powstańców Wielkopolskich, a ul. Szeroka nosi dziś nazwę kardynała Wyszyńskiego.

Przez pierwsze lata istnienia była jedynie linią szczytową. Od 1978 roku na odcinku Glinki – Leśne miały miejsce zaledwie dwie kosmetyczne zmiany przebiegu trasy:

  • początkowo „68” kursowała ul. Ujejskiego w kierunku Glinek i Zdobywców Wału Pomorskiego w stronę Leśnego,

  • około 1980 roku zmieniono przebieg na ul. Ujejskiego w obydwu kierunkach,

  • około 1992 roku linia powróciła na ul. Zdobywców Wału Pomorskiego w stronę Osiedla Leśnego

Jesienią 1981 r. na linię 68 (jako jedną z pierwszych) wyjechały 3 pierwsze przegubowe Ikarusy. Dostawy nowego taboru pozwoliły zmienić 68 ze szczytowej w całodzienną. W latach 80. XX wieku znaczenie linii wciąż rosło. Świadczy o tym wzrost liczby eksploatowanych pomiędzy Glinkami a Osiedlem Leśnym autobusów – od pięciu w 1981 roku do aż czternastu w 1987 roku. W marcu 1993 r. na linii 68 mogliśmy spotkać testowany przez MZK autobus marki Jelcz-Volvo. Linia 68 zawsze miała (stosunkowo) „szczęście” do nowoczesnego taboru.

1993:

Osiedle Leśne – Sułkowskiego – Ogińskiego – Powstańców Wlkp. – Wyszyńskiego – Ujejskiego (powrót: Zdobywców Wału Pomorskiego) – Wojska Polskiego – Magnuszewska – Glinki

W 1996 roku na linię wyjechał jeden z pierwszych niskopodłogowych Jelczy 181MB. W późniejszych latach na 68 spotkać można było niskopodłogowe Jelcze, czy MAN-y, z których pierwszego, testowego przegubowca, mogliśmy spotkać na linii w 1999 roku. Pod koniec tego samego roku linia 68 trafiła do przetargu – jego zwycięzcą zostały Miejskie Zakłady Komunikacyjne. Dlatego też w następnych latach trasę między Glinkami a Osiedlem Leśnym obsługiwał stosunkowo nowoczesny tabor. W 2005 roku 68 była jedną z linii na którą trafiły nowiutkie Mercedesy Conecto. Kolejny przetarg na obsługę linii odbył się w 2007 roku – po raz kolejny zwyciężyły bydgoskie MZK.

8 marca 2013 roku wybrane kursy linii 68 zostały przedłużone do Parku Przemysłowego – aż do pętli Exploseum. Jesienią z kolei kolejny wariant linii skierowany został do ul. Prądocińskiej (obecnie trzy kursy w dni powszednie).

Dziś linia 68 pełni ważną funkcję, łącząc Bydgoski Park Przemysłowy wraz z Glinkami i Wyżynami z północną częścią miasta – Bartodziejami, Bielawami i Osiedlem Leśnym.

Dariusz Falkowski

zdjęcia: Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski