Po wybudowaniu Osiedla Leśnego, Kapuścisk i Osiedla Błonie, oczy urbanistów planujących rozbudowę miasta zwróciły się ku terenom dawnej wsi Bartodzieje Małe, na zachód od tzw. „starych Kapuścisk”. W 1971 r. ruszyła budowa osiedli Wyżyny B1 i B2 położonych pomiędzy ul. Niziny (późniejsza trasa N-S), Ludowego Wojska Polskiego i Bełzy.

W miarę zamieszkiwania kolejnych bloków, Miejska Rada Narodowa zaczęła rozumieć sens uruchomienia kolejnej linii autobusowej, chociaż wobec ogromnych problemów z jakością wybudowanych budynków oraz z uprzątnięciem przypominającego poligon terenu osiedla, problem skomunikowania Wyżyn z centrum spadł na odległe miejsce. Tymczasem rozpoczęła się już budowa kolejnych bloków na południe od ul. Ludowego Wojska Polskiego. Jak mieszkaniec Wyżyn w okolicach roku 1973 mógł dotrzeć do centrum?

Mieszkańcy osiedla B1 z pewnością wybierali spacer na znajdujący się w okolicach dzisiejszego ronda Toruńskiego przystanek tramwajowy. Z kolei zameldowani na Wyżynach B2 stosunkowo blisko mieli na węzeł tramwajowy Szarych Szeregów. Uzupełnieniem oferty była kursująca ulicą Glinki linia autobusowa „53”.

W celu polepszenia skomunikowania Wyżyn z centrum miasta, w marcu 1974 r. uruchomiona została linia „66” kursująca w relacji Plac Kościeleckich – Wyżyny (skrzyżowanie Ludowego Wojska Polskiego i Nowowiejskiego), oczywiście przez Glinki i Magnuszewską, wiadukt bowiem nie istniał. Taki stan rzeczy nie trwał jednak długo. Już w sierpniu linię „66” zawieszono, w jej miejsce na Wyżyny przedłużono kursy linii „51” z Czyżkówka, zastąpionej później przez „56” z Miedzynia (więcej przeczytać można w artykule o historii linii „51” i „56”).

Kursowanie linii „66” przywrócone zostało w styczniu 1976 r. Oto jak wyglądał jej przebieg w 1977 r.:

1977:

66: WYŻYNY – al. Ludowego Wojska Polskiego – Magnuszewska – Glinki – Ujejskiego – Kujawska – Bernardyńska – rondo XXX-lecia – Bernardyńska – PLAC KOŚCIELECKICH

Przystanek początkowy znajdował się w pobliżu skrzyżowania al. Ludowego Wojska Polskiego z ul. Nowowiejskiego, czyli mniej więcej tam, gdzie pierwsza z tych ulic się wówczas kończyła.

Po uruchomieniu nowego wiaduktu łączącego Wyżyny z młodszym Wzgórzem Wolności, postanowiono zmienić trasę linii.

1981:

66: WYŻYNY – Magnuszewska – al. Ludowego Wojska Polskiego – Ujejskiego – Kujawska – Bernardyńska – rondo XXX-lecia – Bernardyńska – PLAC KOŚCIELECKICH

Przystanek początkowy znajdował się wówczas na końcu ul. Magnuszewskiej, przy skrzyżowaniu z Glinkami.

Kolejna zmiana miała związek z uruchomieniem w 1984 r. linii tramwajowej Magnuszewska – Karpacka. Od tego momentu linia „66” zaczęła już kursować okrężnie:

1985:

66: PLAC KOŚCIELECKICH – Bernardyńska – Kujawska – Ujejskiego – Glinki – Magnuszewska – Ludowego Wojska Polskiego – Ujejskiego – Kujawska – Bernardyńska – rondo XXX-lecia – PLAC KOŚCIELECKICH (kursuje tylko w powszednie dni robocze w godzinach szczytu)

W roku 1993, po ukończeniu budowy ronda Kujawskiego, kursy powrotne na Plac Kościeleckich skierowano al. Wojska Polskiego do ronda Kujawskiego (wcześniej Ujejskiego – Kujawska). Kolejną zmianą było przeniesienie kursów w kierunku Wyżyn z ul. Ujejskiego na nowy fragment trasy N-S czyli ul. Niziny (dziś Jana Pawła II).

1995:

66: PLAC KOŚCIELECKICH – Bernardyńska – Kujawska – Niziny – Glinki – Magnuszewska – Wojska Polskiego – Kujawska – Bernardyńska – rondo Jagiellonów – PLAC KOŚCIELECKICH

Kolejne zmiany miały miejsce dopiero w 2007 roku. Kursy linii „66” skierowano wówczas z przejazdem przez nowe centrum handlowe „Carrefour” przy ulicy Jana Pawła II. Opracowana w 2007 r. nowa trasa prowadziła od Placu Kościeleckich, przez Kujawską, Jana Pawła II, Glinki, Magnuszewską i Wojska Polskiego do pętli na Wzgórzu Wolności, gdzie kursy kończyły również autobusy linii „61” i „63”.

1 września 2010 roku autobusy linii „66” rozpoczęły kursy na nowej trasie, prowadzącej od Placu Kościeleckich ulicą Kujawską, Wojska Polskiego, Ujejskiego, Glinki i Magnuszewską do nowej pętli na Wyżynach, na przedłużeniu ul. Magnuszewskiej, przy jej skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego. W stronę Placu Kościeleckich autobusy przejeżdżały tak jak dawniej przez Rondo Jagiellonów, gdzie znajdował się ostatni przed pętlą przystanek.

W listopadzie 2012 roku likwidacji uległa linia „78”, a jej przebieg włączono w strukturę linii „66”. Obsługę rejonu ulic Cmentarnej i Wąbrzeskiej zabezpieczały oznaczone kursy („66W”) linii autobusowej „66”.

Obecnie linia „66” kursuje na okrężnej trasie:

2017:

66: RONDO JAGIELLONÓW – Bernardyńska – Kujawska – Wojska Polskiego – Ujejskiego – Glinki (Cmentarna do pętli Wąbrzeska – wyznaczone kursy) – Glinki – Magnuszewska – Wojska Polskiego – Kujawska – Bernardyńska – RONDO JAGIELLONÓW

W odwrotnym kierunku kursuje bliźniacza linia „86”. Linie „66” i „86” pełnią ważną funkcję w dowozie mieszkańców Wyżyn, Glinek i Wzgórza Wolności do centrum miasta. Od początku linię obsługują Miejskie Zakłady Komunikacyjne.

Dariusz Falkowski

Zdjęcia: Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski