Linia „63” powstała w lutym 1965 roku. Nie była to jednak zupełnie nowa linia, nowy numer uzyskały bowiem kursy wariantowe „bis” linii „60”, które wydłużone były na Osową Górę (patrz historia linii „60”). W ten sposób powstała trzynasta linia autobusowa w Bydgoszczy, łącząca dworzec główny z Osową Górą.

1967:

63: DWORZEC BYDGOSZCZ GŁÓWNA – Zygmunta Augusta – Dworcowa – Królowej Jadwigi – Garbary – Jackowskiego – Grunwaldzka – OSOWA GÓRA (z powrotem: Dworcowa – Unii Lubelskiej – Warszawska – Zygmunta Augusta)

Przystanek końcowy linii znajdował się w rejonie skrzyżowania ul. Grunwaldzkiej i Skośnej. Linia „60” w tym samym czasie dojeżdżała tylko do ul. Chojnickiej.

Linia „63” funkcjonowała w tej formie do 1 grudnia 1973 roku. Wówczas ponownie włączona została w strukturę linii „60” jako „60bis”, a numer „63” pozostał niewykorzystany. Dalszą historię „60bis” również możecie prześledzić w artykule opisującym „sześćdziesiątkę”.

Numer 63 wykorzystano ponownie dopiero w 1981 roku. Uruchomiona wówczas została zupełnie nowa linia autobusowa, łącząca Aleje Ludowego Wojska Polskiego z ulicą Mokrą.

1981:

63: AL. LUDOWEGO WOJSKA POLSKIEGO – Chemiczna – MOKRA (kursuje tylko w dni powszednie w godzinach szczytu.

Linia „63” docierała do ul. Ujejskiego, co było możliwe dzięki otwarciu wiaduktów łączących Wyżyny i Wzgórze Wolności w ciągu Alei Ludowego Wojska Polskiego.

W 1992 roku przystanek początkowy linii „63” przeniesiony została na nową pętlę na Wzgórzu Wolności, wcześniej w to miejsce przeniesiona została końcówka linii „61”. Nowa pętla zlokalizowana był po wschodniej stronie kościoła, w miejscu zajmowanym obecnie przez wylot Trasy Uniwersyteckiej.

1994:

63: AL. WOJSKA POLSKIEGO – Chemiczna – MOKRA (kursuje tylko w dni powszednie w godz. szczytu)

Niestety autorowi nie udało się odnaleźć informacji kiedy uruchomione zostały kursy do „Eurogazu” oraz do ronda Jagiellonów. Być może któryś z naszych czytelników takie wiadomości posiada?

24 listopada 2012 roku linia nr 63 została zlikwidowana, a jej przebieg włączony został w strukturę linii autobusowej nr 79. Kursy linii „79” w wariancie przez ul. Stromą w dodatkowo oznaczonych kursach (79M) wydłużono do ul. Mokrej. Włączenie linii nr 63 poprawiło możliwość dojazdu w rejon ulicy Mokrej z zachodnich rejonów miasta oraz z dworca kolejowego. Wszystkie kursy do ul. Mokrej wykonywano w obu kierunkach z wjazdem kieszeniowym do Eurogazu. Po wprowadzeniu nowej siatki komunikacyjnej, związanej z otwarciem linii tramwajowej do Fordonu, rejon ul. Mokrej obsługują autobusy linii „61”, co umożliwia podróż bez przesiadek z ul. Mokrej na Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności, Szwederowo, Okole, Czyżkówko i Osową Górę.

Dariusz Falkowski

fot. Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski