Pierwsza połowa lat 60. upłynęła w Bydgoszczy pod znakiem budowy nowoczesnego osiedla, zaplanowanego na 20 tys. mieszkańców. Ulokowano je w miejscu dawnych piaszczystych pól ułańskich, rozciągających się wzdłuż ul. Szubińskiej, między Górzyskowem a zabudowaniami Jarów. Osiedle Błonie było rozbudowywane stopniowo – począwszy od domków przy ul. Waryńskiego, po trzy i czteropiętrowe bloki i najwyższe budynki. Tym samym rosła więc liczba mieszkańców Błonia, co oddziaływało na obciążenie autobusów linii „52”, która jako jedyna docierała wówczas na nowiutkie osiedle.
1 marca 1963 roku uruchomiona została linia „62”. Była to pierwsza nowa linia, która otrzymała już nową numerację, zapoczątkowaną w listopadzie 1962 roku.
Trasa linii nr „62” prowadziła od Szubińskiej przez Pl. Poznański, Dolinę, Wrocławską, Grunwaldzką, Jackowskiego, Garbary, Królowej Jadwigi, Dworcową do Sobieskiego. Przystanki na tej linii były takie same jak innych autobusów przejeżdżających wspomnianymi ulicami. Do obsługi nowej trasy przeznaczono trzy pojazdy spośród dotychczas kursujących na linii nr „52”, co powodowało protesty jej użytkowników i gorącą dyskusję na łamach prasy odnośnie sensu istnienia nowej linii, wobec pogorszenia warunków na najbardziej obciążonej w mieście „52”.
1965:
LOTNISKO – Szubińska – Plac Poznański – Dolina – Wrocławska – Grunwaldzka – Jackowskiego – Garbary – Królowej Jadwigi – Dworcowa – SOBIESKIEGO
Wkrótce zmieniona została organizacja ruchu w obrębie poznańskiego przedmieścia. Kraniec „Lotnisko” uzyskał nazwę pochodzącą od nowego osiedla Błonie, a przystanek początkowy przy dworcu głównym został przeniesiony na nową, uruchomioną we wrześniu 1966 roku pętlę.
1967:
OSIEDLE BŁONIE – Szubińska – Plac Poznański – Chwytowo – Świerczewskiego – Jackowskiego – Garbary – Królowej Jadwigi – Dworcowa – Unii Lubelskiej – Warszawska – Zygmunta Augusta – DWORZEC GŁÓWNY PKP
Trasa powrotna: DWORZEC GŁÓWNY PKP – Zygmunta Augusta – Dworcowa – Królowej Jadwigi – Garbary – Jackowskiego – Świerczewskiego – Olszewskiego – Plac Poznański – Szubińska – OSIEDLE BŁONIE
Na początku 1975 r. uruchomiona została nowa pętla na Osiedlu Błonie, na której perony przeniesiono również przystanek początkowy linii „62”.
11 lutego 1975 roku otwarto przedłużenie ul. Królowej Jadwigi, tworzące bezpośrednie połączenie z ul. Armii Czerwonej (Focha) Pozwoliło to na wycofanie autobusów z ulic Jackowskiego i Garbary.
26 sierpnia 1976 roku oddano do użytku nową ul. Grudziądzką z przebiciem do Nowego Rynku. Autobusy linii „62” jadące z Błonia w kierunku dworca poprowadzono ul. Grudziądzką z nawrotką na Nowym Rynku i przejazdem ul. Poznańską do Świerczewskiego. W kierunku Błonia autobusy nawracały na rondzie Grunwaldzkim.
Cała trasa linii „62” prezentowała się następująco:
1977:
OSIEDLE BŁONIE – Szubińska – Plac Poznański – Grudziądzka – Nowy Rynek – Wierzbickiego – Wełniany Rynek – Poznańska – Świerczewskiego – Olszewskiego – Królowej Jadwigi – Fredry – Warszawska – Zygmunta Augusta – DWORZEC BYDGOSZCZ GŁÓWNA
Trasa powrotna: Zygmunta Augusta – Dworcowa – Królowej Jadwigi – Czerwonej Armii – Rondo Grunwaldzkie – Czerwonej Armii – Olszewskiego – Plac Poznański – Szubińska
5 grudnia 1984 linię przedłużono od dworca głównego do nowej pętli przy ul. Zygmunta Augusta.
W latach 80. stosunkowo krótką linię obsługiwało średnio 7-8 autobusów.
W lipcu 1987 r. uruchomiono nową ul. Kruszwicką wraz z przebudowanym rondem Grunwaldzkim. Umożliwiło to wycofanie autobusów z ulic Olszewskiego i Świerczewskiego.
Przez następne 20 lat trasa linii „62” nie ulegała zmianom.
1994:
ZYGMUNTA AUGUSTA – Dworcowa (z powrotem: Fredry – Warszawska) – Królowej Jadwigi – Focha – rondo Grunwaldzkie – Kruszwicka – Pl. Poznański – Szubińska – OSIEDLE BŁONIE
Jesienią 2008 r. wyznaczone kursy linii „62” przedłużono przez Zaświat i Ludwikowo do ul. Żeglarskiej.
14 kwietnia 2012 roku uruchomiona została pętla przy ul. Rycerskiej, gdzie przeniesiony został również przystanek początkowy linii „62”.
22 listopada 2012 roku uruchomiona została linia tramwajowa do dworca głównego. Linia „62” została zlikwidowana, w jej miejsce obsługę relacji Błonie – Dworzec Główny przejęły autobusy linii „54”.
Linia „62” powróciła w związku z reorganizacją sieci, dokonaną przy okazji otwarcia linii tramwajowej do Fordonu. Zyskała jednak zupełnie inny przebieg.
2017:
GARBARY – Focha – rondo Grunwaldzkie – Nakielska – LISIA – (Łochowska – BELMA)
Linię obsługuje firma KDD Trans.
Linia „62” przez niemal pięćdziesiąt lat istnienia łączyła Osiedle Błonie z dworcem głównym PKP, na stosunkowo krótkiej trasie. Jej historia jest o tyle ciekawa, że praktycznie wszystkie zmiany przebiegu „62” związane były z rozbudową infrastruktury drogowej w Bydgoszczy i likwidacją „wąskich gardeł”. Autobusy mogliśmy przecież spotkać na takich ulicach jak Jackowskiego, Garbary, Świętej Trójcy, Chwytowo czy Kordeckiego.
Dziś linia „62” jest tylko uzupełnieniem linii „56” i łączy węzeł Garbary z Miedzyniem i Prądami.
*Świerczewskiego – Świętej Trójcy
*Olszewskiego – Kordeckiego
*Czerwonej Armii – Marszałka Focha
Dariusz Falkowski
zdjęcia: Piotr Tomasik
Powiązane

Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 67
06 marca, 2018
Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 66
13 października, 2017
Możemy uratować ostatni wagon 2N w Bydgoszczy!
04 października, 2017
Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 65
08 września, 2017
Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 64
23 czerwca, 2017
Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 63
13 czerwca, 2017
Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 61
13 lutego, 2017
Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 60
25 stycznia, 2017
Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 59
12 stycznia, 2017