Osiedle Leśne wraz ze starymi Kapuściskami to dwa sztandarowe założenia urbanistyczne bydgoskiego socrealizmu. Główny etap budowy bloków Leśnego to lata 1950-1956. W 1955 roku mieszkańcy Osiedla Leśnego otrzymali linię tramwajową do centrum miasta. Niestety, ze względu na konieczność przesiadki i pieszego przejścia przez torowisko kolejowe, jak również nieskomunikowania tramwajów wahadłowych z „dziesiątkami” jadącymi ze Śródmieścia, linia na Leśne szybko stała się obiektem krytyki mieszkańców. MPK Bydgoszcz nie mogło pozostać głuche na głosy wpływowych osób zamieszkujących to nowoczesne blokowisko. Rozwiązaniem mogło być tylko wzmocnienie obsługi Leśnego nową linią autobusową. Podjęto decyzję o uruchomieniu linii nr „9”, która jako pierwsza linia autobusowa miała połączyć miała Leśne z centrum miasta.

2703 2

Decyzję tą z pewnością ułatwiło wybrukowanie ul. Sułkowskiego, która miała wkrótce przejąć rolę najważniejszej arterii łączącej Leśne ze Śródmieściem. Linia „9” uruchomiona została 9 stycznia 1960 r. Poprowadzona została od Osiedla Leśnego do skrzyżowania ulicy Jagiellońskiej i 3 Maja, gdzie mieścił się Komitet Wojewódzki Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej (dziś gmach Collegium Medicum UMK). Krótka trasa nie spełniała jednak wciąż wszystkich oczekiwań mieszkańców, którzy na łamach prasy domagali się wydłużenia linii, m.in. do Nowego Rynku.

2752

W listopadzie 1962 r. linia „9” uzyskała nowy numer „59”.

1965:

59: RONDO – 3 Maja – Markwarta – Berwińskiego – Szymanowskiego – Sportowa – Sułkowskiego – OSIEDLE LEŚNE

Duże zmiany w obsłudze Leśnego i Błonia przeprowadzono w listopadzie 1965 r. Częściowo opisane już zostały w tekście o historii linii „52”. Nowa linia „59” powstała z połączenia linii „52bis” (Szubińska – Bernardyńska) i „57bis” (Rondo – Sporna). Właśnie z Błoniem linia „59” miała się związać na kolejne dziesięciolecia. Dzięki tym zmianom mieszkańcy osiedla wybudowanego na dawnych polach ułańskich otrzymali bezpośrednie połączenie z przemysłową dzielnicą Bydgoszcz Wschód. Trasa linii nr „59” została wytyczona następującymi ulicami: Szubińską (od ul. Bojowników PPR, dziś 16 Pułku Ułanów Wlkp.), przez Plac Poznański, Poznańską, Wełniany Rynek, Zbożowy Rynkem, Bernardyńską, 3 Maja, Markwarta, Szymanowskiego, Sportową, Skłodowskiej-Curie, Gajową i Fordońską, aż do ul. Spornej.

Duża dostawa Jelczy „ogórków” w 1967 r. pozwoliła na wprowadzenie w obręb komunikacji miejskiej ul. Przemysłowej, za sprawą przedłużenia linii „59” do Zakładów Przemysłu Drzewnego „Lasy Polskie” (dzisiejszy przystanek Przemysłowa/Tartak).

1969:

59: OSIEDLE BŁONIE (Szubińska od Gnieźnieńskiej) – Plac Poznański – Poznańska – Wierzbickiego – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek (z powrotem Długa) – Bernardyńska – 3 Maja – Markwarta – Berwińskiego – Szymanowskiego – Chopina – Moniuszki – Skłodowskiej-Curie – Gajowa – Fordońska – PRZEMYSŁOWA

W czerwcu 1969 roku uruchomiona została linia „59bis”, łącząca Osiedle Błonie (ul. Gnieźnieńska) z nową pętlą tramwajową przy ul. Wyścigowej. Likwidacji uległa przed 1975 rokiem.

1975:

59: OSIEDLE BŁONIE – Szubińska (od Gnieźnieńskiej) – Plac Poznański – Poznańska – Wełniany Rynek – Wierzbickiego – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek (z powrotem Długa) – Bernardyńska – rondo XXX-lecia – 3 Maja – Markwarta – Berwińskiego – Chopina – Moniuszki – Skłodowskiej-Curie – Szeroka – rondo Fordońskie (z powrotem Gajowa) – Fordońska – PRZEMYSŁOWA

W sierpniu 1976 otwarto ul. Grudziądzką z przebiciem do Nowego Rynku, co pozwoliło wycofać autobusy z ul. Długiej. W tym samym roku po uruchomieniu nowego odcinka ul. Skłodowskiej-Curie, autobusy linii „59” skierowane zostały na ul. Łęczycką. Po uruchomieniu przy ul. Przemysłowej „fabryki domów”, której zadaniem była produkcja wielkich płyt do budowy fordońskich bloków, linię przedłużono do nowej, dziś używanej przez autobusy linii „64” pętli.

2761

W 1977 r. otwarto dzisiejszą ul. Sieńki, co pozwoliło na wyłączenie z ruchu ciasnych uliczek w otoczeniu bazyliki.

W styczniu 1980 roku ponownie otwarto linię „59bis” na trasie Błonie – Przemysłowa. Zwykłe „59” kursowało tylko do ul. Gnieźnieńskiej. Taki stan rzeczy trwał przez rok, w styczniu 1981 r. wreszcie kursy linii „59” skierowano do pętli Osiedle Błonie. Likwidacji uległa linia „59bis”.

W lipcu 1983 r. po raz kolejny uruchomiona została linia „59bis”, tym razem na krótkiej trasie – z ul. Przemysłowej do pętli Wyścigowa. Kursowała tylko w godzinach międzyszczytowych w dni robocze, czyli wówczas, gdy zwykła „59” nie funkcjonowała, a w kolejnych latach w godzinach 17-22:30 i w dni wolne od pracy.

1985:

59: OSIEDLE BŁONIE – Szubińska – Pl. Poznański – Grudziądzka (z powrotem: Wierzbickiego – Poznańska) – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Bernardyńska – rondo XXX-lecia – 3 Maja – Markwarta – Moniuszki (z powrotem: Ogińskiego – Powstańców Wlkp. – Paderewskiego – Staszica) – Skłodowskiej-Curie – Łęczycka – Fordońska – PRZEMYSŁOWA

59bis: WYŚCIGOWA – Fordońska – PRZEMYSŁOWA

Linię „59bis” zlikwidowano jesienią 2000 r., gdy do Przemysłowej przedłużono linię „67” od ul. Łęczyckiej – w celu polepszenia dojazdu do Instytutu Historii ówczesnej Akademii Bydgoskiej (dziś Uniwersytet Kazimierza Wielkiego), mieszczącego się w dawnym budynku administracyjnym „fabryki domów”.

W kwietniu 2011 roku likwidacji uległa linia „57”. W jej miejsce wprowadzono wariantowe kursy linii „59W” do ul. Witebskiej. Wariant zlikwidowano w styczniu 2013 r.

W sierpniu 2014 r. przeniesiona została placówka UKW przy ul. Przemysłowej. Zasadnicze kursy linii „59” skrócone zostały do pętli Łęczycka, z kolei wyznaczone kursy „59K” skierowano przez most Kazimierza Wielkiego na Kapuściska, dzięki czemu osiedle to połączone zostało z Bartodziejami. Stopniowo zwiększano ilość kursów przedłużonych na Kapuściska.

Ostatnie zmiany w funkcjonowaniu linii „59” miały miejsce w styczniu 2016 r. Zlikwidowano wówczas skrócone kursy do ul. Łęczyckiej, z kolei wybrane kursy zostały wydłużone od pętli Kapuściska, przez teren dawnego „Zachemu” do pętli Łęgnowo.

2766a

Dziś, podobnie jak przez ostatnich 50 lat, linia „59” łączy Osiedle Błonie z Bartodziejami, na odcinku do centrum miasta wspomagając linię „52”. Nie obsługuje już rejonu ul. Przemysłowej, w zamian łączy Bartodzieje z Kapuściskami (jako pierwsza linia autobusowa ZDMiKP), a oba te osiedla komunikuje z dawniej zamkniętymi terenami zajmowanymi przez „Zachem”.

2017:

59: OSIEDLE BŁONIE – Szubińska – Pl. Poznański – Grudziądzka (z powrotem: Wierzbickiego – Poznańska) – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Bernardyńska – rondo Jagiellonów – 3 Maja – Markwarta – Sieńki – Moniuszki (z powrotem: Ossolińskich – Pl. Weyssenhoffa – Powstańców Wlkp. – Paderewskiego – Staszica) – Skłodowskiej-Curie – Łęczycka – Kazimierza Wielkiego – Planu 6-letniego – Wojska Polskiego – KAPUŚCISKA – Wojska Polskiego – Wulffa – Eberhardta – Hutnicza – ŁĘGNOWO

Dariusz Falkowski

Zdjęcia: Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski