Historia linii autobusowych — 05 grudnia 2016

Smukała i Opławiec to najbardziej oddalone od centrum osiedla północno-zachodniej Bydgoszczy. Opławiec przyłączono do Bydgoszczy w 1954 r. Głównym środkiem transportu dla mieszkańców tego osiedla była wówczas kolejka wąskotorowa, której przystanek Opławiec znajdował się przy skrzyżowaniu tej ulicy z ul. Koronowską, czyli trasą na Koszalin.

1 grudnia 1959 r. uruchomiona została linia „8”, łącząca Smukałę i Opławiec z Nowym Rynkiem. Otwarcie nowej linii było możliwe dzięki pierwszej dostawie autobusów San H01B.

Z ówczesnych notatek prasowych wiemy, że droga do Smukały cieszyła się bardzo złą sławą, ponieważ kiepska nawierzchnia drogi przyczyniała się do wielu awarii autobusów MPK.

143

W roku 1961 na linii kursował jeden autobus z częstotliwością 70. minut.

W listopadzie 1962 r. linia uzyskała numer „58”.

We wrześniu 1964 r. linia „58” skierowana została w kierunku Smukały przez ul. Długą.

1965:

NOWY RYNEK – Wały Jagiellońskie – Jana Kazimierza – Długa – Wełniany Rynek – Poznańska (z powrotem: Wierzbickiego – Nowy Rynek) – Pl. Poznański – Olszewskiego – Świerczewskiego – Grunwaldzka – Koronowska – OPŁAWIEC

Przystanek końcowy znajdował się wówczas prawdopodobnie przy skrzyżowaniu Opławiec/Sanatoryjna, przy internacie.

W październiku 1968 r. na linii „58” zlikwidowano obsługę konduktorską.

1971:

NOWY RYNEK – Wały Jagiellońskie – Jana Kazimierza – Długa – Wełniany Rynek – Poznańska – Grunwaldzka – Koronowska – OPŁAWIEC (z powrotem: Grunwaldzka – Świerczewskiego – Olszewskiego – Poznańska – Wierzbickiego – Nowy Rynek)

Po otwarciu w lipcu 1974 r. ronda Jagiellonów (XXX-lecia), linię „58” skrócono na odcinku Nowy Rynek – r. Grunwaldzkie. Spowodowało to jednak protesty mieszkańców północno-zachodnich osiedli, więc miesiąc później linię przedłużono w rejon Placu Poznańskiego, do ul. Świerczewskiego (Świętej Trójcy).

3421a

1975:

GEN. ŚWIERCZEWSKIEGO – Buczka – Czerwonej Armii – r. Grunwaldzkie – Grunwaldzka – Koronowska – OPŁAWIEC (z powrotem: Czerwonej Armii – Olszewskiego – Poznańska)

We wrześniu 1975 r. rozpoczęto budowę wiaduktu kolejowego przy ul. Grunwaldzkiej (przy Czarnej Drodze). Linię „58” skierowano objazdem przez Bronikowskiego i Nakielską.

W styczniu 1976 r. linię „58” (wraz z „51” i „56”, „66” i „101”) skierowano na Pl. Kościeleckich, który stał się dla tych pięciu linii przystankiem początkowym.

3740

W sierpniu 1976 r. oddano do użytku zmodernizowaną ul. Grudziądzką wraz z przebiciem do Nowego Rynku, co pozwoliło wycofać komunikację autobusową z ul. Długiej.

W lipcu 1987 r., dzięki otwarciu nowej ul. Kruszwickiej, linia „58” wycofana została z ulic Świętej Trójcy (Świerczewskiego) i Olszewskiego (Kordeckiego). W tamtym okresie linię obsługiwało sześć autobusów.

W 1992 r. wybrane kursy linii „58” skierowano z przejazdem przez sanatorium przy ul. Meysnera, gdzie w pobliskim lesie wybudowano małą pętlę.

3772-3

1995:

PLAC KOŚCIELECKICH (z powrotem: Bernardyńska – rondo Jagiellonów – Bernardyńska) – Bernardyńska – Zbożowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Nowy Rynek – Wierzbickiego – Zbożowy Rynek – Poznańska (z powrotem: Grudziądzka) – Plac Poznański – Kruszwicka – rondo Grunwaldzkie – Grunwaldzka – Koronowska (z powrotem: Wiejska) – Opławiec – SMUKAŁA (wybrane kursy przez Sanatorium)

1 stycznia 2000 r. obsługę linii przejęła firma For-bus. W tym samym roku, pod koniec lipca, otwarta została nowa pętla w Smukale, zlokalizowana tuż za mostem, przy ul. Smukalskiej. Pętla jest wciąż w eksploatacji.

img_0074

We wrześniu 2002 r. oddano do użytku ulicę Nad Torem – nową trasę wylotową w kierunku Koszalina. Pozwoliło to wycofać autobusy linii „58” z ul. Koronowskiej.

We wrześniu 2007 r. obsługę linii „58” przejął PKS Bydgoszcz.

img_0095

W styczniu 2013 r. na linię do Smukały powróciły autobusy MZK, jednak tylko na trzy lata. W styczniu 2016 r. obsługę linii „58” przejęła firma KDD.

3705-2

2016

PLAC KOŚCIELECKICH (z powrotem: Bernardyńska – rondo Jagiellonów – Bernardyńska) – Bernardyńska – Zbożowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Nowy Rynek – Wierzbickiego – Zbożowy Rynek – Poznańska (z powrotem: Grudziądzka) – Plac Poznański – Kruszwicka – rondo Grunwaldzkie – Grunwaldzka – Koronowska – Opławiec – SMUKAŁA (wybrane kursy przez Sanatorium)

img_0001

Dariusz Falkowski

zdjęcia: IKP, Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski