Historia linii autobusowych — 28 listopada 2016

Wschodnia dzielnica przemysłowa pierwsze połączenie autobusowe uzyskała w lipcu 1953 r., gdy otwarcie linii tramwajowej „Brda” wzdłuż ul. Toruńskiej pozwoliło skierować miejskie autobusy na drugą stronę rzeki. Ulicą Fordońską poprowadzona została linia „3” (patrz historia linii 53). W listopadzie 1957 roku, z linii „3” na odcinku Plac Kościeleckich – Łowicka wydzielona została nowa, siódma już linia autobusowa, która jest przedmiotem tego opracowania.
Bydgoszcz Wschód – czyli dawne Kapuściska Małe, dzięki stacji kolejowej stały się szybko przemysłową częścią miasta. Wzdłuż traktu do Fordonu powstawały takie fabryki jak „Kabel” czy „Sklejka”. Kolejne osiedle połączone z miastem dzięki „siódemce” to Brdyujście, gdzie rozpoczęto budowę fabryki rowerów ZRR „Romet”.

1958:
PLAC KOŚCIELECKICH – Bernardyńska – Jagiellońska – Fordońska – Łowicka – WITEBSKA

Duża ilość zakładów przemysłowych w ciągu ul. Fordońskiej, aż po Brdyujście i Romet, sprawiła że linia „7” była bardzo obciążona, a autobusy często nie zabierały wszystkich chętnych. Z niecierpliwością oczekiwano przedłużenia do Bydgoszczy Wschód linii tramwajowej, która wówczas kończyła się przy ul. Polanka.
W roku 1960 uruchomiona została linia „7bis”, na odcinku 3 Maja – Sporna. Linia „7” w tamtym okresie kursowała z częstotliwością 9 minut, co było najlepszym wynikiem wśród bydgoskich linii.
Linię obsługiwało wówczas aż 6 autobusów. W 1960 roku rozpoczęta została budowa nowego mostu Bernardyńskiego, co wymusiło skrócenie linii „7” z Pl. Kościeleckich do ul. 3 Maja.

2695-2

W listopadzie 1962 roku linia „7” uzyskała nowy numer – „57”.

1965:
57: RONDO        –         Jagiellońska        –        Fordońska        –        Łowicka        –        WITEBSKA
57bis: RONDO      –      Jagiellońska      –      Fordońska      –      SPORNA

W listopadzie 1965 roku linia „57bis” została połączona z „52bis” tworząc odświeżoną linię „59”. Linia „57” z kolei wyprowadzona została z wąskiego i niebezpiecznego gardła ul. Jagiellońskiej, wozy skierowano przez ul. Markwarta, Skłodowskiej-Curie i Gajową. Nowy przebieg dobrze się przyjął wśród pasażerów i autobusy już na Jagiellońską nie powróciły w regularnych kursach.

W połowie lat 60. linie „52” i „57” były najważniejszymi liniami w mieście. Przewoziły największą liczbę pasażerów. We wrześniu 1966 r. to właśnie na te linie wyjechały pierwsze Jelcze „ogórki”.

1967:
57: RONDO – 3 Maja – Markwarta – Berwińskiego – Szymanowskiego – Chopina – Moniuszki – Skłodowskiej-Curie – Gajowa – Fordońska – Łowicka – WITEBSKA
Trasa powrotna: WITEBSKA – Łowicka – Fordońska – Gajowa – Skłodowskiej-Curie – Sportowa – Szymanowskiego – Berwińskiego – Markwarta – 3 Maja – RONDO

W kwietniu 1968 rozpoczęła się rozbudowa trasy W-Z, wraz z poszerzeniem ul. Fordońskiej i budową r. Fordońskiego. Uruchomiona została wówczas ponownie linia „57bis”, kursująca na odcinku 3 Maja – Bydgoszcz Wschód.

3745
Po otwarciu nowej linii tramwajowej do ul. Wyścigowej w maju 1969 r., linia „57bis” skierowana została do obsługi Zjednoczonych Zakładów Rowerowych „Romet”, łącząc fabrykę z nową pętlą tramwajową. W lipcu 1971 roku linię przemianowano na „203”, jednak w 1972 roku powrócono do dawnej numeracji. Likwidacji uległa w styczniu 1973 roku.

1971:
57: RONDO – 3 Maja – Markwarta – Berwińskiego – Szymanowskiego – Chopina – Moniuszki – Skłodowskiej-Curie – Gajowa – Fordońska – Łowicka – WITEBSKA
Trasa powrotna: WITEBSKA – Łowicka – Fordońska – Gajowa – Skłodowskiej-Curie – Sportowa – Szymanowskiego – Berwińskiego – Markwarta – 3 Maja – RONDO
57bis: BYDGOSZCZ WSCHÓD – Fordońska – ZZR Romet przy ul. Fordońskiej 246

Ważnym wydarzeniem było otwarcie w styczniu 1974 r. pierwszego z Wiaduktów Warszawskich, dzięki którym autobusy linii „57” przestały łapać ogromne opóźnienia spowodowane zamkniętymi rogatkami na ruchliwej trasie kolejowej. W tym okresie linię „57” przetrasowano w kierunku Brdyujścia nowym odcinkiem ul. Szerokiej (dziś Wyszyńskiego). Powrót odbywał się starą trasą, czyli ul. Gajową.

3644

Na początku 1976 roku ukończona została budowa ostatniego odcinka ul. Skłodowskiej-Curie, co pozwoliło wytrasować linię „57” do końca tej ulicy i dalej ul. Łęczycką do Fordońskiej.

1977:
KS. MARKWARTA – Staszica – Kopernika – Ossolińskich – r. Ossolińskich – Berwińskiego – Chopina – Moniuszki – Skłodowskiej-Curie – Łęczycka – Fordońska – Łowicka – WITEBSKA (z powrotem: Skłodowskiej-Curie – Sportowa – Berwińskiego – r. Ossolińskich – Markwarta)

W lipcu 1977 roku do użytku oddano nową ul. Sieńki, co pozwoliło nieco wyprostować przebieg linii.

1981:
RONDO XXX-LECIA PRL – 3 Maja – Markwarta – r. Ossolińskich – Moniuszki (z powrotem: Ogińskiego – Powstańców Wlkp. – Paderewskiego – Staszica) – Skłodowskiej-Curie – Łęczycka – Fordońska – Łowicka – WITEBSKA

Sierpniu 1982 roku oddana do użytku została nowa pętla linii „57” przy ul. Witebskiej, obok Centrali Rybnej (dziś „Frosta”). Od tego momentu aż do likwidacji linii, kursowała ona w prawie niezmienionym kształcie.

1995:
RONDO JAGIELLONÓW – 3 Maja – Markwarta – r. Ossolińskich – Moniuszki (z powrotem: Ogińskiego – Powstańców Wlkp. – Pl. Weyssenhoffa – Mickiewicza – Paderewskiego – Staszica) – Skłodowskiej-Curie – Łęczycka – Fordońska – Łowicka – WITEBSKA

Linię „57” zlikwidowano w kwietniu 2011 r. W jej miejsce uruchomione zostały wariantowe kursy linii „59” na Witebską.
Zupełnie nowa linia „57” powróciła w grudniu 2013 r. na trasie: Błonie – Ks. Schulza – Stawowa – Wysoka – Połtyna – Piękna – Solskiego – Wojska Polskiego – Trasa Uniwersytecka – Ogińskiego – Sułkowskiego – Czerkaska – Powstańców Warszawy – Zaświat – Zygmunta Augusta – Dworzec Główny. Na odcinku ul. Solskiego – Piękna linia odciążyła cieszącą się dużą popularnością linię autobusową nr 79. Nowa linia zwiększyła też dostępność do komunikacji miejskiej na osiedlach Błonie i Jary. Na ul. Ks. Schulza, Stawowej, Wysokiej i Połtyna uruchomiono nowe przystanki autobusowe.

2720

Dziś linia „57” kursuje na zupełnie innej trasie niż przez ponad 50. lat swojego istnienia. Łączy następujące osiedla: Błonie, Jary, Górzyskowo, Szwederowo i Wzgórze Wolności z Bielawami, Osiedlem Leśnym, Osiedlem Zawisza i Dworcem Głównym PKP.

Dziś rejon Brdyujścia oprócz funkcji przemysłowej pełni funkcje handlowe. Upadł „Romet”, wybudowana została „Ikea”. Rejon ten obsługują dziś linie „74” oraz „81”. Stara pętla linii „57” przy dawnej Centrali Rybnej nie jest wykorzystywana już przez żadną linię autobusową.

2016:
OSIEDLE BŁONIE – Schulza – Stawowa – Wysoka – Połtyna – Piękna – Solskiego – Rondo Kujawskie – Wojska Polskiego – Trasa Uniwersytecka – Ogińskiego – Sułkowskiego – Czerkaska – Powstańców Warszawy – Zaświat – Zygmunta Augusta – DWORZEC GŁÓWNY

Dariusz Falkowski

zdjęcia: Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski