Historia linii autobusowych — 18 listopada 2016

Większość dzisiejszego Miedzynia została włączona w granice Bydgoszczy już w 1920 roku. Była to niewielka wieś z rozproszoną zabudową, skupioną głównie wzdłuż ul. Nakielskiej oraz ulic Widok i Pijarów. Większe znaczenie miała pobliska wioska Prądy, przyłączona do Bydgoszczy w 1954 r. Władze miasta uznały, że zachodnia część Bydgoszczy idealnie nadaje się pod budownictwo indywidualne, przy stosunkowo niewielkim koszcie uzbrojenia terenu. Najintensywniejsza zabudowa Miedzynia rozpoczęła się po 1960 roku. Niestety nie szła ona w parze z asfaltowaniem miedzyńskich ulic, a skutki wieloletnich zaniedbań widoczne są jeszcze dziś.

Wróćmy jednak do roku 1956. Dwa lata temu do Bydgoszczy przyłączone zostały Prądy, co oznaczało, że coraz większa połać ul. Nakielskiej pozbawiona była komunikacji miejskiej. Mieszkańcy dwóch osiedli coraz bardziej zaczęli domagać się własnej linii autobusowej, chociażby dowożącej do kończącej się na Wilczaku tramwajowej „trójki”, gdzie była wówczas zachodnia granica zasięgu bydgoskiej sieci komunikacji miejskiej.

Uruchomienie szóstej linii autobusowej umożliwiła dostawa nowych autobusów Star N52. I tak, 20 listopada 1956 roku na Miedzyń i Prądy wyruszyły pierwsze autobusy, oznaczone cyfrą 6. Linię poprowadzono od Placu Zjednoczenia (dziś Teatralny, przystanek znajdował się przy ulicy Karmelickiej), przez ulicę Czerwonej Armii (Focha), Olszewskiego (Kordeckiego), Plac Poznański i dalej ulicami Dolina i Nakielską. Na trasie przebiegu przystanki umieszczone były w następujących lokalizacjach: przy skrzyżowaniu ulic Olszewskiego (Kordeckiego) i Świerczewskiego (Świętej Trójcy), na początku ulicy Dolina, na wysokości posesji Dolina 55 oraz przy ulicy Nakielskiej – w pobliżu skrzyżowań z ulicami Bronikowskiego, Pijarów, Wiśniową, a także na wysokości numeru 265, czyli w pobliżu dzisiejszego supermarketu niemieckiej marki. Linia kursowała aż na Prądy, ostatni przystanek „szóstki” już wówczas znajdował się w centrum dawnej wsi, czyli przy skrzyżowaniu dzisiejszych ulic Lisiej, Nakielskiej i Łochowskiej.

1958:

KARMELICKA     –      Czerwonej Armii     –     Olszewskiego     –     Dolina     –     Nakielska     –      PRĄDY

W 1957 r. dzięki dostawie kolejnych Starów liczba autobusów na linii wzrosła do trzech, a w szczycie do czterech wozów.

Pierwsze większe zmiany na linii „6” miały miejsce w 1961 roku. Na wniosek mieszkańców Miedzynia, przystanek początkowy przeniesiony został na Nowy Rynek, skąd przez Stary Rynek, Plac Zjednoczenia (Teatralny) i ulicę Czerwonej Armii (Focha), autobusy kierowały się ku Miedzyniowi. Zwiększyło to dostępność Śródmieścia dla mieszkańców zachodnich osiedli. Jednak już miesiąc później przystanek początkowy przeniesiony został na Stary Rynek. Pojazdy zatrzymywały się na wysokości jego wschodniej pierzei.

Do 2013 r., gdy uruchomiono linie turystyczne, „56” była jedyną w historii linią autobusową dla której jedną z pętli był Stary Rynek, obsługiwany przez „56” do 1975 r. 

img_0681

W listopadzie 1962 roku linia „6” uzyskała nowy numer – „56”.

W pierwszej połowie lat 60. na odcinku Stary Rynek – Pijarów funkcjonowała linia „56bis”.

1965:

STARY RYNEK – Mostowa – Plac Zjednoczenia – Czerwonej Armii – Olszewskiego – Plac Poznański – Dolina – Nakielska – PRĄDY

Trasa powrotna: PRĄDY – Nakielska – Dolina – Plac Poznański – Poznańska – Wierzbickiego – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Jana Kazimierza – STARY RYNEK

Ważną datą w historii linii „56” jest 1 października 1966 roku. W związku z przejęciem przez MPK przewozów pracowniczych dla zakładów pracy, linia „56” przedłużona została do fabryki Belma. Ponadto uruchomiona została nowa, zakładowa linia „56bis”, której przebieg podany został poniżej. Warto go prześledzić:

1967:

56: STARY RYNEK – Mostowa – Pl. Zjednoczenia – Czerwonej Armii – Olszewskiego – Plac Poznański (z powrotem: Pl. Poznański – Poznańska – Wierzbickiego – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Jana Kazimierza) – Dolina – Nakielska – Łochowska – BELMA

56BIS: AL. 22 LIPCA – Sułkowskiego – Sportowa – al. Powstańców Wlkp. – Pl. Weyssenhoffa – Staszica – 3 Maja – Bernardyńska – Zbożowy Rynek – Długa – Wełniany Rynek ((z powrotem: Pl. Poznański – Poznańska – Wierzbickiego – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie) – Pl. Poznański – Dolina – Nakielska – Łochowska – BELMA

W lipcu 1971 roku linię „56bis” przemianowano na „156”. Zniknęła tym samym z planów miasta, wobec czego jej dalsza historia jest niezwykle trudna do prześledzenia.

img_0054

22 lipca 1974 roku otwarte zostało rondo XXX-lecia PRL (Jagiellonów). Tego samego dnia linię „56” skrócono do ronda Grunwaldzkiego, ku wielkiemu niezadowoleniu mieszkańców Miedzynia. Zabieg ten miał na celu ocalenie Starego Miasta przed uciążliwym ruchem autobusów. Sytuacji nie poprawiło przedłużenie linii w rejon Placu Poznańskiego, z przystankiem końcowym przy ul. Świerczewskiego (Świętej Trójcy). W związku z przebudową ul. Nakielskiej linia kursowała objazdem przez Grunwaldzką i Bronikowskiego.

1975:

GEN. ŚWIERCZEWSKIEGO – Buczka – Czerwonej Armii – rondo Grunwaldzkie (z powrotem: rondo Grunwaldzkie – Czerwonej Armii – Olszewskiego – Pl. Poznański – Poznańska – Świerczewskiego) – Grunwaldzka – Bronikowskiego – Nakielska – PRĄDY (BELMA)

Od września 1975 roku linia „56” przedłużona została w rejon Wyżyn, w zamian za linię „51”, która z powodu budowy wiaduktu na ul. Grunwaldzkiej skierowana została objazdem. Linię poprowadzono od Zbożowego Rynku ul. Kujawską, Ujejskiego, Glinki i Magnuszewską do skrzyżowania al. Ludowego Wojska Polskiego (dziś Wojska Polskiego) z ul. Nowowiejskiego. Taki stan rzeczy trwał jednak tylko kilka miesięcy. W styczniu 1976 linię „56” ponownie skrócono, tym razem tylko do Placu Kościeleckich, a obsługę Wyżyn przejęła linia „66”. Z Placem Kościeleckich linia „56” miała się związać na czterdzieści kolejnych lat. W tym samym roku otwarto przebicie ul. Grudziądzkiej do Nowego Rynku, co pozwoliło wreszcie wyeliminować ruch autobusowy z ul. Długiej.

1977:

PL. KOŚCIELECKICH – Bernardyńska – Zbożowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Nowy Rynek – Wierzbickiego – Wełniany Rynek – Poznańska – Świerczewskiego – Olszewskiego – Czerwonej Armii (z powrotem Cz. Armii – Olszewskiego – Pl. Poznański – Grudziądzka – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Bernardyńska – r. XXX-lecia) – r. Grunwaldzkie – Nakielska – PRĄDY (BELMA)

2453

W 1987 roku otwarta została przebudowana ul. Kruszwicka. Nowa arteria połączyła Plac Poznański z r. Grunwaldzkim, dzięki czemu możliwe było wyprowadzenie ruchu autobusowego z ulicy Świerczewskiego (Świętej Trójcy) i Olszewskiego (Kordeckiego). Pod koniec lat 80. linia obsługiwana była przez 10 autobusów.

1988:

PL. KOŚCIELECKICH – Bernardyńska – Zbożowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Nowy Rynek – Wierzbickiego – Wełniany Rynek – Poznańska (z powrotem Grudziądzka) – Plac Poznański – Kruszwicka – r. Grunwaldzkie – Nakielska – Łochowska – BELMA

W kwietniu 1996 r. obsługę linii „56” przejął wyłoniony w przetargu bydgoski PKS. Na linii spotkać można było przegubowe Zemuny, a później wozy marki Volvo.

2459

1998:

PLAC KOŚCIELECKICH – Bernardyńska (z powrotem: Bernardyńska – r. Jagiellonów – Bernardyńska) – Zbożowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Nowy Rynek – Wierzbickiego – Wełniany Rynek – Poznańska – (z powrotem: Grudziądzka) – Plac Poznański – Kruszwicka – rondo Grunwaldzkie – Nakielska – Łochowska – BELMA

W styczniu 2000 r. linię ponownie przejęły Miejskie Zakłady Komunikacyjne.

22 listopada 2012 r. uruchomiona została nowa linia tramwajowa do dworca PKP. Wybrane kursy linii „56” skierowane zostały wówczas do węzła Garbary, gdzie powstała nowa pętla autobusowa. W styczniu 2013 r. wybrane kursy skrócone zostały do dawno nieużywanej liniowo pętli przy ul. Lisiej.

2785-2

Po otwarciu linii tramwajowej do Fordonu w styczniu 2016 r., w związku z reorganizacją sieci, zdecydowano o przedłużeniu linii „56” na Glinki, w miejsce przetrasowanej linii „53”. W wybranych kursach linię wyznaczono do obsługi Parku Przemysłowego.

2016:

BELMA – Łochowska – Nakielska – r. Grunwaldzkie – Kruszwicka – Pl. Poznański – Grudziądzka (Wierzbickiego – Poznańska) – Nowy Rynek – Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek – Kujawska – Wojska Polskiego – Magnuszewska – Glinki – GLINKI BFM (wybrane kursy: Glinki – Bydgoskich Przemysłowców – Paciorkiewicza – Raczkowskiego – PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC

Począwszy od 2016 r. linię obsługuje firma KDD.

Linia „56” już od sześćdziesięciu lat stanowi kręgosłup komunikacji na Miedzyniu i Prądach, kojarząc się jednoznacznie z tymi osiedlami. Dziś, wzorem krótkiej próby z lat 70., linię skierowano do obsługi Wyżyn i Glinek, łącząc ze Śródmieściem również te osiedla, w miejsce „starej” linii „53”. Po ostatnich zmianach znaczenie linii „56” zdecydowanie wzrosło.

Dariusz Falkowski

Zdjęcia: Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski