Projekty — 25 kwietnia 2012

24 kwietnia 2012 roku Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy złożyło w siedzibie ZDMiKP pismo dotyczące dostępności przejścia podziemnego pod rondem Jagiellonów dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Poniżej przytaczamy treść pisma oraz odpowiedź ZDMiKP.

 

Przez Rondo Jagiellonów przejeżdża aż 6 z 7 funkcjonujących w Bydgoszczy linii tramwajowych. Do tego swoje przystanki ma tutaj aż 13 dziennych, a także wszystkie 5 nocnych linii autobusowych. Jest to zatem miejsce o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego. Korzystają z niego również osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych. O ile dojazd do samego ronda nie jest problemem (kursują tędy linie obsługiwane tramwajami niskopodłogowymi, a na prawie wszystkich kursujących tu liniach autobusowych kursują głównie pojazdy niskopodłogowe), to przejście przez rondo stanowi dla osoby z dysfunkcją prawdziwe wyzwanie. Nie wszystkie schody prowadzące do przejścia podziemnego są wyposażone w podjazdy, a te, które są, są zbyt strome. Wobec powyższych niedogodności praktycznie zawsze potrzebna jest pomoc drugiej osoby. Jednak czasem nawet to nie jest wystarczające, aby uchronić się przed wypadkiem. Niewłaściwy kąt nachylenia podjazdów determinuje konieczność trzymania się (nawet przez osobę na wózku inwalidzkim) barierek. Dodatkowo żadne schody prowadzące z i do przystanków tramwajowych nie są wyposażone w zjazdy. W związku z tym, osoba niepełnosprawna, która wysiądzie z niskopodłogowego tramwaju na rondzie, nie ma możliwości wydostania się z przystanku.

Ponadto, osoby niepełnosprawne wysiadające z tramwaju na rondzie i chcące kontynuować podróż w przeciwnym kierunku, często wybierają drogę „na skróty”, omijając płotek rozdzielający perony tramwajowe, a tym samym łamiąc przepisy, bowiem w tym miejscu nie jest wyznaczone przejście naziemne.

Podobnie jest w przypadku autobusów – brak przejść naziemnych pomiędzy przystankami autobusowymi wymusza konieczność przechodzenia w niedozwolonym miejscu.

Sposobem na wyeliminowanie ww. problemów byłoby zainstalowanie podnośnika platformowego, najlepiej nie związanego na stałe z podłożem, lub systemów ramp modułowych. Urządzenia te nadają się do użytku w miejscach publicznych i można ich używać niezależnie od warunków atmosferycznych, dzięki czemu osoba niepełnosprawna nie miałaby problemów z pokonaniem różnicy poziomów np. w przypadku oblodzonej nawierzchni.

Stowarzyszenie proponuje także rozważenie wdrożenia rozwiązania stosowanego na Placu Grunwaldzkim we Wrocławiu. Przez wyspę centralną połączoną z przystankami komunikacji miejskiej przejeżdża 6 linii tramwajowych (kursujących z większą częstotliwością niż bydgoskie) oraz blisko 10 linii autobusowych. Mimo to, umożliwiono tam przesiadki pasażerom na poziomie 0 – bez konieczności przechodzenia między przystankami podziemnym przejściem. Stowarzyszenie proponuje umożliwienie przechodzenia osobom niepełnosprawnym na poziomie 0, po wybudowaniu w wyznaczonym miejscu o dobrej widoczności pochylni.

Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy wyraża nadzieję, że te sugestie będą dla Państwa przydatne i pozwolą sprawić, by centralny punkt przesiadkowy stał się miejscem dostępnym i przyjaznym dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych oraz by osoby te mogły w tym miejscu w pełni docenić zalety nowoczesnego taboru.

 

Załączniki

Odpowiedź ZDMiKP na nadesłaną propozycję Stowarzyszenia w sprawie zwiększenia dostępności ronda Jagiellonów dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych.

 

Zdjęcie: Michalina Chopcia.

Share

About Author

Robert Reimus