Działamy — 25 stycznia 2012

W związku z planowanym remontem mostu Sulimy – Kamińskiego oraz przywróceniem klasycznego wyglądu z początku XX wieku, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy przygotowało pismo z apelem o zachowanie torów na moście Sulimy – Kamińskiego.

 

Przejeżdżający po moście elektryczny tramwaj, ukazany na tle Placu Teatralnego lub nieistniejących już kamienic na Długiej – taki obraz utrwalony został na wielu znanych widokówkach ukazujących piękno tamtej, przedwojennej Bydgoszczy. To właśnie torowisko tramwajowe, obok latarń czy stylizowanych balustrad było zawsze charakterystycznym elementem mostu. Uważamy zatem, że nieuwzględnienie w projekcie modernizacji przeprawy pozostawienia na swoim miejscu torowiska tramwajowego byłoby dużą niekonsekwencją w wystylizowaniu mostu na przełom XIX/XX wieku.

6-go stycznia br. informowaliśmy, na podstawie artykułu w Gazecie wyborczej, że nasz wniosek został pozytywnie odebrany i są szanse na pozostawienie symbolicznych pamiątkowych torów na moście.

Cytując Pana Sławomira Marcysiaka – Miejskiego Konserwatora Zabytków:

Na pewno nie ma szans, aby tory pozostawić na tak dużym fragmencie, jak obecnie. Ale pozostawimy dwa kilkumetrowe odcinki szyn, aby były one zauważalne dla mieszkańców. Jestem po uzgodnieniach z drogowcami i nie ma przeszkód, aby je zachować.

Niedługo później otrzymaliśmy informację od Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, że

[…] pozostawienie torowiska na moście budzi nasze zastrzeżenia i będzie mieć negatywny wpływ na konstrukcję mostu (sposób mocowania do podłoża, wysokość szyny, współpraca betonu ze stalową szyną […]

Stowarzyszenie wystąpiło o udostępnienie projektu technicznego przebudowy mostu Sulimy-Kamińskiego.
Jednocześnie wyrażamy zdziwienie opinią, że wbudowanie torowiska w rewitalizowaną nawierzchnię może mieć negatywny wpływ na konstrukcję mostu która przystosowana była do regularnego ruchu wagonów tramwajowych po linii dwutorowej, zważywszy na to że pozostawiony odcinek torowiska nie musi być przystosowany do takiego ruchu.

25-go stycznia na łamach Gazety pomorskiej mogliśmy przeczytać kolejną wypowiedź Pana Sławomira Marcysiaka – Miejskiego Konserwatora Zabytków:

Zachowanie torowiska nie jest konieczne. Uznaliśmy, że wystarczy tylko krótki fragment torów prowadzących w stronę mostu, mniej więcej tak jak na ulicy Długiej.

 

Gazeta pomorska organizuje spotkanie, na które zaprasza drogowców, przedstawicieli służb konserwatorskich, historyków i wszystkich zainteresowanych odtworzeniem historycznego wyglądu mostu. Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy także weźmie udział w tym spotkaniu.

   

 

Załączniki

Odpowiedź zastępcy prezydenta Bydgoszczy Stefana Markowskiego na propozycję Stowarzyszenia
Odpowiedź ZDMIKP na propozycję Stowarzyszenia
Odpowiedź Stowarzyszenia i wniosek o udostępnienie projektu technicznego przebudowy mostu

Share

About Author

Robert Reimus