Opinie Publikacje — 12 grudnia 2016

Ulica Nakielska jest jedną z najważniejszych ulic łączących Śródmieście z zachodnią częścią miasta, kręgosłupem komunikacji na osiedlach Miedzyń i Prądy. Wraz z ulicą Łochowską łączy z Bydgoszczą takie miejscowości jak Lisi Ogon, Łochowo i Łochowice.

W ostatnich latach na ul. Nakielskiej zanotowano dużą ilość wypadków z udziałem pieszych. Kilka takich wypadków miało miejsce w bieżącym roku. Należy podjąć jak najszybsze kroki w celu poprawienia bezpieczeństwa najsłabiej chronionych użytkowników dróg. Do wypadków dochodzi szczególnie po zmroku w porze jesienno-zimowej. Przyczynia się do tego brawura kierowców, jak również niedostateczne oświetlenie niektórych przejść.

Zaniepokojeni ostatnimi potrąceniami pieszych przy ul. Nakielskiej proponujemy podjęcie trzech kroków, które mogą w dużym stopniu poprawić bezpieczeństwo pieszych:

  • Montaż lamp doświetlających przejścia dla pieszych, podobne instaluje ZDM w Warszawie: https://zdm.waw.pl/aktualnosci/doswietlamy-przejscia-dla-pieszych, np. w następujących miejscach: przy ul. Stawowej, na wysokości nru 113, przy ul. Słonecznej, przed i za wiaduktem kolejowym oraz przy ul. Radomskiej. Wybór miejsc montażu takich lamp, powinien zostać wcześniej przeanalizowany,

  • Częstsze kontrole policyjne, wykrywające wykroczenia dokonywane przez kierowców (głównie wyprzedzanie na pasach) na przejściach w śródmiejskiej części ul. Nakielskiej z torowiskiem tramwajowym pośrodku. Obecnie miejscem częstym kontroli drogowych jest paradoksalnie bezpieczny odcinek ul. Łochowskiej obok ogródków działkowych,

  • Budowa przystanku wiedeńskiego Nakielska/Stawowa wraz z elementami spowalniającymi ruch. Powiązanie z przystankiem przejścia dla pieszych znajdującego się na wysokości ul. Stawowej.

Stosunkowo niewielkim kosztem możemy ocalić w ten sposób kilka ludzkich istnień!

W dalszej perspektywie planowana jest modernizacja ul. Nakielskiej od wiaduktu kolejowego do ul. Łochowskiej. Naszym zdaniem ulica Nakielska powinna zostać poszerzona w tym miejscu o środkowy pas do skrętów w lewo, którego brak jest przyczyną powstawania zatorów drogowych na tym odcinku. Pas do skrętów w lewo w miejscu przejść dla pieszych zamieniałby się w bezpieczną wysepkę, ułatwiającą przejście na drugą stronę ulicy.

Uważamy, że wprowadzanie większej ilości pasów ruchu, lub wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej, jest ze względu na szerokość ulicy bezcelowe i z pewnością wymagałoby sporych wyburzeń. Ewentualna budowa buspasa jedynie na odcinku Plażowa – wiadukt w kierunku centrum przyniosłaby oczekiwany efekt i jest możliwa ze względu na rezerwę terenu. Jesteśmy przeciwni budowie drugiej jezdni, która przecięłaby nienaturalnie Miedzyń na dwie części, zmniejszyłaby poczucie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz zachęciłaby kierowców do przekraczania dozwolonej prędkości. Z drugiej strony w żaden sposób nie rozładowałaby powstających w tym miejscu zatorów drogowych, z powodu „wąskiego gardła” wiaduktu kolejowego, który i tak stałby się miejscem powstawania korków. Głównymi arteriami prowadzącymi z Bydgoszczy na zachód powinny pozostać: dwujezdniowa ul. Szubińska oraz zmodernizowana i poszerzona ul. Grunwaldzka. Przecinająca Miedzyń ul. Nakielska powinna pełnić funkcję bardziej lokalną, zamienienie jej w szeroką „autostradę” byłoby wielkim błędem.

W zamian większej ilości pasów i drugiej jezdni, proponujemy budowę nowych chodników i ścieżek rowerowych na całym przedmiotowym odcinku oraz „ucywilizowanie” parkowania, które obecnie polega głównie na rozjeżdżaniu trawników. W miejscach, gdzie zabudowa mieszkaniowa lub usługowa oddalona jest bardziej od jezdni, powstać mogą nowe miejsca parkingowe. Uporządkować można również otaczającą ul. Nakielską zieleń, z pewnością znajdzie się miejsce na trawniki, krzewy i nowe drzewa.

Jaka naszym zdaniem powinna być perspektywa dla ul. Nakielskiej i Miedzynia? W kolejnych latach linia tramwajowa powinna zostać przedłużona do ul. Plażowej (z możliwością rozbudowy w przyszłości w kierunku Osowej Góry), wraz z budową węzła przesiadkowego oraz parkingiem Park&Ride i stacją BRA. Wraz z tą inwestycją powinien powstać nowy, szerszy wiadukt kolejowy, likwidacji powinny ulec tramwajowe mijanki.

W wypadku powrotu do koncepcji Szybkiej Kolei Miejskiej w Bydgoszczy, skrzyżowanie ul. Nakielskiej z torami kolejowymi jest idealnym miejscem do budowy nowego przystanku kolejowego.

Członkowie Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego

Share

About Author

Dariusz Falkowski