Opinie Publikacje — 03 lutego 2016

Jakie założenia powinny zostać przyjęte dla przebudowy ulicy Śniadeckich w Bydgoszczy? Przyjazna kierowcom samochodów, pieszym czy rowerzystom? Czy można zrobić ulicę Śniadeckich wygodną jednocześnie dla wszystkich, a przede wszystkim – czy to ma sens? Przede wszystkim należy pogodzić się z faktem, że jedna ulica nie może pełnić jednocześnie dobrze wszystkich funkcji. Nie może być jednocześnie przyjazna dla pieszych, przyjazna dla tranzytu samochodowego i przyjazna dla chcących zaparkować. Wspomniane funkcje należy rozsądnie podzielić między ulicę Śniadeckich i boczne uliczki. Boczne uliczki doskonale spełnią się w roli zaplecza parkingowego. Natomiast sama ulica Śniadeckich powinna być przede wszystkim przyjazna pieszym. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że nikt nie wjeżdża do sklepu ani samochodem, ani rowerem. Wszyscy klienci wchodzą do nich jako piesi.

Należy podkreślić – uspokojenie ruchu, ograniczenie miejsc parkingowych, zwężenie jezdni – to wszystko tylko narzędzia do celu, którym jest zwiększenie przyjazności ulicy Śniadeckich dla pieszych.

Dlaczego to się opłaca? Otóż zarówno amerykańskie jak i europejskie badania wyraźnie pokazują, że – po przebudowie ulic ograniczającej ruch samochodowy i poprawiającej warunki pieszych i rowerzystów – obroty zlokalizowanych tam sklepów znacznie wzrosły. Lokale wypełniły się gośćmi. Pojawiły się nowe biznesy. Poprawa warunków pieszych i rowerzystów stała się bodźcem do rozwoju lokalnej gospodarki.

Poprawę jakości przestrzeni publicznej można osiągnąć poprzez:

  • nasadzenia zieleni – dającej cień i czystsze powietrze,
  • szerokie chodniki – o szerokości 3-4 m,
  • minimalna ilość miejsc parkingowych na samej ulicy – które „zagracają” wizualnie przestrzeń,
  • ograniczenie szerokości pasów ruchu – dla zwiększenia bezpieczeństwa oraz w celu odzyskania cennej przestrzeni
  • pasy rowerowe w obu kierunkach i stojaki – jako element uspokojenia ruchu i odzyskania przestrzeni publicznej dla dotychczas dyskryminowanych uczestników ruchu.

Szczegółowe informacje zawarte są w opracowaniach „Jak powinna wyglądać ulica Śniadeckich” oraz „Mity o przebudowie ulicy Śniadeckich”.

Jak powinna wyglądać ulica Śniadeckich okładka 1 Jak powinna wyglądać ulica Śniadeckich okładka 2

Ponadto, jak pokazują międzynarodowe badania, poprawa przyjazności i funkcjonalności przestrzeni ulicy, zwiększa napływ klientów i obroty punktów handlowych:

„Do sklepów położonych przy ulicach ze ścieżkami rowerowymi przychodzi o 24 proc. Więcej klientów niż tam, gdzie tych ścieżek nie ma.” (badanie New York Department of Tansportation 2015)

Więcej raportów z badań w opracowaniu „Rower a handel”.

Jak powinna wyglądać ulica Śniadeckich okładka 3

Publikacje przygotował Pan Szymon Lachowski. Dziękujemy za ich przesłanie. Mamy nadzieję, że zainspirują Was one tak jak nas.

Share

About Author

Robert Reimus