W ostatni rok drugiego tysiąclecia bydgoska komunikacja nocna wejść miała z zaledwie dwoma nocnymi liniami autobusowymi, łączącymi tylko kilka części miasta. Przewozy na tych liniach wykonywała firma „Forbus”. W bydgoskim ZDMiKP podjęto jednak decyzję o budowie nowej sieci komunikacji nocnej, takiej z prawdziwego zdarzenia. Przewozy powrócić miały pod skrzydła MZK, które zakupiło właśnie, specjalnie na te trasy, małe autobusy.

3860a

Najważniejszą, wręcz rewolucyjną reformę bydgoskiej komunikacji nocnej przeprowadzono więc w styczniu 2000 r.

31N: OSIEDLE LEŚNE – Sułkowskiego – Dwernickiego – Gdańska – Świętojańska – Hetmańska – Dworzec PKP (z powrotem: Mazowiecka – Pomorska – Cieszkowskiego) – Dworcowa – Królowej Jadwigi – Focha – Jagiellońska – rondo Jagiellonów – Bernardyńska – Kujawska – Wojska Polskiego – Magnuszewska – Glinki – Szpitalna – Wojska Polskiego – Planu 6-letniego – Toruńska – ZAJEZDNIA TRAMWAJOWA

32N: OSIEDLE BŁONIE – Szubińska – Piękna – Skorupki – Inowrocławska – Brzozowa – Kujawska – rondo Jagiellonów – Jagiellońska – Fordońska – Kaliskiego – Korfantego – Twardzickiego – Pelplińska – OSIEDLE TATRZAŃSKIE

33N: OSIEDLE NAD WISŁĄ – Piłsudskiego – Andersa – Wyzwolenia – Fordońska – Brzechwy – Akademicka – Kaliskiego – Fordońska – Łęczycka – Curie-Skłodowskiej – Bałtycka – Głowackiego – Gajowa – Powstańców Wlkp. – Paderewskiego – Staszica – 3 Maja (z powrotem Markwarta – Ogińskiego) rondo Jagiellonów – Focha – Królowej Jadwigi – Warszawska – Dworzec PKP (Dworcowa) – Unii Lubelskiej – Żeglarska – Kąpielowa – Ludwikowo – Saperów – Smukalska – PIASKI

34N: RONDO JAGIELLONÓW – Focha – Grunwaldzka – Koronowska (Wiejska) – Opławiec – SMUKAŁA

35N: RONDO JAGIELLONÓW – Bernardyńska – Wały Jagiellońskie – Poznańska – Kruszwicka – Grunwaldzka – Kolbego – REKINOWA – Kolbego – Grunwaldzka – Obwodnica – Łochowska – Nakielska – Kruszwicka – Grudziądzka – Wały Jagiellońskie – Bernardyńska – RONDO JAGIELLONÓW

3613-2

W ten sposób powstał szkielet układu, który z powodzeniem funkcjonuje aż po dziś dzień. Centralnym węzłem linii było rondo Jagiellonów, gdzie umożliwione zostały przesiadki we wszystkich kierunkach. Obsługę nocnych tras przejęło MZK, wykorzystując pięć zakupionych w 1999 r. Jelczy L090M o niewielkiej pojemności. Niestety rondo Jagiellonów nie było wygodnym miejscem przesiadek. Duża odległość pomiędzy przystankami oraz konieczność pokonania podziemnego, słynącego jako niebezpieczne przejścia, przyczyniły się do krytyki takiego rozwiązania. Najprostsze rozwiązanie okazuje się oczywiste dopiero, gdy ktoś je wymyśli…

Z centrum połączone zostały osiedla, które wcześniej o nocnej komunikacji mogły pomarzyć, m.in. Piaski, Smukała, Osowa Góra, Miedzyń, czy nawet wcześniej będące na uboczu Leśne.

22 lutego 2000 r. węzeł linii nocnych przemieszczono na pobliski Plac Kościeleckich. Bliskość Starego Miasta oraz lokalizacja wszystkich przystanków w niewielkiej odległości od siebie powodują, że lepszego miejsca na węzeł linii nocnych z pewnością długo nikt nie wymyśli. Kursy linii „31N”, „32N” i „34N” skierowano więc z przejazdem przez plac, natomiast dla linii „34N” i „35N” był to nowy przystanek początkowy.

3709-3

Ważniejsze zmiany funkcjonowania linii nocnych przeprowadzone w następnych latach, które zwiększyły zasięg działania komunikacji nocnej:

  • październik 2000 – skierowanie linii „32N” przez Brdyujście (Łowicka – Witebska – Wyszogrodzka),
  • kwiecień 2005 – wprowadzanie linii „31N” w obręb Łęgnowa (Zajezdnia Tramwajowa – Toruńska – Kielecka – Nowotoruńska – Hutnicza),
  • lipiec 2007 – poprowadzenie linii „31N” naokoło, przez Plątnowo i Osiedle Awaryjne (Toruńska – Plątnowska – Nowotoruńska – Spółdzielcza),
  • marzec 2011 – przedłużenie kursów linii „33N” do Mariampola,

3822

Ostatnia duża reforma linii nocnych miała miejsce w styczniu 2016 r., po otwarciu linii tramwajowej do Fordonu. Uruchomiona została nowa linia „36N”, zwiększono po raz kolejny zasięg komunikacji nocnej:

31N: ŁOSKOŃ – Geodetów – Bora-Komorowskiego – Nad Wisłą – Piłsudskiego – Andersa – Akademicka – Centrum Onkologii – Rejewskiego – Fordońska – Sporna – Toruńska – [oznaczone kursy przez Zajezdnię Tramwajową] – Kielecka – Chemiczna – [oznaczone kursy przez Mokrą] – Kapuściska – Wojska Polskiego – Szpitalna – Glinki – Magnuszewska – Wojska Polskiego – Kujawska – Bernardyńska – Plac Kościeleckich – Bernardyńska – Jagiellońska – Focha – Królowej Jadwigi – Dworzec Gł. – Fredry – Mazowiecka – Pomorska – Cieszkowskiego (powrót Świętojańska – Hetmańska – Dworzec Gł. – Królowej Jadwigi) – Gdańska – Czerkaska – Sułkowskiego – DWORZEC LEŚNE [w oznaczonych kursach trasa wydłużona: – Modrzewiowa – Gdańska – Myślęcinek – Gdańska – Jeździecka – PODKOWA]

32N: [w oznaczonych kursach z: ŁOSKOŃ] – TATRZAŃSKIE – Geodetów – Wyzwolenia – Tatrzańskie – Pelplińska – Twardzickiego – Korfantego – Akademicka – Kaliskiego – Fordońska – Jagiellońska – Bernardyńska – Plac Kościeleckich – Bernardyńska – Kujawska – Brzozowa – Inowrocławska – Skorupki – Solskiego – Piękna – Szubińska – Błonie – Schulza – DWORZEC BŁONIE

33N: PIASKI – Smukalska – Saperów – Ludwikowo – Żeglarska – Dworzec Gł. – Królowej Jadwigi – Focha – Jagiellońska – Bernardyńska – Plac Kościeleckich – Bernardyńska – 3 Maja – Markwarta (powrót: Al. Ossolińskich – Paderewskiego – Staszica) – Sieńki – Ogińskiego – Powstańców Wielkopolskich – Gajowa – Głowackiego – Bałtycka – Skłodowskiej-Curie – Łęczycka – Fordońska – Skandynawska – Więcka – Łowicka – Witebska – Wyszogrodzka – Fordońska – Bydgoska – Fordon Rynek – Wyzwolenia – Andersa – Orląt Lwowskich – Wyzwolenia – Geodetów – ŁOSKOŃ

34N: PLAC KOŚCIELECKICH – Bernardyńska – Jagiellońska – Focha – Grunwaldzka – Nad Torem – Orlicza – Krajeńska – Wiejska – Koronowska – Opławiec – [w oznaczonych kursach przez: Sanatorium] – Opławiec – SMUKAŁA

35N: PLAC KOŚCIELECKICH – Bernardyńska – Wały Jagiellońskie – Poznańska (Grudziądzka) – Kruszwicka – Grunwaldzka – Flisacka – Kruszyńska – [w oznaczonych kursach przez: Niklowa] – Podmiejska – Grunwaldzka – Kolbego – REKINOWA

36N: [w oznaczonych kursach z: ŁĘGNOWO – Świetlicowa (powrót Spółdzielcza) – Nowotoruńska – Plątnowska – Toruńska – Stomil – Toruńska -] ZAJEZDNIA TRAMWAJOWA – Toruńska – Bernardyńska – Plac Kościeleckich – Bernardyńska – Kujawska – Solskiego – Bielicka – Leszczyńskiego – Żuławy – Stroma – Kruszwicka – Nakielska – LISIA [w oznaczonych kursach trasa wydłużona: – BELMA]

3841

Dziś, po 50 latach, bydgoska komunikacja nocna może być wzorem dla wielu innych polskich miast. Duża w tym zasługa odważnej reformy z 2000 roku. Świetnie ulokowany jest centralny węzeł przesiadkowy, położony w samym sercu miasta, w pobliżu centrum nocnego życia Bydgoszczy. Dużym plusem jest również regularna częstotliwość kursów.

Koniec części III, ostatniej.

Dariusz Falkowski

Zdjęcia: Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski