U progu lat 90. XX wieku, tramwajowa komunikacja nocna zbliżała się do kresu swojego istnienia.

W styczniu 1990 r. zawieszona została linia tramwajowa do dworca głównego PKP. Był to zwiastun wielkich zmian w bydgoskiej nocnej komunikacji i upadku nocnych tramwajów. Jednak nocne połączenie z dworcem PKP musiało funkcjonować. W ten sposób powstała nocna linia „77N” kursująca w relacji Dworzec PKP – Dworzec PKS.

3613-4

Rewolucję rozpoczęto 14 stycznia 1991 roku, likwidując linię „8N”. W jej miejsce uruchomione zostały dwie linie autobusowe „31N” (Dworzec PKP – Kapuściska) oraz „32N” (Dworzec PKP – Glinki). W celu ujednolicenia nazewnictwa linię „57N” przemianowano na „33N”. Zlikwidowana została linia „77N”. Tym sposobem w połowie roku 1991 w Bydgoszczy funkcjonowały trzy nocne linie tramwajowe oraz trzy autobusowe:

1991:

31N: DWORZEC BYDGOSZCZ GŁÓWNA – Dworcowa – Fredry – Mazowiecka – Pomorska – Cieszkowskiego (z powrotem: Świętojańska – Hetmańska – Sobieskiego) – Gdańska – Jagiellońska – Most Pomorski – Bełzy (z powrotem: Spokojna – Toruńska) – Wojska Polskiego – OSIEDLE KAPUŚCISKA

32N: DWORZEC BYDGOSZCZ GŁÓWNA – Dworcowa (z powrotem: Fredry – Warszawska) – Królowej Jadwigi – Focha – Jagiellońska – Bernardyńska – Kujawska – Wojska Polskiego – Szpitalna – GLINKI

33N: OSIEDLE BŁONIE – Szubińska – Grudziądzka (z powrotem: Poznańska) – Wały Jagiellońskie – Bernardyńska – rondo Jagiellonów – 3 Maja – Markwarta – Moniuszki (z powrotem: Ogińskiego – Powstańców Wlkp. – Paderewskiego) – Curie-Skłodowskiej – Gajowa – Głowackiego – Bałtycka – Curie-Skłodowskiej – Łęczycka – Fordońska – Kaliskiego – Akademicka – Andersa – Brzechwy – Os. Bajka – Fordońska – Pl. Zwycięstwa – FORDON

Kolejne zmiany miały miejsce już we wrześniu. Zlikwidowana została nocna linia tramwajowa „3N” (Wilczak – Wyścigowa). W jej miejsce uruchomiona została linia „34N”. Ostatnia nocna linia tramwajowa „6N” na Łęgnowo została zawieszona w lutym 1992 r.

3418-2

Wprowadzono wówczas zupełnie nowy układ linii nocnych, dla których przystankiem węzłowym została pętla Dworzec PKP.

31N: DWORZEC PKP – Dworcowa – Królowej Jadwigi (z powrotem Fredry – Warszawska) – Focha – Jagiellońska – Bernardyńska – Kujawska – Wojska Polskiego – Magnuszewska – Glinki – Szpitalna – Wojska Polskiego – OSIEDLE KAPUŚCISKA

32N: DWORZEC PKP – Dworcowa – Fredry – Mazowiecka – Pomorska – Cieszkowskiego (z powrotem: Świętojańska – Hetmańska) – Gdańska – Jagiellońska – most Pomorski – Toruńska – Planu 6-letniego – Nowotoruńska – Hutnicza – ŁĘGNOWO

33N: DWORZEC PKP – Dworcowa – Królowej Jadwigi (Fredry – Warszawska) – Focha – Jagiellońska – 3 Maja – Markwarta – Ogińskiego (Paderewskiego – Staszica) – Powstańców Wielkopolskich – Gajowa – Głowackiego – Bałtycka – Curie-Skłodowskiej – Łęczycka – Fordońska – Kaliskiego – Akademicka – Andersa – NOWY FORDON (wybrane kursy do Starego Fordonu)

34N: DWORZEC PKP – Dworcowa – Królowej Jadwigi (Fredry – Warszawska) – Królowej Jadwigi – Focha – rondo Grunwaldzkie – Nakielska – WILCZAK (pętla linii tramwajowej nr 3)

35N: DWORZEC PKP – Dworcowa – Fredry – Mazowiecka – Cieszkowskiego (Świętojańska – Hetmańska) – Gdańska – Mickiewicza – Paderewskiego – 3 Maja – rondo Jagiellonów – Bernardyńska – Wały Jagiellońskie – Poznańska (Grudziądzka) – Plac Poznański – Szubińska – Żwirki i Wigury – Inowrocławska – SZWEDEROWO (zajezdnia MZK)

Schemat przedstawiający sieć linii nocnych z 1992 roku:

nocne-1992

Wszystkie linie odjeżdżały z dworca co godzinę – od 23:40 do 3:40.

3768-3641

W 1993 roku zawieszono kursowanie wyjątkowo nieudanej ze względu na trasę przebiegu linii „34N”, z kolei linię „33N” przedłużono do nowej pętli Nad Wisłą.

1 stycznia 1996 r. obsługę linii nocnych przejęła od MZK Olsztyńska Korporacja Autobusowa. ZDMiKP planował w ten sposób zmniejszyć straty, które generowały linie nocne, obsługiwane wcześniej przez Ikarusy. Od tej pory pasażerów wozić miały mikrobusy. Jednak mimo tych zmian dwie linie nocne okazały się nierentowne, policzono bowiem że przewożą średnio jedną osobę na kurs. 1 lutego zawieszono więc kursowanie linii „32N” oraz „35N”. W ten sposób w Bydgoszczy zostały tylko dwie linie nocne – „31N” oraz „33N”. Odcięta od nocnej komunikacji została więc cała zachodnia część miasta, od Szwederowa przez Błonie aż po Osową Górę i Piaski, gdzie w zasadzie nocny autobus nigdy nie docierał.

3825-2

Olsztyńska Korporacja Autobusowa pożegnała się z bydgoskimi ulicami już w styczniu 1997 r., w wyniku rozwiązania umowy przez ZDMiKP, której powodem było „drastyczne pogorszenie standardu oferowanych usług”. Nowym przewoźnikiem na liniach „31N” oraz „33N” została firma „Forbus”, eksploatująca Autosany H6.

Druga połowa lat 90. to okres zapaści nocnej komunikacji w mieście. Dwie linie łączyły w dworcem w zasadzie tylko Kapuściska, Glinki, Wyżyny, Wzg. Wolności, Bartodzieje, Bielawy i Fordon. W zachodniej części miasta nocna komunikacja nie istniała. Odnowę nocnego transportu przyniosła reforma przeprowadzona w 2000 r. Ale o niej już w kolejnej części.

3825-4

Dariusz Falkowski

fot. Piotr Tomasik

Share

About Author

Dariusz Falkowski