Nasze zabytkowe autobusy Publikacje — 04 stycznia 2014

młodość, pełnoletność, mielec
Historia naszego autobusu rozpoczęła się 4 grudnia 1989 roku, kiedy został po raz pierwszy zarejestrowany w Mielcu. Jelcz M11 to efekt współpracy polsko-węgierskiej. Jego prototyp powstał w Jelczu-Laskowicach w 1983 roku, a seryjną produkcję prowadzono w latach 1985 – 1990. W Mielcu eksploatowano łącznie 13 egzemplarzy tego modelu. Ostatni pojazd tego typu eksploatowano do listopada 2010 roku. 15 listopada właścicielem pojazdu stało się Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy. Wybór modelu pojazdu także nie był przypadkowy – około 30 takich samych autobusów woziło bydgoszczan w latach 1986 – 2001.

Jelcz M11 w Mielcu. Fot. Bartosz Musiał Jelcz M11 w Mielcu. Fot. Bartosz Musiał (2)

W ciepły i słoneczny listopadowy dzień, tuż po godzinie 12, ruszyliśmy w długą podróż do Bydgoszczy – nowego domu Jelcza. Nasza podróż liczyła ok. 500 km, a do celu dotarliśmy tuż przed północą. W podróży bardzo pomógł nam Łukasz – właściciel Kultowego Ikarusa. Miejsca postoju życzliwie użyczyły nam Miejskie Zakłady Komunikacyjne.

Zabytkowy autobus Jelcz M11 w Bydgoszczy Zabytkowy autobus Jelcz M11 w Bydgoszczy
Jelcz M11, powrót z Mielca. Fot. Mateusz Machel Jelcz M11 już w Bydgoszczy. Miejsca postoju użyczyły nam MZK w Bydgoszczy. Fot. Mateusz Machel

A tak wyglądała nasza trasa z Mielca do Bydgoszczy.


Wyświetl większą mapę

pierwsze kroki w nowym domu

Zakup autobusu był dla nas zupełnie nowym wyzwaniem. Rejestracja pojazdu, wyszukanie korzystnej oferty OC (uwierzycie, że niektóre firmy oferują ubezpieczenie autobusu za 8000 zł?), podatek od środków transportowych. Poprosiliśmy także certyfikowanych rzeczoznawców o ocenę pojazdu i przygotowanie dokumentów koniecznych do wpisania do Ewidencji pojazdów zabytkowych Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Już w lutym 2011 roku nasz Jelcz został wpisany do tej ewidencji, a 4 miesiące później odebraliśmy żółte tablice rejestracyjne – CB 84A:) Nasz pojazd jest pierwszym autobusem w Bydgoszczy zarejestrowanym w Ewidencji pojazdów zabytkowych, a jednocześnie posiadającym żółte tablice rejestracyjne.

CB 84A (2), fot. Mateusz Machel Schemat autobusu Jelcz M11

konserwujemy, remontujemy

Niemal od razu po przyjeździe do Bydgoszczy, pomimo zbliżającej się wielkimi krokami zimy, rozpoczęliśmy pierwsze nieśmiałe prace przy autobusie. Mimo coraz niższej temperatury, przystąpiliśmy do żmudnej pracy przy oczyszczeniu całego poszycia z reklamy, z którą autobus jeździł przez kilka lat. Niestety reklama skrywała wiele niemiłych niespodzianek. Z każdym dniem utwierdzaliśmy się w przekonaniu, że pracy przy autobusie jest więcej niż się spodziewaliśmy. Na szczęście, po oględzinach na kanale rewizyjnym okazało się, że stan kratownicy jest zadowalający. Zimą doprowadziliśmy do porządku kabinę kierowcy i przedział pasażerski. Wraz z przyjściem wiosny, wyposażeni w narzędzia i dobre chęci ponownie przystąpiliśmy do pracy. Jelcz doczekał się wymiany dwóch skrzydeł drzwi, rozrusznika, nowych opon, dętek, a także zupełnie nowego lakieru – zgodnie z zaleceniami rzeczoznawców przywróciliśmy autobusowi jego oryginalne barwy.

Remont zabytkowego Jelcza M11 (41) Remont zabytkowego Jelcza M11 (43)
Remont zabytkowego Jelcza M11 (42) Przygotowujemy tablice kierunkowe i logo Jelcza
Remont zabytkowego Jelcza M11 (45) Remont zabytkowego Jelcza M11 (47)

podróże dalekie i bliskie

Jelcz pokazał się bydgoszczanom już dwa tygodnie po przyjeździe do Bydgoszczy. Błyskawicznie odpowiedzieliśmy na prośbę studentów UKW i wzięliśmy udział w akcji charytatywnej „Gramy dla Andrzeja”, której celem była zbiórka pieniędzy na leczenie chorego na białaczkę studenta. Kolejną okazją do przejazdu zabytkowym Jelczem był dopiero Europejski Dzień bez Samochodu – najpierw w Gdańsku, a tydzień później w Bydgoszczy.

Kilka dni później, na zakończenie sezonu odbyła się pierwsza impreza naszym Jelczem dla sympatyków transportu publicznego.

W 2012 roku zimowy sen Jelcza zakończył się bardzo szybko. 25 marca, z okazji przyjazdu pociągu specjalnego z Tucholi przez Pruszcz Bagienicę, na dworcu kolejowym w Koronowie zorganizowano imprezę poświęconą propagowaniu reaktywacji tejże linii kolejowej. Niespełna dwa miesiące później, 18 i 19 maja gościliśmy w Warszawie na Nocy Muzeów, połączonej z Międzynarodowym Zlotem Zabytkowych Autobusów. Na zakończenie wystawy zabytkowych pojazdów okazało się, że nasz Jelcz – godnie reprezentujący Bydgoszcz w stolicy – dzięki głosom mieszkańców zdobył 1 miejsce w konkursie i uzyskał tytuł najlepszego autobusu zabytkowego. W nagrodę nasz autobus poprowadził uroczystą paradę zabytkowych pojazdów ulicami Warszawy.

Również w maju, nasz autobus trzykrotnie wcielił się w rolę mobilnego domu kultury, w którym wolontariusze fundacji Art House prowadzili warsztaty dla młodych bydgoszczan.

1 września pożegnaliśmy wakacje kolejną imprezą integrującą środowisko osób zainteresowanych problematyką transportu publicznego.

22 września ponownie obchodziliśmy Europejski Dzień bez Samochodu, którego jedną z głównych atrakcji były przejazdy zabytkowym Jelczem i Mercedesem. Zorganizowaliśmy także konkursy dla mieszkańców i quiz ekologiczny.

16 marca 2013 roku miłośnicy komunikacji publicznej z Kujaw i Pomorza mieli przyjemność zorganizować imprezę z okazji jedenastolecia portalu phototrans.eu. W mroźny poranek na ulicy Sportowej w Bydgoszczy stawiło się ponad 110 pasjonatów transportu z całego kraju.

W maju, dzięki zaproszeniu Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie, po raz drugi gościliśmy w Warszawie na Nocy Muzeów.

Noc Muzeów 2013, Stadion Narodowy, fot. Michał Stróżyński

Wakacje po raz kolejny pożegnaliśmy z zabytkowym Jelczem. Nasza trasa zakładała zwiedzenie Szwederowa, ul. Przemysłowej, Łęgnowa, Parku Przemysłowego i innych ciekawych i fotogenicznych miejsc. Nie zabrakło również tradycyjnego grilla nad brzegiem Wisły. Natomiast trzy tygodnie później odbyły się obchody Europejskiego Dnia bez Samochodu, które w tym roku połączono z obchodami 125-lecia komunikacji publicznej w Bydgoszczy.

EDBS2013. Nasz Jelcz M11 na uroczystej paradzie. Fot. Mateusz Machel

możesz pomóc

Przed nami wciąż wiele pracy, by autobus mógł służyć przez wiele lat, wożąc bydgoszczan podczas imprez i przypominając im przeszłość naszego miasta. Zachęcamy do wspierania naszych działań przy remoncie zabytkowego Jelcza. Skontaktuj się z nami, jeśli możesz nam zaoferować wykonanie usługi, posiadasz części do autobusu Jelcz M11, lub możesz nam pomóc w inny sposób. Chętnie spotkamy się, omówimy szczegóły, porozmawiamy o potrzebach i możliwościach współpracy.

Możesz także przekazać 1% należnego podatku dochodowego na remont zabytkowego autobusu! Na naszych stronach możecie przeczytać jakie to proste. To nic nie kosztuje, ponieważ przekazany nam 1% i tak zostałby pobrany przez Urząd Skarbowy. Dzięki przekazywanym przez bydgoszczan małym kwotom – nawet kilkuzłotowym – udało nam się dokonać tego, co zobaczyli Państwo na tej stronie. A metamorfoza Jelcza, jak widać na zdjęciach, jest oszałamiająca:) Dziękujemy za dotychczasowe wsparcie:)

 

Zdjęcia: Mateusz Machel, Michał Stróżyński, Paweł Lawrenz, Jakub Kawczyński, Bartosz Musiał, Robert Reimus.

Share

About Author

Robert Reimus